Предварителни резултати от дейността по допълнително пенсионно осигуряване за 2014 г.

Управление "Осигурителен надзор" на КФН обяви предварителните резултати от дейността по допълнително пенсионно осигуряване за 2014 г. Информацията е получена на база на предварителните финансови отчети и справки, представени от пенсионноосигурителните дружества в Комисията за финансов надзор. Публикувани са и данни за разпределението на осигурените лица в пенсионните фондове по пол и възраст към 31.12.2014 г.

Към 31.12.2014 г. общият брой на осигурените лица в четирите вида пенсионни фондове – универсални, професионални, доброволни и доброволни по професионални схеми – достига 4 290 898 лица, като нараства спрямо 31.12.2013 г. с 2,45 на сто.

В системата на допълнителното пенсионно осигуряване към 31.12.2014 г. са акумулирани нетни активи на стойност 8 164 549 хил. лв. В сравнение с края на 2013 г. нетните активи на пенсионните фондове регистрират ръст от 19,91 на сто.

Общите приходи на пенсионноосигурителните дружества през 2014 г. възлизат на 148 303 хил.лв., което представлява увеличение с 13,97 на сто в сравнение с отчетените приходи през предходната година. Общият нетен финансов резултат на дружествата за 2014 г. е в размер на 41 050 хил.лв.

Подробна информация за предварителните резултати от дейността по допълнително пенсионно осигуряване за 2014 г. и за осигурените лица и натрупаните средства към 31.12.2014 г. по пол и възраст може да намерите в раздел „Статистика”, „Осигурителен пазар”, „Статистика и анализи”.

Предварителни данни за стойността и броя на изплатените и предявени претенции по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, включително по рискови групи, към 31.03.2018 г.


Представените предварителни данни за стойността и броя на изплатените и предявени претенции по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, включително по рискови групи, към 31.03.2018 г. са публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел „Поднадзорни лица”, „Статистика”, „Застрахователен пазар”, „Общо Застраховане“ „2018“. Данните се отнасят единствено за застрахователните договори, които не са сключени при извършване на дейност от застрахователите при правото на установяване или при условията на свобода на предоставяне на услуги.

Предварителни данни за стойността и броя на изплатените и предявени претенции по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, включително по рискови групи, към 30.06.2018 г.


Представените предварителни данни за стойността и броя на изплатените и предявени претенции по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, включително по рискови групи, към 30.06.2018 г. са публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел „Поднадзорни лица”, „Статистика”, „Застрахователен пазар”, „Общо Застраховане“ „2018“. Предварителните данни не включват застрахователните договори, които са сключени при извършване на дейност от застрахователите при правото на установяване или при условията на свобода на предоставяне на услуги.

Пояснения от страна на КФН относно определянето на размера на пенсиите от универсалните пенсионни фондове

  
    Във връзка със зачестили запитвания относно определянето размера на пенсиите от универсалните пенсионни фондове (т.нар. „втора пенсия“) и предвид високия обществен интерес към приемането и привеждането в съответствие на подзаконовите нормативни актове с измененията в Кодекса за социално осигуряване, регламентиращи изплащането на пенсии от универсалните пенсионни фондове, обнародвани в ДВ, бр. 19 от 5 март 2021 г., Комисията за финансов надзор (КФН) дава следните пояснения:
    В Кодекса за социално осигуряване (КСО) са посочени видовете пенсионни продукти и задълженията на пенсионноосигурителните дружества във връзка с изплащането и гаранциите за тях. Определянето на размера на допълнителната пожизнена пенсия за старост от универсалните пенсионни фондове е регламентиран на законово ниво и се определя въз основа на следните 3 компонента:
    1. средствата по индивидуалната партида на осигуреното лице
    Информацията за натрупванията по индивидуалните партиди на осигурените в универсалните пенсионни фондове лица се води от пенсионноосигурителните дружества.   Осигуреното лице има право да получи по всяко време информация за моментното състояние на натрупаните средства по своята индивидуална партида. Независимо от избрания вид плащане – еднократно, срочно или пожизнено, за определянето му се вземат предвид всички средства по индивидуалната партида на лицето към момента на сключване на пенсионния договор.

