Призив на EIOPA към застрахователите и застрахователните посредници за смекчаване на въздействието на Коронавирус/COVID-19 върху потребителите

На 01.04.2020 г. Европейският орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA) публикува на страницата си "Призив за действие към застрахователи и посредници за смекчаване на въздействието на Коронавирус/COVID-19 върху потребителите". КФН активно участва в работата на Съвета на надзорниците на EIOPA и следи внимателно развитието на ситуацията с оглед предприемането на мерки на национално ниво.

EIOPA очаква от всички пазарни участници да продължат да действат в интерес на потребителите, докато е в сила правоотношението им с клиента. Този начин на действие ще съответства на изискванията за защита на застрахованите лица, установени в Директива 2016/97 относно разпространението на застрахователните продукти и Директива 2009/138/ЕС (Платежоспособност II), съответно въведени в българското законодателство чрез Кодекса за застраховането.

Съобщението на EIOPA може да бъде намерено на следния адрес (https://www.eiopa.europa.eu/content/call-action-insurers-and-intermediaries-mitigate-impact-coronaviruscovid-19-consumers_en ), а превод на български език може да намерите тук.

Приети мерки във връзка с присъединяването към ERM II


Във връзка с намерението за присъединяването на Република България към ERM II и План за действие за надзора на небанковия финансов сектор и необходимостта от актуализиране на подзаконовата нормативна уредба в областта на застрахователния надзор днес, 20.12.2018 г., Комисията за финансов надзор прие на второ разглеждане промени в Наредба № 53 от 23.12.2016 г. за изискванията към отчетността, оценката на активите и пасивите и образуването на техническите резерви на застрахователите, презастрахователите и Гаранционния фонд в които се предвиждат допълнителни изисквания.
Промените имат за цел да повишат изискванията към качеството на оценката на различни категории активи на застрахователите с оглед получаването на по-точна и вярна представа за тяхното финансово състояние. Наредбата предстои да бъде обнародвана в „Държавен вестник“.
Заедно с това Комисията за финансов надзор прие и проект за изменение и допълнение на Методология за Проверка и заверка на образци с годишни количествени данни по чл. 304, параграф 1, буква "г" от Делегиран Регламент (ЕС) 2015/35 на Комисията от 10 октомври 2014 година за допълнение на Директива 2009/138/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно започването и упражняването на застрахователна и презастрахователна дейност (Платежоспособност II) по т. 5 от Указанията относно заверката по чл. 126, ал. 3 от Кодекса за застраховането на годишните справки по чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 от Наредба № 53 от 23.12.2016 г. и на образците с годишни количествени данни по чл. 304, параграф 1, буква "г" от Регламент (ЕС) 2015/35.
С промените са предвидени допълнителни указания към одиторите на застрахователите във връзка с оценката на определени активи, като недвижима собственост, акции и участия в свързани предприятия.
Целта на промените е да се постигне по-голяма прецизност в одиторската проверка на оценката на тези активи и да се повиши качеството на одиторската проверка и на нейната информационна стойност за целите на застрахователния надзор.
Изменената Методология ще влезе в сила от датата на влизане в сила на измененията в Наредба № 53.

Приветствие от Карина Караиванова Председател на Комисията за финансов надзор при откриване на Шестата годишна конференция за инвестиции и валутна търговия 1.12.2017 г.


Дами и Господа,

Можем да се поздравим с положителна тенденция на капиталовия пазар в България. Знаете, че говорихме за Стратегия за развитие на капиталовия пазар, около която се обединихме доста участници. Бяха идентифицирани мерки, които очакваме да допринесат за стимулиране на капиталовия пазар у нас. Доста от мерките са изпълнени и считам, че всяка допринася за положителната тенденция.

Основно предизвикателство сега ще бъде имплементирането на регулаторната рамка MiFID II. Вече проведохме няколко семинара по MiFID II – основното са новите изисквания за по-голяма прозрачност и необходимостта от много детайлна информация от играчите на капиталовия пазар.

Иска ми се да ви дам малко  статистика. През последната година капиталовият пазар показва добро развитие. Данните показват, че средно дневният оборот за третото тримесечие на 2016 г. е бил 1,1 милиона лева, докато за третото тримесечие на 2017 г. вече е 3,6 милиона лева. Ръст от 70,81% бележи и средно дневният брой сключени сделки, докато по отношение средно дневният брой лотове ръста е 280%. Основният индекс SOFIX също така отразява положителната тенденция, независимо че запазва своята волатилност, за едногодишен период бележи ръст от 104 пункта или 18,52%.

По отношение на активите на местните инвестиционни фондове:  към септември 2017 г. те надхвърлят 1,27 млрд. лева, което е увеличение спрямо същия месец на миналата година с 34,6%. 
  
Към края на септември 2017 г. активите на фондовете, инвестиращи в акции, имат най-висок относителен дял в общия размер на активите на местните инвестиционни фондове – близо 40%. Този дял нараства на годишна база и съвсем леко изпреварва (с 0,1%) дела на фондовете, инвестиращи в облигации. Делът на активите на балансираните фондове остава почти без промяна на годишна база (20,1%).

