Официално становище


Относно публикация на медийна агенция Mediapool.bg от 03 април 2019 г., 13:19 ч.:
„Интервю с Красимир Дачев: На никого не искам да му минава през ума, че може да ме рекетира
Свалих „Свилоза“ от борсата след обаждане от Комисията за финансов надзор, твърди бизнесменът“, на следния линк:
https://www.mediapool.bg/krasimir-dachev-na-nikogo-ne-iskam-da-mu-minava-prez-uma-che-mozhe-da-me-reketira-news291751.html,
 
Комисията за финансов надзор (КФН) предоставя следната информация.
На 31.05.2018 г. е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № Р-06-483 срещу Михаил Георгиев Колчев в качеството му на член на съвета на директорите и изпълнителен директор на „Свилоза“ АД за 2 нарушения, а именно:
 
За разкритата на 07.12.2017 г. и 08.01.2018 г. пред Веселина Ангелова, в качеството ѝ на кореспондент на в-к „Труд“, вътрешна информация относно публичното дружество.
 
Подробното описание на нарушенията е, както следва:
  1. След изпратено електронно писмо от Михаил Колчев на 07.12.2017 г., във в. „Труд“ е публикувана статия със заглавие: „Свилоза в Свищов спира отново поради липсата на дървесина“, като статията съдържа вътрешна информация по смисъла на чл. 7, пар. 1, б. „а“ от Регламент (ЕС) № 596/2014. Същата цитирана информация е разкрита пред обществеността и КФН на 21.12.2017 г. Разкриването на посочената вътрешна информация чрез интернет страницата на в-к „Труд“, не представлява публично разкриване по реда на чл. 17, § 1 от Регламент (ЕС) № 596/2014, тъй като не отговаря на изискванията, определени в Регламент за изпълнение (ЕС) 2016/1055 на Комисията от 29 юни 2016 година за определяне на технически стандарти за изпълнение по отношение на техническите средства за подходящо публично разкриване на вътрешна информация и за отлагане на публичното разкриване на вътрешна информация в съответствие с Регламент (ЕС) № 596/2014 на Европейския парламент и на Съвета (Регламент за изпълнение (ЕС) 2016/1055). Когато емитент или лице действащо от негово име, или за негова сметка, разкрие вътрешна информация на трето лице в хода на обичайно упражняване на служебните си задължения, това лице трябва да направи пълно и ефективно публично разкриване на тази информация – едновременно (при умишлено разкриване) и бързо (при неумишлено разкриване). След като е разкрил на 07.12.2017г. вътрешна информация пред Веселина Ангелова едновременно с това, Михаил Колчев е следвало да я разкрие публично по нормативно определения ред, което не е направил, с което е нарушил разпоредбата на чл. 17, §8 в предложението „когато лице, което действа от име и за сметка на емитент разкрие вътрешна информация на трето лице в хода на обичайното упражняване на служебните си задължения това лице трябва да направи пълно и ефективно публично разкриване на тази информация едновременно.“ във връзка с чл. 7, §1, във връзка с чл. 17, §1 от Регламент (ЕС) № 596/2014.
 