    2. таблицата за смъртност и средна продължителност на предстоящия живот, публикувана от Националния статистически институт
    Таблицата за смъртност и средна продължителност на предстоящия живот на Националния статистически институт представлява публично достъпна информация, налична на електронната страница на института и се актуализира спрямо календара за статистическа информация. Използването на единна таблица за смъртност и изчисляването на пенсиите от универсалните пенсионни фондове посредством единни формули осигуряват еднакъв начин на изчисляването на пенсиите на всички лица, независимо от фонда, в който се осигуряват.

    3. технически лихвен процент
    При изчисляването на размера на пенсиите се използва технически лихвен процент, който отразява очакванията за доходността от инвестиране на средствата на пенсионерите. Конкретният му размер се определя от всяко пенсионноосигурително дружество при спазване на предвидените нормативни изисквания.
    В тази връзка КФН прие Наредбата за техническите лихвени проценти и формулите за изчисляване на допълнителните пожизнени пенсии за старост и Наредбата за резервите на пенсионноосигурителните дружества за гарантиране на брутния размер на вноските в универсалните пенсионни фондове, имащи отношение към изчисляването на размера на допълнителната пожизнена пенсия за старост. В резултат на което пенсионноосигурителните дружества разполагат с необходимата информация и могат да извършват прогнозните изчисления и да консултират своите клиенти.
 
    По отношение на сроковете за упражняване на правото на лицата за избор на осигуряване:
    Лицата, на които до 30 юни 2021 г. включително остават по-малко от 5 години до навършване на пенсионна възрастта и на които не е отпусната пенсия за осигурителен стаж и възраст, могат еднократно, в срок до 30 юни 2021 г., да упражнят правото на избор за промяна на осигуряването им от универсален пенсионен фонд в държавното обществено осигуряване.

    От 01 януари 2022 г. действат други срокове за упражняване на това право:
    – от 1 януари 2022 г. до 31 декември 2025 г. – не по-късно от 1 година преди възрастта по чл. 68, ал. 1;
    – от 1 януари 2026 г. до 31 декември 2030 г. – не по-късно от 2 години преди възрастта по чл. 68, ал. 1;
    – от 1 януари 2031 г. до 31 декември 2035 г. – не по-късно от 3 години преди възрастта по чл. 68, ал. 1;
    – от 1 януари 2036 г. до 31 декември 2037 г. – не по-късно от 4 години преди възрастта по чл. 68, ал. 1;
    – след 1 януари 2038 г. – не по-късно от 5 години преди възрастта по чл. 68, ал. 1

Пояснения във връзка с подаването на отчетите на инвестиционните посредници с влизането в сила на регламентите от правната рамка MIFID II от 3.1.2018 г.

От днес влизат в сила регламентите, свързани с прилагането на правната рамка MiFID II, включително и Регламент (ЕС) 600/2014 относно пазарите на финансови инструменти (MiFIR). Съгласно чл. 26 от посочения регламент инвестиционните посредници, които сключват сделки с финансови инструменти, представят пълен и прецизен отчет за тези сделки пред компетентния орган не по-късно от края на следващия работен ден. Детайлна информация за съдържанието на този отчет е разписана в Регламент (ЕС) 2017/590 за допълнение на Регламент (ЕС) № 600/2014 по отношение на регулаторните технически стандарти за докладването на сделки пред компетентните органи.
В момента КФН е в процес на изграждане на информационна система, която ще позволи електронното подаване на информацията по чл. 26 от EMIR от страна както на  инвестиционните посредници /ИП/, така и на одобрени механизми за докладване.
Във връзка с горното, моля да имате предвид следното:
–              За периода между 03.01.2017 г. и момента на въвеждане в експлоатация на системата КФН ще приема отчетите , изготвени от ИП в съответствие изискванията на регламентите,   посредством получаване на същите по email: delovodstvo@fsc.bg, подобно на механизма на приемане на досегашните отчети изискуеми съгласно чл. 38 от Закона за пазарите на финансови инструменти;
–              Не се допуска вариант, при които одобрен механизъм за докладване /ОМД/  събира, валидира и съхранява отчетите на клиентите си – поднадзорни на КФН лица, и изпраща натрупаните отчети при въвеждане на системата в експлоатация, като междувременно КФН в този период не получава отчети за дадените поднадзорни лица, т.е. КФН ще приема за подадени отчетите, които биват подадени на електронна поща delovodstvo@fsc.bg от ОМД по силата на сключен договор за делегация на тази отговорност;
–              Всички новини и актуализации във връзка с новата информационна система, която да извършва операциите описани по-горе и имащи пряко отношение с докладването съгласно изискванията на чл. 26 от MiFIR, ще бъдат своевременно публично оповестени на интернет страницата на КФН, включително предвид множеството въпроси от чуждестранни компании, на английски език;
 