По отношение на управляваните от инвестиционни посредници и кредитни институции предоставящи инвестиционни услуги активи, също се наблюдава ръст от 20% на годишна база. Същевременно при активите управлявани от управляващи дружества се наблюдава увеличение от над 30%. Различният ръст се дължи основно на значително по-малкото активи управлявани от управляващи дружества и възможностите за привличане на нови инвеститори.

Тоест може да заключим, че има позитивна тенденция за развитие на капиталовия пазар. Това, разбира се, не е достатъчно. С интерес ще чуем вашите разсъждения какво още може да се направи за стимулиране на българския капиталов пазар.

Пожелавам успех да днешната конференция.

Прессъобщение на КФН във връзка с изказване на Георги Кадиев

Във връзка с изказване на народния представител Георги Кадиев, че Комисията за финансов надзор (КФН) носи отговорност за „КТБ” АД в качеството й на инвестиционен посредник, направено днес, 31.10.2014г., от трибуната на Народното събрание, КФН заявява следното:

КФН осъществява надзор и носи отговорност за дейността на всички инвестиционни посредници, в това число и за „КТБ” АД. Финансовите инструменти на клиенти, които са били поверени на „КТБ” АД, в качеството й на инвестиционен посредник, са изцяло налични и клиентите могат да се разпореждат с тях. Те са защитени по закон и във всеки един момент на специалния надзор, клиентите на инвестиционния посредник „КТБ” АД са могли и могат да прехвърлят финансовите си инструменти при друг инвестиционен посредник или по лична сметка в Централния депозитар.

В КФН няма сигнали от ощетени клиенти на инвестиционния посредник „КТБ” АД. Инвестиционните посредници изпълняват клиентски нареждания за покупка на ценни книжа и управление на портфейли по възлагане на клиента. Съгласно чл. 34 от Закона за пазарите на финансови инструменти инвестиционният посредник не отговаря пред кредиторите си с финансовите инструменти и паричните средства на своите клиенти.

В изказването на г-н Кадиев, отново превес взема манипулативното политическо говорене, което цели да внесе объркване, паника и недоверие към финансовите институции, в това число и инвестиционните посредници. Подобни изказвания, издават некомпетентност, непознаване на законите и правомощията на институциите, което е недопустимо за народен представител.

ПРЕССЪОБЩЕНИЕ НА КФН

Във връзка с предстоящия преглед на активите на пенсионните фондове и на балансите на застрахователните дружества в България – безпрецедентни по мащабите си в рамките на Европейския съюз (ЕС), Комисията за финансов надзор (КФН) напомня следното:
Решението за отлагане на началната дата за стартиране на прегледа, както и за удължаване на периода за избор на независими външни експерти за преглед на активите на пенсионните фондове и на балансите на застрахователните дружества, беше взето единодушно от всички участници в Управляващия комитет (УК), който ръководи провеждането на прегледа. В УК участват следните институции: Комисията за финансов надзор (КФН), Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA), Европейската комисия (ЕК), Европейския орган за ценни книжа и пазари (ESMA), Министерство на финансите (МФ) и Българската народна банка (БНБ).
На свое заседание Управляващият комитет прие споразумение за отлагане на прегледа. Изявлението на УК бе публикувано на интернет страницата на КФН на 11.03.2016 г.: http://www.fsc.bg/bg/novini/izyavlenie-8034.html.
КФН работи в пълен синхрон, координация и комуникация на ежедневна база с изброените институции, във връзка с провеждането на прегледа.
Отлагането на прегледа на активите на пенсионните фондове и на балансите на застрахователните дружества по никакъв начин няма да повлияе върху обективността, достоверността и законосъобразността при изпълнението на предстоящия преглед и резултатите от него. Забавяне по процедурата от страна на КФН няма.
Наличният понастоящем капацитет от независими международни консултанти не е в състояние да покрие едновременно нуждите на банковия и небанков сектор. Това се дължи на факта, че през първоначално предлагания период преобладаващата част от техните екипи  са ангажирани с прегледа на активите на банковия сектор, както и с одита на годишните финансови отчети.
Предвид това и при  пълен консенсус между членовете на Управляващия комитет, a именно: КФН, EIOPA, ЕК, ESMA, МФ и БНБ, бе взето решение прегледът да бъде отложен за 15 юли, 2016 г., за да не бъдат занижавани  критериите относно избора на консултанти. С цел осигуряване на високо качество на прегледите и по препоръка на комитета, са предвидени изключително високи изисквания към лицата, които ще ги извършват. Всяка от съответните фирми e необходимо да притежава минимум 5 години международен опит в поне 3 държави членки на ЕС в сферата на оценяването и/или одита на финансови институции с активи,  съизмерими с тези на проверяваните лица.
В прегледите участват 81 поднадзорни на КФН лица. За прегледа на активите/балансите на всяко от участващите дружества се изисква сформиране на екип с висока експертна обезпеченост. Това включва най-малко един ръководител с ранг на съдружник/директор/управител,   един експерт/анализатор с права на Сертифициран финансов анализатор, или друга международно призната професионална квалификация в областта, както и трима експерти с поне три години практически опит в одитирането или оценката на финансови институции със съизмерими активи. За прегледа на балансите в застрахователния сектор са валидни горните критерии, включително изискване за участие на актюери с приложимия международен опит.
Важно е да се отбележи, че до момента бяха осъществени успешно редица етапи от този комплексен процес. Тъй като, за разлика от БНБ, КФН не разполага със собствени бюджетни средства за изработване на методологии и осъществяване на прегледа, веднага след осигуряването на необходимото целево финансиране, беше проведена обществена поръчка за избор на консултант по проекта и в резултат беше сключен договор с изпълнител. Една от най-важните задачи на консултанта беше да изработи методологиите за прегледа на двата сектора, тъй като, за разлика от прегледа на качеството на активите в банковия сектор, където методологията на Европейската Централна Банка (ЕЦБ) беше адаптирана към българските условия, методологии за подобен мащабен преглед на небанковия сектор в България досега не се е налагало да бъдат изготвяни и прилагани. Провеждането на подобен преглед, който обхваща  100%  от банките, пенсионните и застрахователните дружества, се осъществява за първи път в Европейския съюз и ще бъде изпълнено при спазване на най-високи професионални и етични европейски критерии, в пълна прозрачност и тясно сътрудничество между КФН, EIOPA, ESMA, ЕК, МФ и БНБ.
 