  1. В последствие на 08.01.2018г. отново в интернет изданието на в-к „Труд“ е публикувана статия със заглавие „Химическият комбинат „Свилоза“ в Свищов възобнови производствената си дейност“. Статията започва със следното: „Химическият комбинат „Свилоза“ АД в Свищов от понеделник възобнови производствената си дейност. Това съобщи за „Труд“ изпълнителният директор на предприятието Михаил Колчев“ и завършва с „В момента имаме суровина като количествата не са големи. Надявам се, че ако времето се задържи благоприятно, доставките на дървесина ще продължат“, изтъкна Колчев“. Тази информация също попада в хипотезата на чл. 7, §1, б. „а“ и §2 и 4 от Регламент (ЕС) № 596/2014 за вътрешна информация по отношение на „Свилоза“ АД, както я определя и самото дружество видно от уведомлението от 11.01.2018 г. Цитираната информация е получена от кореспондента на в-к „Труд“ в телефонен разговор с Михаил Колчев.  Разкриването на посочената вътрешна информация чрез интернет страницата на в-к „Труд“, не представлява публично разкриване по реда на чл. 17, § 1 от Регламент (ЕС) № 596/2014, тъй като не отговаря на изискванията, определени в Регламент за изпълнение (ЕС) 2016/1055 на Комисията от 29 юни 2016 година за определяне на технически стандарти за изпълнение по отношение на техническите средства за подходящо публично разкриване на вътрешна информация и за отлагане на публичното разкриване на вътрешна информация в съответствие с Регламент (ЕС)№ 596/2014 на Европейския парламент и на Съвета (Регламент за изпълнение (ЕС) 2016/1055). Когато емитент или лице действащо от негово име или за негова сметка разкрие вътрешна информация на трето лице в хода на обичайно упражняване на служебните си задължения, това лице трябва да направи пълно и ефективно публично разкриване на тази информация – едновременно (при умишлено разкриване) и бързо (при неумишлено разкриване). След като е разкрил на 08.01.2018г. вътрешна информация пред Веселина Ангелова едновременно с това, Михаил Колчев е следвало да я разкрие публично по нормативно определения ред, което не е направил, с което е нарушил разпоредбата на чл. 17, § 8 в предложението „когато лице, което действа от име и за сметка на емитент разкрие вътрешна информация на трето лице в хода на обичайното упражняване на служебните си задължения това лице трябва да направи пълно и ефективно публично разкриване на тази информация едновременно.“ във връзка с чл. 7, §1, във връзка с чл. 17, §1 от Регламент (ЕС) № 596/2014.
 
За описаните 2 бр. нарушения, на 31.05.2018 г. е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) на Михаил Колчев, като същият е връчен на упълномощен представител. За целите на съставянето и връчването на цитирания АУАН е изпратено писмо, изх. № РГ-05-455-1 / 23.05.2018 г., с което Михаил Колчев е поканен да се яви в сградата на КФН, като в писмото изрично е посочено последният да се обади за уговаряне на точен ден и час.  Въз основа на посочения АУАН е издадено наказателно постановление №Р10-1045 от 26.11.2018 г., с което за всяко от двете нарушенията е наложена имуществена санкция в размер от 2 000 лв.
Към настоящия момент наказателното постановление е в процес на съдебно обжалване.

Официално връчване на сертификатите на успешно преминалите изпитите за придобиване на право за извършване на дейност като брокер на финансови инструменти и/или като инвестиционен консултант


    На 17.12.2019 г. в сградата на Комисията за финансов надзор бяха връчени сертификатите на успешно преминалите изпитите за придобиване на право за извършване на дейност като брокер на финансови инструменти и/или като инвестиционен консултант.
    На изпита за придобиване на право за извършване на дейност като брокер на финансови инструменти на 23 ноември 2019 г. се явиха 30 лица при допуснати 35 кандидати, като 17 от тях издържаха изпита. На изпита за придобиване на право за извършване на дейност като инвестиционен консултант на 24 ноември 2019 г. се явиха 32 лица при допуснати 43 кандидати, като 13 от тях издържаха успешнo изпита.
    Г-жа Мария Филипова – заместник-председател, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност“, връчи сертификатите на участниците, в присъствието на членовете на изпитната комисия: г-жа Радослава Масларска – председател на Управителния съвет на Българска асоциация на лицензираните инвестиционни посредници (БАЛИП),  г-н Петко Кръстев – председател на Управителния съвет на Българската асоциация на управляващите дружества (БАУД), г-н Владислав Матев – главен експерт в отдел „Публични дружества, емитенти на ценни книжа и ДСИЦ“, дирекция „Регулаторни режими на инвестиционната дейност“, г-жа Мариела Чукова – главен експерт в отдел „Надзор на публични дружества, емитенти на ценни книжа и ДСИЦ“, дирекция „Надзор на инвестиционната дейност“, г-н Красимир Александров – главен експерт в отдел „Нормативна дейност и методология“, дирекция „Правна“. На събитието присъстваха и експертите на КФН от управление „ Надзор на инвестиционната дейност“: г-жа Петя Димитрова – директор на дирекция „Регулаторни режими на инвестиционната дейност“, г-жа Петя Хантова – директор на дирекция „Надзор на инвестиционната дейност“ , г-жа Драгослава Хинкова – началник-отдел „Публични дружества, емитенти на ценни книжа и ДСИЦ“, дирекция „Регулаторни режими на инвестиционната дейност“.
    В обръщението си към успешно преминалите изпитите, г-жа Мария Филипова каза, че придобиването на сертификатите е задължителна стъпка за кариерното развитие в избраната от тях сфера. Тя подчерта ролята на Комисията за финансов надзор като регулаторен орган, който следи за прилагането на високи стандарти за професионализъм от всички участници на българския инвестиционен пазар.  В допълнение, г-жа Филипова сподели и вярването, че всички заедно – Комисия и поднадзорни лица, споделят отговорността за опазването интересите и доверието на потребителите в небанковите финансови услуги, създаването на стабилна инвестиционна среда и поддържане на доверието на инвеститорите.
    Церемонията завърши с обща снимка на всички участници и пожелание за светли празници.
Obshta snimka