 

ПОСТФИНАНС ЕООД /„POSTFINANCE“/ не разполага с лиценз на инвестиционен посредник и няма право да извършва инвестиционни дейности


Дружество с наименование ПОСТФИНАНС ЕООД /„POSTFINANCE“ не разполага с издаден лиценз да извършва дейност като инвестиционен посредник, респективно да предоставя инвестиционни услуги и/или да извършва инвестиционни дейности. С оглед на това ПОСТФИНАНС ЕООД /„POSTFINANCE“/  няма право да получава парични суми от лица с цел инвестирането им във финансови инструменти. Електронната страница, която се свързва с горепосоченото дружество е: https://postgroup.bg/

КФН обръща внимание на потенциалните инвеститори, че винаги преди да преведат парични средства за търговия с финансови инструменти трябва да проверяват на интернет страницата на КФН дали съответното лице, по чиято сметка възнамеряват да извършат превода, има право да предоставя инвестиционни услуги и/или да извършва инвестиционни  дейности.

Последващи действия за българските потребители след процеса по ликвидация на „Olympic Insurance Co. Ltd“

Последващи действия за българските потребители след процеса по ликвидация и предявяване на претенции към „Olympic Insurance Co. Ltd“, дружеството, извършващо дейност на територията на Република България чрез „Застрахователна компания Олимпик – клон България”

След като кипърският съд постанови решение за откриване на производство по ликвидация на „Olympic Insurance Co. Ltd“, дружеството, извършващо дейност на територията на Република България чрез „Застрахователна компания Олимпик – клон България” КЧТ, ЕИК 200737120 и назначи двама постоянни ликвидатори, Комисията за финансов надзор (КФН) на Република България незабавно предприе проактивни стъпки в защита на интересите и правата на потребителите на застрахователни услуги в България. 
Днес, 30 юли 2019 г., председателят на КФН, г-н Бойко Атанасов,  изпрати официално писмено искане до кипърския надзорен орган, отговорен за застраховането, с копие до Министерство на финансите на Република Кипър и до българския посланик в Република Кипър, за предоставяне на информация по процеса на ликвидация, както и за всички други подробности, които могат да са от полза и значение за засегнатите лица по този казус в България.
Какви са очакваните действия от страна на ликвидаторите?
В съответствие с Директива 2009/138/ЕО (Платежоспособност II) и приложимото законодателство на Република Кипър се очаква да бъдат предприети следните действия:

  1. Веднага след образуване на производството по ликвидация, се очаква ликвидаторите да уведомят, индивидуално и писмено, всички известни кредитори на „Olympic Insurance Co. Ltd“, в т.ч. и кредиторите, чието обичайно пребиваване, местоживеене или централно управление е в Република България. По отношение на кредиторите със застрахователни вземания (по предявени претенции или платени застрахователни премии), ликвидаторите следва да посочат в уведомлението следните елементи: сроковете, които следва да се спазват, санкциите, предвидени при неспазване на тези срокове, органа или институцията, оправомощени да получат предявяването на вземане, или забележките относно вземанията, както и действието на производството за  ликвидация по отношение на застрахователните договори и датата, на която се преустановява действието на застрахователните договори, както и правата, и задълженията на застрахования по договора.
  2. Очаква се ликвидаторите да представят на кредиторите на дружеството формуляр за предявяване на вземането (формулярът може да бъде предявен от българските кредитори на застрахователя на български език). Вземанията на всички кредитори следва да се третират без дискриминация. Всеки кредитор на застрахователното дружество, в т.ч. тези, чието обичайно пребиваване, местоживеене или централно управление е в Република България, има право да предяви вземанията си, или да представи писмено съображенията си по отношение на вземанията си, в съответствие с указанията, предоставени от ликвидатора.
Какво да направят потребителите/кредиторите в България?
В случай, че вземането на кредитора, вече е било предявено към „Застрахователна компания Олимпик – клон България” КЧТ, ЕИК 200737120 или към „Olympic Insurance Co. Ltd“, Република Кипър, не е необходимо да се предприемат допълнителни действия. Нужно е да се изчака за индивидуалната и писмена обратна връзка от назначените ликвидатори по предявеното вземане.
В случай, че вземането на кредитора още не е предявено, то трябва да бъде  предявено към масата на несъстоятелността на „Olympic Insurance Co. Ltd“. Предстои ликвидаторите да дадат указанията как това може да се случи. Следва именно те да оповестят и реда за предявяване на вземанията, както и да укажат на заинтересованите лица какви действия да предприемат в тази връзка.

