КФН е предоставила съгласие за прехвърляне на застрахователен портфейл от „Ен Ен Застрахователно акционерно дружество“ – клон София КЧТ към „ДЗИ Животозастраховане“ ЕАД


    Комисията за финансов надзор (КФН) е уведомена от националния компетентен орган на Република Унгария (The Central Bank of Hungary) относно прехвърляне на застрахователния портфейл на „Ен Ен Застрахователно акционерно дружество – клон София“ КЧТ, ЕИК 175067131, клон на “NN Biztosító Zártkörűen Működő Részvénytársaság”, Република Унгария, към „ДЗИ Животозастраховане“ ЕАД, ЕИК 121518328.

    След преглед на представените документи КФН взе решение за изпращане на писмо до националния компетентен орган на Република Унгария за предоставяне на съгласие относно прехвърлянето на застрахователния портфейл на „Ен Ен Застрахователно акционерно дружество – клон София“ КЧТ към „ДЗИ Животозастраховане“ ЕАД и за удостоверяване на платежоспособността на поемащия застраховател.
 

Данни за застрахователния пазар към 28.02.2021 г.


Представените данни от отчетите на застрахователите по общо застраховане и животозастраховане към края месец февруари 2021 г. са обобщени и публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел раздел „Пазари”, Застрахователен пазар”, „Статистика”.

Данни за застрахователния пазар към 31.01.2021 г.


Представените данни от отчетите на застрахователите по общо застраховане и животозастраховане към края месец януари 2021 г. са обобщени и публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел раздел „Пазари”, Застрахователен пазар”, „Статистика”.

Data on the insurance market as of 28.02.2021

The data presented from the reports of insurers in non-life and life insurance at the end of February 2021 are summarized and published on the FSC website – www.fsc.bg, section “Insurance activity”, “Statistics”.

Data on the insurance market as of 30.01.2021

The data presented from the reports of insurers in non-life and life insurance at the end of January 2021 are summarized and published on the FSC website – www.fsc.bg, section “Insurance activity”, “Statistics”.

Комисията за финансов надзор прие на второ гласуване Наредба за техническите лихвени проценти по чл. 169, ал. 1, т. 3 и ал. 8, т. 3 от Кодекса за социално осигуряване

