Издадени са задължителни предписания до всички застрахователи по представените от тях Вътрешни правила за уреждане на претенции по застрахователни договори

Днес заместник-председателят на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Застрахователен надзор” – Ралица Агайн издаде задължителни предписания до всички  застрахователи по представените от тях Вътрешни правила за уреждане на претенции по застрахователни договори. С тези предписания се дава срок от четиринадесет дни на дружествата да приведат правилата си в съответствие със закона, осигурявайки бързо, прозрачно и справедливо уреждане на потребителските претенции.
Според новата уредба на Кодекса за застраховането всеки застраховател е задължен да приеме правила, които да уреждат процедурите за приемане на претенциите на потребителите, за събиране на доказателства относно основанието и размера на тези претенции, за извършване на оценка на причинените вреди и за определяне на размера на обезщетенията, а също и процедури относно разплащанията с потребителите и разглеждането на подаваните от тях жалби до дружествата.
В края на юни тази година изтече шестмесечният законов срок за приемане  от застрахователите на техните вътрешни правила. Срокът не беше спазен от общо 8 застрахователни дружества, за което бяха издадени общо 8 акта за установяване на административни нарушения. 
 
Според Кодекса за застраховането заместник-председателят на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Застрахователен надзор” може да дава задължителни предписания за отстраняване на противоречия на правилата със закона, а също и в случаите, когато разпоредбите им необосновано ограничават правата на потребителите. В издадените днес предписания г-жа Агайн разпорежда на застрахователите да предвидят в правилата си, че не могат да откажат приемане на заверени копия от представяните от потребителите документи, освен ако законът не е предвидил изрично, че се представят оригинали. Другите забележки са относно  предвиждане на по-подробна процедура по оценка на вредите и изплащане на обезщетенията, а също и относно съблюдаване и ясно посочване на законовите сроковете за изискване на допълнителни документи от дружествата и за произнасяне по заведените претенции. Застрахователите се задължават и да не изискват някои видове документи, които потребителите не могат да си набавят или пък не са от съществено значение за установяване на основателността на потребителската претенция и нейния размер.   
 
Вътрешните правила са публични и всеки потребител трябва да има свободен достъп до тях както преди сключване на застрахователния договор, така и след това. Застрахователите са длъжни да ги публикуват  на своята  Интернет страница, а също и да осигурят на потребителите безплатен достъп до тях на местата, където извършват своята дейност.