Какво предстои в процеса на ликвидация?
            Процедурите, свързани с ликвидацията на застрахователно дружество „Olympic Insurance Co. Ltd“, Република Кипър,  и удовлетворяване на вземанията, включително, свързани с изплащане на обезщетенията по застрахователните договори, по които насрещна страна е „Застрахователна компания Олимпик – клон България” КЧТ, ЕИК 200737120 или „Olympic Insurance Co. Ltd“, Република Кипър се очаква да отнемат време. Конкретен срок за удовлетворяване на вземанията не може да бъде поставен към днешна дата, тъй като той зависи изцяло от действията на ликвидаторите и е напълно в техните правомощия.
Назначените ликвидатори на „Olympic Insurance Co. Ltd“, досегашният неин временен ликвидатор Павлос Накузи, както и официален представител на Република Кипър, следва да уточнят активите на застрахователя и тяхната достатъчност, да установят предявените вземания на кредиторите, да преценят тяхната основателност и да определят размера им, и едва след като са приключени всички процедури в производството по ликвидация, в съответствие с приложимото право на Република Кипър, да пристъпят към удовлетворяване на кредиторите, съобразно масата на несъстоятелността.

Комисията за финансов надзор на Република България ще оповестява публично всяка важна информация, свързана с действията, които надзорният орган върху застраховането на Република Кипър или назначените ликвидатори на „Olympic Insurance Co. Ltd“ предприемат и произтичащите от това действия за българските граждани, кредитори на горепосоченото дружество и клона му в България. 

Поради техническа профилактика днес няма да бъде достъпна секцията Новини от е-регистър на сайта на Комисията за финансов надзор

Поради техническа профилактика днес, 5.12.2018 г., няма да бъде възможен достъпа до секцията Новини от е-регистър на сайта на Комисията за финансов надзор. Извиняваме се за причиненото неудобство.

ПОЛЕЗНИ СЪВЕТИ ЗА ПОТЕНЦИАЛНИТЕ ИНВЕСТИТОРИ

Основен приоритет в дейността на Комисията за финансов надзор (КФН) е защита правата на потребителите на финансови услуги. КФН съветва всички потенциални инвеститори да се запознаят с тази информация, която ще помогне за предотвратяване на измама при инвестиране във финансови инструменти.
 
Потенциалните инвеститори следва да имат предвид, че инвестиционни услуги и дейности могат да бъдат предоставяни единствено от:
1. Дружества, лицензирани от КФН за извършване на дейност като инвестиционен посредник;
2. Банки, лицензирани от Българската народна банка (БНБ) за извършване на дейност като инвестиционни посредници, вписани в регистъра на КФН;
3. Инвестиционни посредници от държави членки на Европейския съюз (ЕС), които имат право да предоставят инвестиционни услуги на територията на Република България съобразно разпоредбите на Директива 2004/39/ЕО относно пазарите на финансови инструменти, а именно при условията на свободно предоставяне на услуги или чрез установяване на клон.
Освен горепосочените дружества, право да извършват дейност по управление на портфейли от финансови инструменти и парични средства имат и дружества, получили лиценз от КФН за извършване на дейност като управляващо дружество или управляващо дружество от държава членка.
 