 
Комисията за финансов надзор прие на второ гласуване Наредба за техническите лихвени проценти по чл. 169, ал. 1, т. 3 и ал. 8, т. 3 от Кодекса за социално осигуряване и формулите за изчисляване на допълнителните пожизнени пенсии за старост след повторно проведена обществена консултация.
Със Закона за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване (обн., ДВ, бр. 19 от 2021 г.), регламентиращ изплащането на пенсиите при осигуряване в универсален пенсионен фонд, законодателят възложи на Комисията за финансов надзор да определи с наредба формулите за тяхното изчисляване, както и изискванията към техническите лихвени проценти за определяне на техния размер и на пенсиите от професионалните пенсионни фондове.
Предвидените в наредбата формули за изчисляване на допълнителните пожизнени пенсии за старост се базират на утвърдени положения в актюерската наука и практика. Посредством определянето на единни формули за пенсиите от универсалните пенсионни фондове се осигурява еднакъв начин на изчисляването на пенсиите на всички лица, независимо от фонда, в който се осигуряват. Предвидените в наредбата формули дават възможност при определяне на пенсията да се гарантира нейният размер на база преведените брутни вноски или въз основа по-високия размер средства по индивидуалната партида съобразно предвидените в закона възможности. Независимо от избрания вид гаранция за определянето на първоначалния размер на пенсията се вземат предвид всички средства по индивидуалната партида на лицето към момента на сключване на пенсионния договор. Също така формулите позволяват в зависимост от договореното между пенсионера и пенсионноосигурителното дружество пенсията да бъде определена както към момента на сключване на пенсионния договор, така и от по-ранен или по-късен момент (напр. от момента на придобиване на право на пенсия или от по-късен момент, ако пенсионерът желае да продължи да работи след сключване на пенсионния договор). Регламентирането на формулите в нормативен акт осигурява яснота и правна сигурност в отношенията между пенсионноосигурителните дружества и пенсионерите, улеснява бъдещите пенсионери при планиране на доходите си след пенсиониране и повишава прозрачността и доверието в дейността по допълнително пенсионно осигуряване.
При изчисляването на размера на пенсиите се използва технически лихвен процент, който отразява очакванията за доходността от инвестиране на средствата на пенсионерите. Конкретният размер на техническия лихвен процент се определя от всяко пенсионноосигурително дружество при спазване на предвидените нормативни изисквания и се одобрява от Комисията за финансов надзор. С наредбата се изисква при определянето на конкретните размери на техническите лихвени проценти пенсионноосигурителните дружества да спазват принципа на предпазливост с оглед намаляване на риска от недостиг на средства за извършване на бъдещите плащания, както е възприето в актюерската практика. Съобразно законовата делегация с наредбата са уредени и максималните размери на техническите лихвени проценти. В тази връзка се предвижда, че техническият лихвен процент за определяне на допълнителната пожизнена пенсия за старост не може да бъде по-висок от дългосрочния лихвен процент за оценка на степента на конвергенция, публикуван от Българската народна банка (усреднен за последните седем години). Използваният показател се определя на базата на доходността по дългосрочните държавни ценни книжа, която съобразно Кодекса за социално осигуряване трябва да бъде взета предвид при определяне на техническия лихвен процент. Във връзка с пенсиите от професионалните пенсионни фондове за определяне на максималния размер на техническия лихвен процент е използван същият показател, като се залага по-широк диапазон (150 на сто от дългосрочния лихвен процент за оценка на степента на конвергенция) предвид разликите в тяхната дейност и инвестиции. И в двата случая техническият лихвен процент не може да бъде по-малък от нула.

Съобщение относно провеждането на изпити за придобиване на право за упражняване на дейност като брокер на финансови инструменти и като инвестиционен консултант


    На свое заседание, проведено на 15.06.2021 г., Комисията за финансов надзор взе решение по Протокол № 42 от 15.06.2021 г. за провеждане на изпити за придобиване на право за упражняване на дейност като брокер на финансови инструменти и като инвестиционен консултант и определи дати за тези изпити съответно на 25.09.2021 г. (събота) и 26.09.2021 г. (неделя), утвърди Ред за провеждане на изпити за придобиване на право за упражняване на дейност като брокер на финансови инструменти или като инвестиционен консултант, Тематичен конспект за изпита за придобиване на право за упражняване на дейност като брокер на финансови инструменти и Тематичен конспект за изпита за придобиване на право за упражняване на дейност като инвестиционен консултант. Конспектите и редът за провеждане на изпити за придобиване на право за упражняване на дейност като брокер на финансови инструменти или като инвестиционен консултант, са оповестени  на официалната страница на Комисията за финансов надзор, в раздел „Поднадзорни лица”, „Изпити за правоспособност”, „Изпити за брокер на финансови инструменти и инвестиционен консултант”.
    Обръщаме внимание на кандидатите, че на заседание на КФН на 27.05.2021 г. е приета нова Наредба № 7 за реда за придобиване, признаване и отнемане на правоспособност на брокерите на финансови инструменти и инвестиционните консултанти, с която се отменя досега действащата Наредба № 7.
    Като приложения към новата Наредба № 7 са подготвени образци на заявления за допускане до изпит и на изискуемите декларации. Лицата, които искат да придобият право да упражняват дейност като брокер на финансови инструменти и/или като инвестиционен консултант, съгласно чл. 10, ал. 1 от Наредба № 7 подават заявления за допускане до изпит по образец със съдържанието по чл. 10, ал. 2 от Наредба № 7 в деловодството на Комисията за финансов надзор (КФН) или по електронен път на delovodstvo@fsc.bg. Към заявлението се прилагат документите съгласно чл. 10, ал. 3 от Наредба № 7, които са изрично посочени в образеца на заявление.
    Образци на заявленията за допускане до изпити и на изискуемите декларации са налични на интернет страницата на КФН.
    Документите за изпитите, които ще бъдат проведени на 25 септември 2021 г. (събота) и 26 септември 2021 г. (неделя), се подават в периода от 21 юни 2021 г. (понеделник) до 16 август 2021 г. (понеделник) включително.
    В заявлението задължително се посочва адрес на електронна поща, на който да бъдат изпращани съобщения по откритото производство за допускане до изпит.
    Заявленията за допускане до изпит за придобиване на право за извършване на дейност като брокер на финансови инструменти или като инвестиционен консултант, подадени след обявения краен срок за подаване на заявленията за допускане до предстоящите изпити, няма да бъдат разгледани.