Отчетни форми за капиталовата адекватност и ликвидността и за финансовото състояние на инвестиционните посредници

Комисията за финансов надзор уведомява, че в Официален вестник на Европейския съюз е публикуван РЕГЛАМЕНТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ (ЕС) 2015/1278 НА КОМИСИЯТА от 9 юли 2015 година за изменение на Регламент за изпълнение (ЕС) № 680/2014 за определяне на техническите стандарти за изпълнение по отношение на предоставянето на информация от институциите на надзорните органи във връзка с инструкции, образци и определения.

С Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/1278 се заменят много от отчетните форми за капиталовата адекватност и ликвидността и за финансовото състояние на инвестиционните посредници с нови. Промяната е продиктувана от приемането на  регулаторни технически стандарти по прилагането на РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 575/2013 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 26 юни 2013 година, които налагат необходимостта от съответно актуализиране и допълнително прецизиране на инструкциите и определенията, използвани за целите на предоставянето на информация от институциите на надзорните органи.

Отчетните форми за капиталовата адекватност и ликвидността и за финансовото състояние на инвестиционните посредници ще бъдат актуализирани и същите ще бъдат публикувани на интернет страницата на Комисията за финансов надзор.

Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/1278 на Комисията от 9 юли 2015 година е публикуван на интернет страницата на Комисията за финансов надзор, в рубрика „Регистри и справки”, раздел „Капиталова адекватност и ликвидност на инвестиционните посредници”, подраздел „Регламенти” и в рубрика „Нормативна уредба”, раздел „Регламенти”, подраздел „Регламенти, отнасящи се до капиталовите пазари”

Отпада граничният контрол за застраховка „Гражданска отговорност“ и „Зелена карта“ по отношение на автомобилите от Република Черна гора


    В Официален Вестник на Европейския съюз от 13.07.2021 г. е публикувано решение на Европейската комисия (ЕК) 2021/1145 от 30.06.2021, в което се посочва, че  на 06.01.2021 г. е подписан Анекс към Многостранно Споразумение между Националните бюра на държавите членки на ЕС, Националните бюра на Княжество Андора, Босна и Херцеговина, Княжество Лихтенщайн, Кралство Норвегия, Република Сърбия, Конфедерация Швейцария, Обединено кралство Великобритания  и Националното бюро на Република Черна гора на основание чл. 8, параграф 1, втора алинея от Директива 2009/103/ЕО от  16  септември  2009  година относно  застраховката „Гражданска  отговорност“ при използването на моторни превозни средства и за контрол върху задължението за сключване на такава застраховка (Директива 2009/103/ЕО).
    В съответствие със споразумението, националните бюра на всички държави членки поотделно, гарантират (съгласно разпоредбите на националното си законодателство в областта на задължителното застраховане) уреждането на претенции във връзка с настъпили на тяхна територия застрахователни събития, причинени от такива превозни средства, които обичайно се намират на територията на Република Черна гора.
    Във връзка с гореизложеното, Република Черна гора придобива качеството на асоциирана страна към Международното споразумение и на основание чл. 8, параграф 2 от Директива 2009/103/ЕО, считано от 02.08.2021 г., всички автомобили, регистрирани в Република Черна гора, имат право да влизат на територията на държавите членки на ЕС, в т.ч. и Република България, без да представят данни за наличната застраховка „Гражданска отговорност“ и сертификат „Зелена карта“. По този начин отпада граничният контрол за застраховка „Гражданска отговорност“ и сертификат „Зелена карта“ по отношение на автомобилите, регистрирани в Република Черна гора.
    Решението на Европейската комисия се отнася и до автомобилите с регистрация в Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия, тъй като тази държава остава страна по Многостранното споразумение.