ПРЕССЪОБЩЕНИЕ

Във връзка с дружествата, които са част от група или подгрупа съгласно т. 46 – 54 от Приложение 6 към методологията за извършване на преглед на балансите на застрахователите, следва да се има предвид, че тези дружества подлежат на оценка на ниво група, която трябва да бъде извършена през предстоящите прегледи в съответствие с приложимата нормативна уредба и по-специално с разпоредбите на чл. 232 и 234 от Кодекса за застраховането, който въвежда чл. 213 от Директивата Платежоспособност II.
 
Разпоредбата на чл. 239, ал. 3 от Кодекса за застраховането предвижда задължение за този застраховател/ презастраховател, който е част от група, да гарантира, че наличните допустими собствени средства на групата покриват поне капиталовото изискване за платежоспособност на групата.
 
Оценката на ниво група не означава, че застрахователните холдинги или финансовите холдинги със смесена дейност, които са предприятия майка на застрахователно или презастрахователно предприятие са длъжни да сключат договор с независим външен експерт за оценка на балансите им на индивидуално ниво, тъй като тези холдингови дружества не подлежат на преглед на индивидуално ниво.
 
Въпреки това, задължение на дружествата, посочени в Приложение 6 към методологията за извършване на преглед на балансите на застрахователите е да предоставят тази информация на вече назначените независими външни експерти, с което да се позволи на независимите експерти да направят оценка на консолидираните данни и да изчислят груповата платежоспособност на ниво група и подгрупа, съгласно т. 46 – 54 от Приложение 6 и в съответствие с одобрената методология.
 
КФН ще изпрати официални писма до застрахователите и презастрахователите, които са част от група или подгрупа, с които се изяснява, че назначените независими външни експерти трябва да извършат прегледите и на групово ниво.

Прессъобщение

Във връзка с медийни публикации от 14 януари 2015г., КФН заявява следното:

Законът срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти (ЗПЗФИ) е възложил на заместник-председателя, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност”, да осъществява надзора върху борсовата търговия и свързаните с нея нарушения, включително да провежда разследвания и да санкционира при констатирана пазарна манипулация.

От 20.06.2014 г. до момента в КФН са постъпили над 190 сигнала, отнасящи се за публикации, касаещи конкретни публични дружества и стабилността на финансовата система в България. Част от тях са препратени до БНБ и ДАНС.

При осъществяване на този надзор, органът може да изисква обяснения и документи от поднадзорните или други лица, за които има данни, че нарушават закона.

Отправянето на запитване до журналисти, касаещо искане за разкриване на източник на информация, във връзка с установяване на нарушителя по ЗПЗФИ, не противоречи на правото на журналиста да не разкрие източника си на информация. Надзорните органи са длъжни да упражнят правомощието си по разкриване на нарушение чрез изискване на информация от журналист. Дали журналистът ще се възползва от правото си да не разкрие своя източник на информация, е негово решение, което е независимо от задължението на държавния орган да упражни свое законоустановено правомощие.

В ЗПЗФИ практически е транспонирана Директива за пазарна злоупотреба, която се прилага в целия Европейски съюз.