Лицата, които желаят да инвестират във финансови инструменти и парични средства чрез сключване на сделки или посредством доверително управление, е необходимо първо да проверят дали съответното дружество е лицензирано от КФН и има право, съгласно издадения лиценз, да предоставя съответната услуга на клиенти. Списък на инвестиционните посредници и управляващите дружества, получили лиценз от КФН, може да намерите на интернет страницата на КФН на следния адрес:
 
http://212.122.187.59/public/index.php?lang=bg
 
Списък на инвестиционните посредници и управляващи дружества от държави членки, които имат право да извършват дейност на територията на Република България, може да намерите на интернет страницата на КФН на следния адрес:
 
http://www.fsc.bg/bg/podnadzorni-litsa/notifikatsii/notifikatsii-polucheni-v-kfn/
 
Списък на лицензираните физическите лица, които по договор непосредствено извършват сделки с ценни книжа и инвестиционни консултации относно ценни книжа, може да бъде намерен на интернет страницата на КФН на следния адрес:
 
http://212.122.187.59/public/index.php?lang=bg&language=bg-BG&option=com_content&view=category&layout=blog&id=2&Itemid=103&bridge=y&backId=5&tplId=Tpl_93&act=PARAMFORM&docId=0
 
Само лицензирани брокери и инвестиционни консултанти, които имат сключен договор с инвестиционен посредник или управляващо дружество, могат да извършват сделки с ценни книжа и инвестиционни консултации относно ценни книжа.
 
Инвеститорите следва да имат предвид, че при сключване на договори за предоставяне на инвестиционни услуги и подаване на нареждания за сключване на сделки с финансови инструменти, включително при предоставяне на парични средства или финансови инструменти за доверително управление, с дружества, които не са лицензирани от КФН или от компетентния орган на друга държава членка, могат да бъдат измамени и да понесат значителни финансови загуби.
 
Предоставените финансови инструменти и парични средства от инвеститорите на дружества, които не са лицензирани и съответно контролирани от КФН, не са гарантирани от Фонда за компенсиране на инвеститорите (ФКИ).
 
Следните недобросъвестни практики могат да послужат като индикация за вероятна / потенциална измама:
1. Бъдете особено внимателни, ако получите неочаквани телефонни обаждания, имейли или посещения на живо от хора, предлагащи инвестиции.
2. Не се доверявайте на хора, които предлагат висока възвращаемост (или печалба) за кратък период от време. Това е основна характеристика на измамните схеми.
3. Внимавайте, ако лица, предлагащи инвестиция, гарантират, че няма риск или има абсолютна гаранция. Не съществуват финансови инструменти, инвестирането в които е лишено от всякакъв риск. Колкото по-висока доходност Ви обещават, толкова рискът е по-голям.
4. Ако сте подложени на натиск да направите инвестицията точно сега и продавачът Ви кара да инвестирате още днес, защото утре вече ще е късно, това е индикация за измама. Да, това е нормална тактика за продажба, но ако прекалено се набляга на нея, сигнализира за нередност. Винаги си давайте време да помислите, да оцените риска и да се консултирате с хора, които се наясно с материята.
5. Подхождайте предпазливо относно хора с „вътрешна информация". Ако някой Ви уверява, че знае от „сигурни източници" за значително поскъпване на дадена инвестиция, най-вероятно той Ви заблуждава. Търговията посредством „вътрешна информация” представлява нарушение на Закона срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти (ЗПЗФИ) и подлежи на глоби.
6. Проверявайте професионалната квалификация на лицата, които Ви предлагат инвестиционни услуги. Имайте предвид, че лицата, които имат право да сключват договори с клиенти от името на инвестиционните посредници и управляващи дружества, както и брокерите и инвестиционните консултанти, които имат договори с тези дружества, са вписани в публичния регистър на КФН по партидата на съответния инвестиционен посредник или управляващо дружество.
7. Бъдете внимателни, когато Ви съветват да инвестирате във финансов инструмент, чиято пазарна цена скоро ще се покачи значително в резултата на икономическа или друга причина, като по този  начин ще увеличите бързо и лесно първоначално инвестирания капитал.
8. Внимавайте, когато се използва предимно специфична терминология, с това се цели Вашето объркване. Лицата, които предлагат инвестиционни консултации и финансови инструменти следва да Ви дадат разбираема и изчерпателна информация относно предлаганата услуга или инструмент за да сте в състояние да вземете информирано решение.