Отнемане на лиценз на дружеството „Olympic Insurance Co. Ltd“


На 20.07.2018 г. Комисията за финансов надзор е уведомена от компетентния орган, осъществяващ надзор над застрахователните дружества в Кипър (Надзорен орган върху застраховането) посредством Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване относно това, че:

–          застрахователното дружество „Olympic Insurance Co. Ltd“ е кипърско дружество, което извършва дейност по общо застраховане, предимно по застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Дружеството извършва дейност и в България при условията на правото на установяване (чрез клон);

–          лицензът на застрахователното дружество е отнет на 08.05.2018 г. поради това, че дружеството не покрива минималното капиталово изискване за платежоспособност и представеният краткосрочен план не е адекватен. На посочената дата е наложена забрана за разпореждане с активите на дружеството със съдействието на Комисията за финансов надзор;

–          във връзка с отнемането на лиценза, дружеството подлежи на производство по принудителна ликвидация и несъстоятелност пред кипърския съд.

Компетентният орган на Кипър е публикувал съобщение на интернет страницата си, което гласи следното:

„Отнемане на лиценза за извършване на застрахователна дейност на застрахователното предприятие Olympic Insurance Co. Ltd („Компанията“)

На основание разпоредбите на чл. 153 (1) от Законите за застрахователната и презастрахователната дейност и други свързани въпроси от 2016 и 2017 г. („Закона“) Надзорният орган върху застраховането обявява, че е взел решение да отнеме лиценза за извършване на застрахователна дейност на посочената по-горе Компания, номер на лиценз 169, на основание разпоредбите на чл. 151 (2) от Закона, поради неспазване от споменатата Компания на минималните капиталови изисквания, установени със Закона.

Компанията е застрахователно предприятие по общо застраховане от Кипър, извършващо дейност в Кипър и в България (на основата на правото на установяване).

Компанията упражни правото си на обжалване срещу решението на Надзорния орган върху застраховането пред Постоянния Секретар на Министерството на финансите в съответствие с разпоредбите на чл. 347 от Закона.

Постоянният Секретар на Министерството на финансите, след разглеждане на жалбата на 17.07.2018 г., издаде решение за потвърждаване на решението на Надзорния орган върху застраховането за отнемане на лиценза на Компанията за извършване на застрахователна дейност.

В съответствие с разпоредбите на чл. 153 (3) от Закона посоченото решение на Постоянния Секретар на Министерството на финансите е публикувано на страницата на Службата за надзор върху застрахователните компании.

В съответствие с разпоредбите на чл. 318 (1) от Закона отнемането на лиценза на Компанията да извършва застрахователна дейност е предмет на принудителна ликвидация и процедура по несъстоятелност пред съда.

Посоченото съобщение е публикувано на английски език на следния интернет адрес:
http://mof.gov.cy/assets/modules/wnp/articles/201807/428/editor/english.pdf.