Съгласно ЗПЗФИ, размерът на предвидената санкция за извършено нарушение от физически лица е от 20 000 лева до 50 000 лева, а за юридически лица – от 50 000 до 100 000 лв. Санкциите, които са предвидени в ЗПЗФИ, са сред най-ниските в Европа. Например във Франция, санкцията за нарушение на чл. 5 от Директива 2003/6/ЕО може да достигне до 1 500 000 евро, а в Германия до 1 000 000 евро, но само в случай, че няма промяна в цената на финансовия инструмент. Ситуацията не е по-различна и в страните от Централна и Източна Европа – в Чехия санкциите стигат до 700 000 евро, в Гърция 2 000 000 евро, а в Румъния нарушаването на посочения член е престъпление и се наказва с до 6 години лишаване от свобода.

Поредно доказателство на европейско ниво, че пазарните манипулации са действия, които имат изключително неблагоприятното въздействие върху целостта на финансовите пазари, както и върху доверието на инвеститорите в тези пазари, е новата Директива за пазарната манипулация, съгласно която тези форми на поведение трябва да се наказват като престъпления. Новата директива е приета, обнародвана е в Официален вестник на ЕС и предстои да се прилага във всички държави членки от 3 юли 2016 г.

С оглед получените сигнали, проведените разследвания и установените административни нарушения, заместник – председателят на КФН, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност”, издаде четири броя наказателни постановления за извършени нарушения на ЗПЗФИ.

Издадените наказателни постановления са спрямо следните лица, както следва:

1. На „Икономедиа” АД за нарушения на ЗПЗФИ е наложена имуществена санкция в размер на 50 000 лева.

2. На „Икономедиа” АД за нарушения на ЗПЗФИ е наложена имуществена санкция в размер на 100 000 лева.

3. На физическо лице журналист за нарушения на ЗПЗФИ е наложена глоба в размер на 50 000 лева.

4. На „Алпико пъблишинг” ЕООД за нарушения на ЗПЗФИ е наложена имуществена санкция  в размер на 100 000 лева.

При определянето и налагането на санкциите органът е взел предвид обстоятелството, че нарушенията са със значителна тежест предвид факта, че засягат структуроопределящи дружества за целия пазар на финансови инструменти в Р. България. С извършените нарушения са засегнати неограничен кръг инвеститори, които биха могли да се подведат при формиране на инвестиционните си намерения от разпространената невярна информация. С извършените нарушения се засягат основните цели на ЗПЗФИ, а именно „повишаване на общественото доверие в пазара на финансови инструменти” и „създаване на условия за развитието на справедлив, прозрачен и ефективен пазар на финансови инструменти” и се застрашава финансовата стабилност на страната.

Председателят на КФН, в рамките на предоставените му от ЗКФН правомощия, издаде два броя наказателни постановления, свързани с проверки за манипулиране на пазара на ценни книжа на представляващи „Икономедиа” за възпрепятстване на надзора и непредоставяне на информация за целите на извършваните проверки. Наложените глоби са в размер на 5000 лв. за всяко лице.

КФН продължава да извършва проверки по постъпили сигнали, както и по инициирани от институцията проверки по повод на медийни публикации, за които са възникнали съмнения, че с тях се разпространява невярна или подвеждаща информация относно финансови инструменти, допуснати до търговия на регулиран пазар. При установяване на нарушения, за същите ще бъдат образувани административнонаказателни производства.

КФН държи да подчертае, че уважава и цени изключително високо и свободата на словото и труда на журналистите, които спазват Етичния кодекс на медиите, и работи безпроблемно с тях. За съжаление, като издател на „Икономедиа” Иво Прокопиев си позволява да нарушава коректния тон в отразяването на дейността на КФН и от страна на изданията на „Икономедиа” се води медийна атака чрез манипулативни и неверни статии, целящи уронване на престижа на регулатора. В основата на тази клеветническа кампания стои фактът, че лично той и свързани с него лица пряко и систематично нарушават закона.

За последните четири години спрямо Иво Прокопиев и на свързани с него лица са издадени над 60 броя наказателни постановления, по образувани над 110 административно наказателни производства, с наложени ефективно санкции в размер на над 350 000 лева. Спрямо Иво Прокопиев и свързани с него лица за същия период са приложени и повече от 30 принудителни административни мерки.

Република България е правова държава и всеки, който нарушава закона, независимо от това в какво качество, включително журналист, медия или собственик на медия, трябва да спазва закона и ако го нарушава подлежи на санкция.

В действията на КФН по получените сигнали няма лично отношение, а само стриктно спазване на закона. От регулатора не се очаква да се харесва и да бъде популярен, а с действията си да прилага закона точно и еднакво спрямо всички. Действащото национално и европейско законодателство създава ясна рамка от задължителни предписания, както за регулатора, така и за медиите и лицата, които подлежат на надзор. КФН е оправомощена и задължена както от националното, така и от европейското законодателство, при наличие на достатъчно установени доказателства, да предприеме действия по санкциониране на нарушителите, без оглед на тяхното качество. Обратното би противоречало на принципите на правовата държава.