Комисията за финансов надзор разгледа и прие на първо гласуване проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 63 от 8 ноември 2018 г.


Комисията за финансов надзор разгледа и прие на първо гласуване проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 63 от 8 ноември 2018 г. за изискванията към съдържанието, периодичността на изготвяне и сроковете за представяне на отчетите за надзорни цели на пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях фондове. Проектът има за цел съобразяването й с извършените със Закона за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване (обн., ДВ, бр. 19 от 2021 г.) промени.
 
В чл. 185 от Кодекса за социално осигуряване е предвидено, че изискванията към съдържанието, периодичността на изготвяне и сроковете за представяне на отчетите за надзорни цели на фондовете за извършване на плащания се уреждат с наредба на Комисията за финансов надзор (КФН). Във връзка с това, с проекта на наредба се предвижда създаване на образци на месечни и годишни отчети за фондовете за изплащане на пожизнени пенсии и фондовете за извършване на плащания, които се представят в КФН. Отчетите се предвижда да представяни в същите срокове, в които се представят отчетите за надзорни цели на пенсионноосигурителните дружества и фондовете за допълнително пенсионно осигуряване. Запазва се възприетият подход отчетите да се представят на надзорния орган в електронен вид, подписани с квалифициран електронен подпис, през поддържан от КФН електронен портал. Съобразно измененията в КСО са актуализирани действащите образци на отчети за надзорни цели.
 
Проектът и мотивите към него са публикувани на интернет страницата на Комисията за финансов надзор в раздел „Нормативна уредба”, рубрика „Обществени консултации”, като срокът за представяне на бележки и предложения по проекта е 14-дневен срок от публикуването му до 29.06.2021 г. включително.
 
С молба проектите да бъдат публикувани на интернет страницата на КФН в раздел „Обществени консултации“ в рамките на днешния ден, предвид посочения срок за даване на бележки и предложения по тях (14-дневен, т.е. до 29 юни 2021 г. вкл.).

Комисията за финансов надзор разгледа и прие на първо гласуване проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 31 от 02.08.2006 г.