Отмяна на изпитите за придобиване на право за упражняване на дейност като брокер на финансови инструменти и като инвестиционен консултант


    На свое заседание, проведено на 30.07.2020 г., Комисията за финансов надзор взе решение по Протокол № 63 от 30.07.2020 г. за провеждане на изпити за придобиване на право за упражняване на дейност като брокер и като инвестиционен консултант и определи дати за тези изпити съответно на 14.11.2020 г. (събота) и 15.11.2020 г. (неделя), утвърди Ред за провеждане на изпити за придобиване на право за извършване на дейност като брокер или като инвестиционен консултант, Тематичен конспект за изпита за придобиване на право за извършване на дейност като брокер и Тематичен конспект за изпита за придобиване на право за извършване на дейност като инвестиционен консултант.
    Във връзка с усложнената епидемиологична обстановка в страната в последните дни и нарастващия брой на заразените лица се налага засилване на мерките за предпазване, ограничаване и преодоляване последиците от разпространението и заразата с вируса на COVID-19. Съществена част от прилаганите противоепидемични мерки е свързана с ограничаване струпването на значителен брой лица на едно място, което води до обективна невъзможност КФН да проведе насрочените изпити.
    С цел избягване на риска от разпространение на заразата сред кандидатите и служителите на КФН, ангажирани с организирането и провеждането на изпитите, на свое заседание, проведено на 29.10.2020 г., Комисията за финансов надзор взе решение по Протокол № 86 от 29.10.2020 г. за отмяна на насрочените на 14 и 15 ноември 2020 г. изпити за придобиване на право за упражняване на дейност като брокер на финансови инструменти и като инвестиционен консултант.
    Други дати за провеждане на изпити за придобиване на правото за упражняване на дейност като брокер и инвестиционен консултант ще бъдат насрочени в рамките на 2021 г., като новите дати ще бъдат оповестени най-малко 3 месеца преди провеждането на изпитите.
    Таксите, заплатени от кандидатите за явяване на изпитите, ще бъдат възстановени на лицата след представяне на данни за банкова сметка, по която да бъдат преведени.

Отлага се прилагането на европейския единен електронен формат (ЕЕЕФ) за годишните финансови отчети с една година


През 2013 г. Директива 2004/109/ЕО (Директива за прозрачността) бе изменена с Директива 2013/50/ЕС, в която бе предвидено всички годишни финансови отчети на емитенти, чиито ценни книжа са допуснати до търговия на регулираните пазари в ЕС, да бъдат изготвяни в единен електронен формат за отчитане, считано от 1 януари 2020 г. В тази връзка бе изготвен Делегиран регламент (ЕС) 2019/815 на Комисията (Регламент за европейския единен електронен формат (ЕЕЕФ)), с който бяха въведени общи правила за формата на годишните финансови отчети по смисъла на член 4, параграф 2 от Директивата за прозрачността и по-специфични правила за маркирането на финансовите отчети, включени в тях, а именно:
  1. eмитентите да изготвят и оповестяват годишните си финансови отчети във формат XHTML;
  2. ii) eмитенти, които съставят своите консолидирани финансови отчети в съответствие с Международните стандарти за финансово отчитане (МСФО), да маркират тези консолидирани финансови отчети с помощта на iXBRL тагове. Комбинацията между формат XHTML и маркировките чрез iXBRL позволява годишните финансови отчети да се четат както от човек, така и от машини, което подобрява достъпността, анализирането и сравнимостта на информацията, включена в годишните финансови отчети.
Имайки предвид трудните обстоятелства, пред които са изправени компаниите поради Covid пандемията  се прие Пакет за възстановяване на капиталовите пазари по предложение на няколко държави членки, сред които и България и на европейско ниво беше  решено прилагането на ЕЕЕФ да се отложи с една година. Това ще позволи на емитентите да фокусират ресурсите си върху възстановяването от сегашната криза и да имат достатъчно време да се подготвят за прилагане на новия формат. Следва да се има предвид, че одиторите ще трябва да изразяват мнение дали годишният финансов отчет е в съответствие с ЕЕЕФ и в този смисъл отлагането ще даде възможност и на одиторите да се запознаят по-подробно с новите изисквания.
Отлагането е предвидено под формата на опция за държавите членки, тъй като в някои държави всички емитенти имат готовност да прилагат новия формат за финансовите отчети за 2020 г. България ще се възползва от възможността и ще позволи на емитентите да започнат да прилагат изискването за финансовите отчети за 2021 г. и ще нотифицира Европейската комисия за това.
Комисията за финансов надзор има готовност за тестване на система за приемане на годишни финансови отчети в европейския единен електронен формат и в тази връзка всички български емитенти, които имат възможност, биха могли да тестват свои отчети, генерирани съгласно ЕЕЕФ, като техническите изисквания за това ще бъдат представени допълнително.
В допълнение, Европейската комисия е публикувала на 10 ноември 2020 г. Тълкувателно съобщение относно изготвянето, одита и публикуването на финансовите отчети, включени в годишните финансови отчети, изготвени в съответствие с Делегиран регламент (ЕС) 2019/815 на Комисията относно европейския единен електронен формат. Можете да го намерите тук:

 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/?uri=CELEX:52020XC1110(01)

Открито е производство по несъстоятелност на „Чертасиг-Застрахователно и презастрахователно дружество“ АД, Република Румъния

С цел информираност и прозрачност на българската общественост по казуса с „Чертасиг-Застрахователно и презастрахователно дружество“ АД, регистрирано в Румъния, Комисията за финансов надзор на Република България публикува по-долу последните обстоятелства по темата.
На основание чл. 273 от Директива 2009/138/EC и чл. 624, ал. 2 от Кодекса за застраховането (КЗ) и в допълнение към новина публикувана на 11.08.2020 г. (https://www.fsc.bg/bg/novini/uvedomlenie-ot-organa-za-finansov-nadzor-na-republika-rumaniya-za-otkrivane-na-proizvodstvo-po-nesastoyatelnost-na-chertasig-zastrahovatelno-i-prezastrahovatelno-druzhestvo–9986.html ) Комисията за финансов надзор (КФН) съобщава, че на 21.12.2020 г. в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица, воден от Агенцията по вписванията, по партидата на „Чертасиг – Застрахователно и презастрахователно дружество“ АД – клон България, ЕИК 203318946, е вписано решение от 29.06.2020 г. по дело № 8080/3/2020 на Окръжния съд в гр. Букурещ, с което е открито производство по несъстоятелност на „Чертасиг – Застрахователно и презастрахователно дружество“ АД, Република Румъния. Съдът е назначил Каса де Инсолвенца Трансилвания, клон Клуж СПРЛ за съдебен временен управител/ликвидатор на дружеството. На основание чл. 145, ал. 2 и чл. 255 от румънския Закон № 85/2014 Окръжният съд в гр. Букурещ е отнел на органите на управление на „Чертасиг – Застрахователно и презастрахователно дружество“ АД правомощията да управляват и представляват дружеството, както и да се разпореждат с имуществото му. Каса де Инсолвенца Трансилвания, клон Клуж СПРЛ се представлява от Годанка-Херея Василе и Олар-Карагеа Андра-Кристина.
Комисията за финансов надзор ще продължи да комуникира релевантната информация за всички последващи мерки спрямо застрахователя и клона му в Република България на страницата си: www.fsc.bg

ОТГОВОРИ НА ВЪПРОСИ, СВЪРЗАНИ С ПРЕДЛОЖЕНИЕТО НА КФН ЗА НАРЕДБА ЗА ВЪВЕЖДАНЕТО НА СИСТЕМАТА „БОНУС-МАЛУС“

Във връзка с откритата процедура по обществено обсъждане на предложената от Комисията за финансов надзор (КФН) Наредба за единните изисквания за коригирането на застрахователната премия, в зависимост от поведението на водача на моторното превозно средство, покрито от застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, по чл. 490, ал. 5 от Кодекса за застраховането се породиха някои въпроси в медийни изяви и интернет. КФН публикува разяснения по част от тези въпроси:
 
Защо системата „бонус-малус“ не се сключва на името на водачите и по този начин да отчита тяхната персонална отговорност и поведение?
Отговор: Защото в България задължителната застраховка Гражданска отговорност на автомобилистите се сключва във връзка с моторно превозно средство. Правният режим в България позволява дадено МПС да бъде прехвърляно на другиго само чрез нотариално заверен договор, като това не се отразява в регистрите на МВР. Автомобилът може фактически да бъде владян от лице, различно от вписания собственик, само на базата на писмено пълномощно и може да бъде управляван от всекиго само с устно разрешение. Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътно-транспортно произшествие с едно МПС. Има страни в Европейския Съюз, където в талона на автомобила изрично се вписват всички водачи, които имат право да го управляват, и законът не позволява водачи на дадено МПС да бъдат лица, които не са вписани в талона. Такава система позволява при сключването на застраховката реално да се отчитат характеристиките на действителните водачи на автомобила.