Издадените наказателни постановления подлежат на съдебен контрол в рамките на тяхното обжалване, което е право на засегнатите лица и това е единственият начин правилата да се прилагат еднакво спрямо всички субекти.

Фактът, че единствено „Икономедиа” клевети регулатора за надзорната му дейност, говори за намерението на групата да се постави в привилегировано положение спрямо останалите журналисти, което е недопустимо и изкривява правилата. Именно поради това, считаме, че журналистите трябва да подкрепят КФН в налагането на закона и еднаквото му прилагане спрямо всички.

На опитите на „Икономедиа” да представи пред обществото изпълнението на законовите задължения на КФН като цензура, регулаторът още веднъж категорично заявява, че ще изпълнява стриктно закона и няма да стане заложник на медийни публикации или друг вид натиск и манипулации и ще продължи да си върши надзорната дейност съобразно и в рамките на действащото законодателство.

ПРЕССЪОБЩЕНИЕ

Във връзка с множеството медийни публикации и актуалния обществен дебат за бъдещите намерения по отношение на пенсионната реформа, които предстоят да се обсъждат до 31 март 2015 г., Комисията за финансов надзор (КФН) заявява следното: 

 

КФН, при упражняване на своите правомощия, се ръководи изцяло от действащите закони, приети от Народното събрание и подзаконовите нормативни актове. Комисията е независим надзорен и регулаторен орган, еднакво отдалечен както от бизнеса, така и от изпълнителната власт. Водещ принцип в ежедневната работа на КФН, като стълб на финансовата стабилност в България, е да работи за защитата на интересите на потребителите, инвеститорите и осигурените лица и да съблюдава за спазване на законите в областта на небанковия финансов сектор. 

 

Комисията за финансов надзор счита за изключително вредни множеството твърдения и изказвания в публичното пространство, направени от различни представители на политически партии, на синдикати, на работодателски организации и народни представители,  че средствата на осигурените лица в пенсионните фондове са „изчезнали”, са „присвоени” или „загубени” и др. подобни манипулативни внушения. Подобен тип говорене не само е безотговорно и невярно, но е и вредно и опасно за финансовата стабилност у нас. При осъществяване на дейността си по отношение надзор над пенсионноосигурителните дружества и пенсионните фондове КФН изпълнява стриктно законовите изисквания и гарантира, че до момента средствата на пенсионните фондове се инвестират единствено и само в позволените от Кодекса за социално осигуряване (КСО) финансови инструменти при строго спазване на ограниченията за всеки един финансов инструмент, което предопределя стабилността на пенсионните фондове в дългосрочен план. 

 

Допълнителното пенсионно осигуряване в България се осъществява чрез участие в четири вида пенсионни фондове: универсални пенсионни фондове (УПФ), професионални пенсионни фондове (ППФ), доброволни пенсионни фондове (ДПФ) и доброволни пенсионни фондове по професионални схеми (ДПФПС). 

Участието в универсалните и професионалните фондове е задължително. В УПФ се осигуряват всички работещи, родени след 31.12.1959 г. В ППФ са осигурени лицата, работещи при условията на първа и втора категория труд, независимо от възрастта им. УПФ и ППФ образуват ІІ стълб на българската пенсионна система – допълнителното задължително пенсионно осигуряване. Участието в ДПФ и ДПФПС е доброволно. Тези два вида фондове образуват ІІІ стълб – допълнителното доброволно пенсионно осигуряване. 

 

КФН постоянно и стриктно осъществява надзор над дейността на пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях фондове с цел защита на интересите на осигурените лица. Чрез Управление „Осигурителен надзор” и ресорния заместник-председател, ръководещ управлението, в рамките на предоставените му по закон индивидуални правомощия,  комисията упражнява ежедневен контрол за законосъобразност на дейността на пенсионноосигурителните дружества , фондовете за допълнително пенсионно осигуряване  и банките – попечители . Той се осъществява по два начина – дистанционно и чрез проверки на място, които според обхвата си са общи и тематични. 

 

За периода 2010 г. – 2014 г., при осъществявания дистанционен надзор, извършените от КФН проверки спрямо ПОД са, както следва: през 2010 г. – 7645; през 2011 г. – 7584; през 2012 г. – 7528; през 2013г.– 7528; до 30.11.2014 г. – 6488 броя. През периода 2010 г. – 2014 г. извършените проверки на място са както следва: през 2010 г. – 7; през 2011 г. – 13; през 2012 г. – 10; през 2013 г. – 17; до 30.11.2014 г. – 13 броя. В резултат на осъществявания надзор през периода от 01.01.2010 г. до момента са съставени 328 акта за установяване на административни нарушения и са издадени 318 наказателни постановления и са приложени 100 принудителни административни мерки и са дадени множество препоръки към дейността на дружествата.

