Резултати от проверка на КФН във връзка със сделка с акции на „ОЦК” АД

Във връзка с извършена на 30.12.2005 г. сделка за покупко – продажба на 8 298 052 броя акции от капитала на публичното дружество „Оловно – Цинков комплекс” АД („ОЦК” АД), гр. Кърджали, от страна на „Интертръст” ЕАД, гр. София, Комисията за финансов надзор (КФН) извърши проверка, която установи следното:

• „Интертръст” ЕАД, гр. София е уведомило КФН за придобиването на 8 298 052 броя акции от капитала на „ОЦК” АД, гр. Кърджали, представляващи 98,63 на сто от гласовете в общото събрание на публичното дружество, и за намерението си на 15.08.2006 г. да отправи търгово предложение за закупуване на всички останали акции с право на глас в общото събрание на „ОЦК” АД, гр. Кърджали.  
• Видно от наличната в КФН информация, към 30.12.2005 г., „Интертръст” ЕАД, гр. София е притежавало 0,00 на сто от капитала на „ОЦК” АД, гр. Кърджали, а в резултат на горепосочената сделка делът на „Интертръст” ЕАД, гр. София в капитала на публичното дружество „ОЦК” АД, гр. Кърджали е нараснал до 98,63 на сто.
• След изтичане на законоустановения 14-дневен срок от сключване на сделката (13.01.2006 г.), акционерното участие на „Интертръст” ЕАД, гр. София в капитала на „ОЦК” АД, гр. Кърджали е останало непроменено и се равнява на 98, 63 на сто. 
С оглед тези данни и в съответствие с константната практика на КФН, в случая е налице хипотеза, при която с една сделка са преминати два „задължителни прага”, а именно – този от над 50 %, уреден в чл. 149, ал. 1 от ЗППЦК, и прагът от 2/3, визиран от нормата на чл. 149, ал. 6 от ЗППЦК, както и „доброволния праг” от над 90 % от капитала на публичното дружество, регламентиран в чл. 149 а, ал. 1 от ЗППЦК.
Описаната фактическа обстановка попада в приложното поле на чл. 14, ал. 4 от Наредба № 13. Измененията на нормата на чл. 14, ал. 4 от Наредба № 13, обнародвани в Държавен вестник, бр. 109 от 2004 г., касаят възможността за отправяне на едно търгово предложение до останалите акционери от страна на лице, което е  придобило пряко, чрез свързани лица или непряко по чл. 149, ал. 2 от ЗППЦК повече от 50 на сто или повече от 2/3 от гласовете в общото събрание на публично дружество, и едновременно с това или в 14-дневния срок е придобило пряко, чрез свързани лица или непряко по чл. 149, ал. 2 от ЗППЦК повече от 90 на сто от гласовете в общото събрание. За същото лице възниква задължение за изпълнение на изискването на чл. 6, ал. 1, респективно на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 13, и възможността да осъществи правото си по чл. 14, ал. 1 от Наредба № 13 с едно търгово предложение, а не с две отделни или паралелни търгови предложения. В частта й относно задълженията по чл. 6, ал. 1, респективно по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 13, нормата на чл. 14, ал. 4 от Наредба № 13 е императивна по своя характер и неизпълнението й е скрепено с административнонаказателна отговорност.
Нарушени са разпоредбите на чл. 149, ал. 6 от ЗППЦК, във връзка с чл. 14, ал. 4 от Наредба № 13.