Система със сключване на застраховка само на водача не съществува никъде в рамките на Европейския съюз.  
Европейското законодателство изисква изрично, че Гражданската отговорност трябва да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. Също така трябва да се  покрива отговорността на лица, които управляват съответното МПС без разрешение (например при кражба) или без валидно свидетелство за правоуправление. Това по същество налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил. 
Наред с това система на чиста персонална застраховка гражданска отговорност (както при нотариуси и адвокати например), ще създаде други икономически утежнения. Да вземем за пример едно семейство, което притежава един автомобил, който се управлява от двама или повече водачи, в най-честия случай съпруг и съпруга, а и някой друг член от домакинството. Тогава за управлението на този автомобил ще трябва да се плащат повече от една застраховка.
При сега съществуващата нормативна уредба не е възможно задължителната застраховка Гражданска отговорност да се сключва само на името на водача и съответно механизмът на системата „бонус-малус“ не може да отчита единствено и само поведението на даден водач.

Защо малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%?
Отговор: Системата следва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети от застрахователни събития и след въвеждането на „бонус-малус“. Това означава, че по-малкият приход от добросъвестните шофьори следва да се компенсира от по-голям приход от тези, които са извършила нарушения на пътя. Съгласно предоставената от МВР статистика по-голямата част от водачите са изрядни и нямат регистрирани нарушения или причинени вреди и чисто математически процента бонус няма как да бъде по-голям от процента малус. Очаква се, че по голямата част от собствениците на автомобили  да бъдат в бонус класовете и да имат намаление на премията. Тяхното намаление трябва да се компенсира с увеличението, плащано от по-тесен кръг хора, което обуславя и по големия процент на увеличение.

Защо се наказват добросъвестни купувачи на автомобили, с които са извършени множество пътно транспортни произшествия или административни нарушения?
Отговор: Ако „бонус-малус“ класът на автомобилите не се запазва, системата ще бъде заобикаляна много лесно чрез формално прехвърляне на други лица без нарушения, различни от шофьора с много нарушения. Например, при натрупани много нарушения баща може да прехвърли автомобила си на своето малолетно дете или на друг близък роднина, който няма регистрирани нарушения.
При покупка на автомобил се предвижда купувачът лесно и бързо да може да получи  информация от Гаранционния фонд относно статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола или да иска отстъпка от цената, която да покрие разходите му за по-скъпата застраховка. Това ще бъде и допълнително утежнение за собственика на автомобил, който допуска много административни нарушения или причинява много вреди при управлението на автомобила, защото този собственик ще бъде затруднен да продаде автомобила си.
 
Защо системата няма да се прилага за автомобили държавна и общинска собственост?
Отговор: Тези автомобили се застраховат на базата на обществени поръчки, в които всички превозни средства се застраховат по списък, а не индивидуално и по средна цена. На практика системата „бонус-малус“ много трудно би могла да бъде съвместима с механизма на обществената поръчка. В някои от държавните ведомства дори не се обявяват индивидуални данни за МПС, за които се сключват застраховките и по този начин не може да се проследи индивидуална история за тези конкретни МПС.
 
Защо при  старта на системата и изрядните шофьори, и тези с нарушения ще тръгват от равни позиции?
Отговор: Защото е приложен принципът, че човек трябва да е информиран предварително за евентуални неблагоприятни икономически последици за него от настъпването на промени в нормативната уредба. Чисто логически изрядните шофьори ще имат интерес да останат с такова поведение на пътя, а нарушителите да коригират своето поведение.