 

Цялата информация за дейността на КФН и поднадзорните й лица в областта на допълнителното пенсионно осигуряване, която законът изисква да бъде публична, се оповестява на интернет страницата на Комисията, както и във водените от нея регистри. Ежедневно публикуваме информация за стойността на един дял на всеки пенсионен фонд за предходния работен ден. Регулярно се предоставят статистически данни за пенсионноосигурителните дружества и пенсионните фондове – управлявани активи, осигурени лица, структура на инвестиционните портфейли и т.н. На тримесечие се определя и оповестява минималната доходност, която трябва да бъде постигната от задължителните пенсионни фондове, предоставят се данни за доходността на всички пенсионни фондове за предходния 24-месечен период и др. 

 

Средствата на УПФ се инвестират в България и в чужбина. Към 30.09.2014 г. тези инвестиции са както следва: държавни ценни книжа 2 363 081 хил.лв (в т.ч. 1 511 930  хил.лв. чужди), корпоративни облигации – 930 635 хил.лв. (от които 622 711 хил.лв. чужди), общински облигации – 80 069 хил.лв. (71 155 хил.лв. чужди), акции, права и дялове – 1 740 636 хил.лв. (от които 925 079 хил.лв. чужди), банкови депозити в страната – 514 910 хил.лв., инвестиционни имоти в страната – 146 012 хил.лв. Освен инвестиции в тези инструменти, част от активите на УПФ са под формата на парични средства – 561 494 хил.лв. и краткосрочни вземания – 75 798 хил.лв. 

Резултатите от дейността на пенсионните фондове към 30.09.2014 г. са публикувани на Интернет страницата на Комисията (http://www.fsc.bg/public/upload/files/menu/Rezultati_2014_Q3_0.zip).

 

Ролята на КФН е не само да осъществява надзор, което прави постоянно, а също и да провежда активна регулаторна политика. Дейността на пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях фондове се регулира от Комисията чрез приемането на подзаконови нормативни актове. КФН не разполага със законодателна инициатива, но независимо от това изготвя, в диалог с всички заинтересовани страни, проекти за извършването на необходимите изменения на законово ниво. 

Законопроект за изменение и допълнение на КСО във връзка с редукция на таксите и въвеждането на мултифондовете беше гласуван от КФН на 26.07.2012г., беше предоставен на вниманието на Консултативния съвет за финансова стабилност на 15.09.2012г. и на 16.12.2013г. и цялата свързана със законопроекта документация беше изпратена на вниманието на министъра на труда и социалната политика за предприемане на по-нататъшни действия, като до момента няма решение за внасянето от ресорното министерство на изготвения проект за разглеждане от Народното събрание. 

През последните 2 години КФН е провела серия от срещи, включително и с представители на всички професионални асоциации, и към днешна дата е подготвила нов детайлен законопроект, с който да се промени КСО в следната насока:

• Въвеждане на втори пенсионен продукт с по-ниско ниво на инвестиционен риск от сега съществуващия чрез въвеждане на системата на мултифондовете във втория стълб (консервативен и балансиран фонд);

• Въвеждане на гаранционен фонд, обезпечаващ запазването на размера на направените от осигурените лица вноски в универсалните и професионалните пенсионни фондове; 

• Сериозна редукция с 40% на таксите и удръжките, които се събират от осигурените лица. С това намаление на таксите средствата по партидата на осигуритеното лице биха се увеличили с 20% за период от 40 години.

 

Предлаганите от КФН промени в КСО значително ще повишат сигурността на инвестициите с цел защита на интереса на осигурените лица.

 

Всички изложени аспекти от дейността на КФН са отразени в тримесечните отчети на ресорното управление и в годишните отчети на Комисията, които са надлежно внасяни всяка година в Народното събрание. Тези отчети са публично достъпни и оповестени на уеб сайта на регулатора с цел прозрачност и максимална информираност на обществото. 

Изложените факти доказват принципната и последователна политика на КФН за защита на интересите на осигурените във втори и трети стълб лица, вкл. и при подготовката на промени в нормативната уредба, в търсене на широк консенсус между всички участници и заинтересовани страни. 

Принципната и последователната политика на КФН, която винаги сме спазвали до момента,  видно от гореизложеното, е че всяка законодателна промяна в една или друга посока следва да се извършва след широка обществена дискусия с всички заинтересовани страни и при отчитане на всички интереси.

В качеството си на регулатор на небанковия финансов сектор, Комисията за финансов надзор винаги се е придържала и ще продължи да се придържа стриктно към действащото законодателство, такова каквото е прието от Народното събрание. Във всичките си действия КФН се ръководи от безпристрастното и принципно прилагане на закона спрямо всички поднадзорни лица.

Пресконференция за резултатите от прегледа на активите на пенсионните фондове в България и на балансите на застрахователите и презастрахователите, както и данни от проведените стрес тестове на застрахователите – 3.02.2017 г.

Стенограма от изказванията на:

Карина Караиванова, председател на КФН:
 
Приключи един много сложен за изпълнение, управление и координиране процес. А именно проверката на активите на песионните фондове, на балансите на застрахователните дружества и съответно стрес тестовете. Трябва да кажа, че това беше предизвикателство за всички нас, които участвахме в този процес. И искам да благодаря на  всички участници, че положиха максимални усилия днес да имаме резултат, да успеем да приключим, след като се налагаше на два пъти да обявяваме отлагане.
 