Покана за подаване на заявления за включване в списъците с регистрирани одитори

П О К А Н А 
за подаване на заявления
за включване в списъците с регистрирани одитори, външни независими експерти за извършване на оценка на активи, външни независими експерти за извършване на оценка на системата за управление и отговорни актюери за извършване на актюерска проверка

Съгласно чл. 344, ал. 2, т. 2 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) Комисията за финансов надзор (КФН) може да назначи за сметка на дружество за допълнително социално осигуряване:
  • регистриран одитор;
  • външен независим експерт за извършването на оценка на активи на фонд за допълнително социално осигуряване и/или на дружеството за допълнително социално осигуряване;
  • външен независим експерт за извършване на оценка на системата за управление на дружеството или на отделни нейни функции;
  • актюер с призната правоспособност за извършване на актюерска проверка.
За назначаването на посочените лица КФН води:
– списък с регистрирани одитори;
– списък с външни независими експерти за извършването на оценка на активи;
– списък с външни независими експерти за извършване на оценка на системата за управление;
– списък с отговорни актюери за извършване на актюерска проверка.
Във връзка с това на основание § 2 от Преходните и заключителните разпоредби на Наредба № 64 от 29.11.2018 г. за изискванията към лицата по чл. 344, ал. 2, т. 2 от Кодекса за социално осигуряване и реда и начина за назначаването им КФН отправя покана до всички лица, които желаят да бъдат включени в посочените списъци, да подадат заявления за това.
 
            За включване в списъците заявителите трябва да отговарят на приложимите общи изисквания по т. I. и на съответните специфични изисквания по т. II.
I. Общи изисквания
1. Когато заявителят е физическо лице, трябва да отговаря на следните общи изисквания:
1.1. да не е осъждано за умишлено престъпление от общ характер;
1.2. да не е лишено от право да заема материалноотговорна длъжност и да упражнява съответната професия или дейност;
1.3. през последните три години преди определената от съда начална дата на неплатежоспособността не е било член на управителен или контролен орган или неограничено отговорен съдружник в дружество, за което е открито производство по несъстоятелност, или в прекратено поради несъстоятелност дружество, ако са останали неудовлетворени кредитори;
1.4. да не се намира в производство за обявяване в несъстоятелност и да не е невъзстановен в правата си несъстоятелен длъжник;
1.5. през последните три години преди акта на съответния компетентен орган да не е било член на управителен или контролен орган, неограничено отговорен съдружник или прокурист в дружество, на което е бил отнет лиценз за извършване на дейност, подлежаща на лицензионен режим, освен в случаите, когато лицензът е бил отнет по искане на дружеството, както и ако актът за отнемане на издадения лиценз е бил отменен по съответния ред;
1.6. да не е било освобождавано от управителен или от контролен орган на търговско дружество или като прокурист въз основа на приложена принудителна административна мярка освен в случаите, когато актът на компетентния орган е бил отменен по съответния ред;
1.7. да не са му налагани с влезли в сила наказателни постановления административни наказания през последните три години за извършено грубо нарушение или за системни нарушения на КСО, на другите закони, регламентиращи финансовия сектор, и на актовете по прилагането им, на съответното законодателство на друга държава членка или на пряко приложимото право на Европейския съюз, регулиращо финансовия сектор.
2. Когато заявителят е одиторско дружество, което кандидатства за включване в списъка с регистрирани одитори, трябва:
2.1. да отговаря на изискванията по т. 1.3. – 1.7.;
2.2. в него да упражнява одиторска професия поне един регистриран одитор, който отговаря на изискванията по т. 1.1. – 1.7.
 