Комисията за финансов надзор разгледа и прие на първо гласуване проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 31 от 2.08.2006 г. за условията и реда за провеждане на изпит и за признаване на правоспособност на отговорен актюер, за признаване на правоспособност, придобита извън Република България, за формата на актюерската заверка, формата и съдържанието на актюерския доклад и на справките по Кодекса за застраховането, които отговорният актюер заверява, както и за формата и задължителното съдържание на годишния актюерски доклад по Кодекса за социално осигуряване, с цел съобразяването й с извършените със Закона за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване (обн., ДВ, бр. 19 от 2021 г.) промени.
С наредбата се актуализират изискванията към годишния актюерски доклад за всеки фонд за допълнително пенсионно осигуряване и неговите приложения с оглед настъпилите промени на законово ниво, предвиждащи изплащането на допълнителните пожизнени пенсии за старост и разсрочените плащания при придобито право на пенсия да се извършва от обособени фондове за извършване на плащания, а не от универсалните пенсионни фондове. Във връзка със създаването на фондовете за изплащане на пожизнени пенсии и фондовете за разсрочени плащания се уреждат задължителното съдържание на изготвяните за тези фондове актюерски доклади. По този начин се осигурява необходимата информация за състоянието на фондовете за извършване на плащания и се обезпечават надлежното им функциониране за изпълнение на задълженията към пенсионерите, лицата, получаващи разсрочени плащания и техните наследници и надзорът над тази дейност.
Проектът и мотивите към него са публикувани на интернет страницата на Комисията за финансов надзор в раздел „Нормативна уредба”, рубрика „Обществени консултации”, като срокът за представяне на бележки и предложения по проекта е 14-дневен срок от публикуването му до 29.06.2021 г. включително.

The Financial Supervision Commission adopted at the second vote an Ordinance on the technical interest rates under Art. 169, para. 1, item 3 and para. 8, item 3 of the Social Insurance Code

The Financial Supervision Commission adopted on a second vote an Ordinance on the technical interest rates under Art. 169, para. 1, item 3 and para. 8, item 3 of the Social Insurance Code and the formulas for calculating the supplementary lifelong old-age pensions after a repeated public consultation.

With the Act to Amend and Supplement the Social Insurance Code (promulgated SG No. 19/2021), regulating the payment of pensions for insurance in a universal pension fund, the legislator instructed the Financial Supervision Commission to determine by ordinance the formulas for their calculation, as well as the requirements to the technical interest rates for determining their amount and the pensions from the occupational pension funds.

The formulas for calculating the supplementary lifelong old-age pensions provided for in the ordinance are based on established provisions in actuarial science and practice. Defining uniform formulas for pensions from universal pension funds ensures the same way of calculating the pensions of all persons, regardless of the fund in which they are insured. The formulas provided in the ordinance make it possible to determine the amount of the pension on the basis of the transferred gross contributions or on the basis of the higher amount of funds in the individual account in accordance with the possibilities provided by law. Regardless of the chosen type of guarantee for determining the initial amount of the pension, all funds on the individual account of the person at the time of concluding the pension contract are taken into account. The formulas also allow, depending on the agreement between the pensioner and the pension insurance company, that the pension be determined both at the time of concluding the pension contract and from an earlier or later time (e.g. from the moment of acquiring the right to a pension or from at a later date if the pensioner wishes to continue working after the conclusion of the pension contract). The regulation of the formulas in a regulatory act provides clarity and legal certainty in the relations between the pension insurance companies and the pensioners, facilitates the future pensioners in planning their income after retirement and increases the transparency and trust in the activity of supplementary pension insurance.

When calculating the amount of pensions, a technical interest rate is used, which reflects the expectations for the return on investment of pensioners’ funds. The specific amount of the technical interest rate is determined by each pension insurance company in compliance with the prescribed regulatory requirements and is approved by the Financial Supervision Commission. The ordinance requires pension insurance companies to adhere to the precautionary principle when determining the specific amounts of technical interest rates in order to reduce the risk of shortage of funds for future payments, as adopted in actuarial practice. According to the legal delegation, the ordinance also regulates the maximum amounts of technical interest rates. In this regard, it is envisaged that the technical interest rate for determining the supplementary lifelong old-age pension may not be higher than the long-term interest rate for assessing the degree of convergence published by the Bulgarian National Bank (average for the last seven years). The indicator used is determined on the basis of the yield on long-term government securities, which according to the Social Insurance Code must be taken into account when determining the technical interest rate. With regard to pensions from occupational pension funds, the same indicator was used to set the maximum technical interest rate, setting a wider range (150 per cent of the long-term interest rate for assessing the degree of convergence) given the differences in their activities and investments. In both cases, the technical interest rate may not be less than zero.