С какво разполагаме към днешна дата?
 
Разполагаме с обективна, независима оценка, с цялостен преглед на два много важни в нашата икономика сектора. Получените резултати са обективни, тяхното качество не подлежи на никакво съмнение. Те са достоверни. И какво показват те? Показват, че двата сектора са стабилни, устойчиви и добре функциониращи. Разбира се, има някои проблеми.
 
По отношение на пенсионноосигурителнните дружества е идентифициран системен проблем със законодателството, особено по отношение на свързаните лица. Това налага промяна в дефиниции и по-добро корпоративно управление. Идентифицирани са проблеми при оценките на инвестиционни имоти. Комисията вече е предложила мерки за разрешаването на констатираните проблеми.
 
По отношение на застрахователите има две проблемни области. Едната е при оценката на финансови инструменти. Всъщност, тази област е приложима и за пенсионните дружества. Различните експерти ни предложиха много големи разлики в оценката на едни и същи финансови инструменти. И този проблем се дължи на липса на ясна дефиниция на това – що е активен пазар. Другата проблемна област е  при третирането на квотни презастрахователни договори. Един независим оценител е предложил корекция относно третирането на този тип застрахователен договор. Държа да ви уведомя, че на този етап няма да предлагаме корективни действия към съответния застраховател, към който е направена въпросната препоръка. Всъщност, като се има предвид, че това е стандартен презастрахователен договор, ние сме повдигнали темата на европейско ниво. Говорили сме с EIOPA. В момента тази тема е обект на дискусия в експертна група към EIOPA. След като работната група излезе с решение, ще се вземе решение и от борда на надзорниците в EIOPA. Този тип стандартен презастрахователен договор се използва не само в България, а в целия Европейски съюз и каквото и да бъде решението, то ще е приложимо за всички европейски държави и за всички застрахователи, които използват този договор.
 
Държа да ви уведомя, че повечето от компаниите вече са започнали да прилагат мерки, за да покрият дефицитите, които са идентифицирани. Ние излезнахме с предписания и наблюдаваме начина, по който се изпълняват тези мерки. Ще очакваме да бъдат изпълнени в следващите от 3 до 6 месеца.

 
Патрик Ходжес – EIOPA:
Добре дошли на прегледа на балансите на застрахователите и презастрахователите, както и на представянето на данни с резултатите от проведените стрес тестове.
Първо, искам да кажа, че този преглед е от изключителна важност. Това е важна стъпка в постигането на по-голяма прозрачност и повишаване доверието на потребителите. Изключително важно е потребителите да могат да вярват в застрахователния бизнес и в това, че обезщетенията им ще бъдат изплатени.
Устойчив и достатъчен капитал на дружеството е ключът към това, че компанията ще може да удържи на обещанието си да изплаща обезщетения.
Защитата на потребителите е в основата на това, с което се занимаваме като европейски надзор.
Бихме искали да благодарим на КФН и неговия Председател за сътрудничеството, което направи възможно публикуването на този преглед днес.
За нас тази мисия е само един старт, който ще позволи на КФН да продължи с имплементирането на Платежоспособност 2.
Необходими са последващи действия по някои належащи въпроси на национално и европейско ниво.
EIOPA се е посветила на това да следи изпълнението на препоръките и да продължи да засилва доверието в надзора.

Предупреждение относно ТИГЪР АСЕТ МЕНИДЖМЪНТ

П Р Е Д У П Р Е Ж Д Е Н И Е
 
относно
 
„ТИГЪР АСЕТ МЕНИДЖМЪНТ” ЕООД, БЪЛГАРИЯ
(Tiger Aset Managеment Lcc)
и
TIGER ASSET MANAGEMENT GMBH, АВСТРИЯ
 
 
Комисията за финансов надзор (КФН) на Република България предупреждава потенциалните инвеститори и всички заинтересовани лица за следното:
 
„ТИГЪР АСЕТ МЕНИДЖМЪНТ” ЕООД, БЪЛГАРИЯ и TIGER ASSET MANAGEMENT GMBH, АВСТРИЯ нямат право да предоставят инвестиционни услуги и да извършват инвестиционна дейност на територията на Република България, както и на територията на други държави членки на Европейския съюз, а именно нямат право да приемат нареждания на клиенти и да сключват сделки с финансови инструменти от името и за сметка на клиенти. Тези дружества трябва да бъдат разграничени от TIGER ASSET MANAGEMENT GMBH, Германия, което е регулирана инвестиционна фирма.
 