II. Специфични изисквания
  1. Изисквания за включване в списъка с регистрирани одитори:

    1.  Когато заявителят е физическо лице, трябва:
а) да има поне пет години професионален опит като регистриран одитор в одита на предприятия от финансовия сектор;
б) да не е с отнемана правоспособност като одитор в Република България или в друга държава членка;
в) да не му е налагана с влязло в сила решение дисциплинарна мярка по чл. 40, ал. 3, т. 5 или 6 от Закона за независимия финансов одит;
г) спрямо него да не е прилагана с влязло в сила решение надзорна мярка по чл. 89, ал. 2, т. 5 – 8 от Закона за независимия финансов одит.
  1.  Когато заявителят е одиторско дружество, трябва:
а) да отговаря на изискванията по т. 1.1.;
б) в него да упражнява одиторска професия поне един регистриран одитор – физическо лице, който отговаря на изискванията по т. 1.1.
  1. Изисквания за включване в списъка с външни независими експерти за извършването на оценка на активи:
Заявителят трябва да:
2.1. има право да упражнява професията на независим оценител в Република България съгласно Закона за независимите оценители;
2.2. има поне пет години професионален опит като независим оценител;
2.3. не е с отнемана правоспособност на независим оценител;
2.4. не е извършвал нарушения на чл. 17, ал. 2, чл. 18, т. 1 – 3 и 7 и чл. 21 от Закона за независимите оценители през последните три години преди датата на подаване на заявлението за включване в списъка.
  1. Изисквания за включване в списъка с външни независими експерти за извършване на оценка на системата за управление:
Заявителят трябва да:
3.1. има призната професионална квалификация на вътрешен одитор (квалификацията, удостоверена със сертификатите Certified Internal Auditor (CIA) или Certified Government Auditing Professional (CGAP), издадени от Institute of internal auditors, или със сертификат "вътрешен одитор в публичния сектор", издаден от министъра на финансите);
3.2. има поне пет години професионален опит във вътрешния одит в предприятия от финансовия сектор или в публичния сектор;
3.3. да не е с отменян сертификат за признаване на професионална квалификация като вътрешен одитор;
3.4. не му е налагано наказание с влязло в сила наказателно постановление за нарушение на чл. 40, ал. 1 или 4 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор.
  1. Изисквания за включване в списъка с отговорни актюери за извършване на актюерска проверка:
Заявителят трябва да:
4.1. притежава призната от КФН правоспособност на отговорен актюер в областта на допълнителното пенсионно осигуряване;
4.2. има поне пет години професионален опит като отговорен актюер;
4.3. не е с отнемана правоспособност.
 
            III. Подаване на документи за включване в списъците
Лицето, кандидатстващо за включване в съответния списък, подава заявление, съдържащо данни за контакт с него, в т.ч. електронна поща и телефон, към което се прилагат:
1. за физическите лица:
1.1. документ за признатата правоспособност, съответно за придобитата професионална квалификация, когато е издаден от орган или организация извън Република България;
1.2.  автобиография, подписана от заявителя, в която се посочват конкретни и точни данни за професионалния опит на лицето, включително съответния период;
1.3.  документи, удостоверяващи професионалния опит;
1.4.  документ, удостоверяващ обстоятелството по т. I, т. 1.1. – за лице, което не е български гражданин;
1.5.  декларация за съответните обстоятелства по т. II, т. 1.1., букви "б" – "г", т. II, т. 2.3. и т. 2.4. или т. II, т. 3.3. и т. 3.4., както и по т. I, т. 1.2. – т. 1.7.;
2. за одиторските дружества:
2.1. декларация за обстоятелствата по т. II, т. 1.1., букви "б" – "г" и т. I, т. 2.1. и 2.2.;
2.2. съответните документи по т. 1 за поне един регистриран одитор – физическо лице, упражняващ професията си в одиторското дружество.
 
Заявленията и приложените към тях документи се подават по някой от следните начини:
– в деловодството на КФН на адрес гр. София, ул. „Будапеща“ № 16, включително чрез лицензиран пощенски оператор, като заявленията, автобиографиите, декларациите и документите по т. III, т. 1.4. се представят в оригинал, а останалите документи – като копия, заверени с надпис „Вярно с оригинала“ и с подпис от заявителя;
– по електронна поща на адрес delovodstvo@fsc.bg, като всички документи се подписват с квалифициран електронен подпис.
 
Заявленията и приложените към тях документи се подават в срок до 24.01.2019 г. включително.
 
Комисията за финансов надзор обработва предоставените от заявителите лични данни при спазване на приложимите нормативни изисквания за изпълнение на своите правомощия. Допълнителна информация по този въпрос можете да получите на www.fsc.bg, в рубрика „За потребителя“/„Политика за защита на личните данни“.