 
Дружествата
„ТИГЪР АСЕТ МЕНИДЖМЪНТ” ЕООД, БЪЛГАРИЯ, ЕИК 203323943 със седалище и адрес на управление гр. София, ж.к. „Манастирски ливади-Запад”, ул. "Майстор Алекси Рилец" № 38, ет. 3, www.tigerassetmanagement.net, с едноличен собственик на капитала и управител Ивайло Пламенов Сотиров,
и
TIGER ASSET MANAGEMENT GMBH, АВСТРИЯ, регистрирано на адрес Austria, A-1010 Vienna, Bauernmarkt 8, www.tigerassetmanagement.net
 
не са лицензирани от КФН или компетентния надзорен орган на друга държава членка да извършват дейност като инвестиционен посредник и нямат право да предоставят инвестиционни услуги и да извършват инвестиционни дейности по смисъла на чл. 5, ал. 2 и 3 от Закона за пазарите на финансови инструменти (ЗПФИ) на територията на Република България или друга държава членка.
 
 
Инвеститорите и потенциалните инвеститори следва да имат предвид, че наименованията на посочените дружества „ТИГЪР АСЕТ МЕНИДЖМЪНТ” ЕООД, БЪЛГАРИЯ (Tiger Aset Managеment Lcc) и TIGER ASSET MANAGEMENT GMBH, АВСТРИЯ наподобяват наименованието на лицензираното и регулирано от надзорния орган на Германия BUNDESANSTALT FÜR FINANZDIENSTLEISTUNGSAUFSICHT (BaFin) управляващо дружество TIGER ASSET MANAGEMENT GMBH, Германия.
TIGER ASSET MANAGEMENT GMBH, Германия е управляващо дружество, лицензирано и регулирано от BUNDESANSTALT FÜR  FINANZDIENSTLEISTUNGSAUFSICHT (BaFin). Дружеството е регистрирано на адрес  Neuer Wall 35,20354 Hamburg, Germany (www.tiger-am.com/en) и има установен клон на територията на Швейцария (адрес на клона Kantonstrasse 162, 8807 Freienbach, Switzerland). TIGER ASSET MANAGEMENT GMBH, Германия не извършва дейност на територията на Република България и не предоставя услуги на непрофесионални клиенти.
 
 
„ТИГЪР АСЕТ МЕНИДЖМЪНТ” ЕООД, БЪЛГАРИЯ (Tiger Aset Managеment Lcc) и TIGER ASSET MANAGEMENT GMBH, АВСТРИЯ НЕ СА едно и също дружество и НЕ СА свързани дружества с TIGER ASSET MANAGEMENT GMBH, Германия.
 
 
Инвестиционни услуги и инвестиционни дейности на територията на Република България могат да бъдат предоставяни единствено от:
– дружества, получили лиценз от КФН по реда на ЗПФИ за извършване на дейност като инвестиционен посредник;
– банка, получила съответен лиценз от БНБ и вписана в регистъра на КФН като инвестиционен посредник;
– дружества, получили лиценз за извършване на дейност като управляващо дружество по реда на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране;
– дружества, получили лиценз от компетентен надзорен орган на друга държава членка за извършване на дейност като инвестиционен посредник и за които в КФН е получено уведомление от съответния надзорен орган.
 
Също така, инвеститорите следва да имат предвид, че дружества, лицензирани като инвестиционни посредници в държави извън Европейския съюз, не могат да предоставят инвестиционни услуги на територията на Република България, без да имат издадено разрешение от КФН за това и без да бъдат вписани във водения от КФН регистър.
 
Списък на инвестиционните посредници и управляващите дружества, получили лиценз от КФН, може да намерите на интернет страницата на КФН ( www.fsc.bg ) в рубрика „Електронен регистър и картотека” на следния адрес:
http://212.122.187.59/public/index.php?lang=bg и
http://www.fsc.bg/bg/pazari/kapitalov-pazar/spisatsi-podnadzorni-litsa/investitsionni-posrednitsi/
 
Списък на инвестиционните посредници от държави членки, имащи право да предоставят инвестиционни услуги и да извършват инвестиционни дейности на територията на Република България, може да намерите на интернет страницата на КФН на следния адрес:
http://www.fsc.bg/bg/podnadzorni-litsa/notifikatsii/notifikatsii-polucheni-v-kfn/
 
Инвеститорите следва да имат предвид, че при сключване на договори за предоставяне на инвестиционни услуги и подаване на нареждания за сключване на сделки с финансови инструменти, с дружества, които не са лицензирани от КФН или от компетентния орган на друга държава членка, потенциалните инвеститори могат да бъдат измамени и да понесат значителни финансови загуби.
Предоставените парични средства от инвеститорите на дружества, които не са лицензирани и съответно контролирани от КФН, не са гарантирани от Фонда за компенсиране на инвеститорите в ценни книжа.
  
Сигнали и жалби, свързани с дейността на „ТИГЪР АСЕТ МЕНИДЖМЪНТ” ЕООД, БЪЛГАРИЯ, можете да подадете на адрес Комисия за финансов надзор, гр. София 1000, ул. „Будапеща” № 16 или на e-mail: delovodstvo@fsc.bg.