Днес,17.07.2017 г., стартира нов Online портал – Застрахователни агенти, чрез който Застрахователните дружества ще подават данни за договорите на застрахователните си агенти.
Първоначалната регистрация на застрахователните дружества, потребители на системата, започна на 01.07.2017 г., през интернет страницата на КФН, раздел е-Портали –Застрахователни агенти- https://zagenti.fsc.bg/login.php?wrong=2.
Застрахователите подават попълнено, подписано и подпечано сканирано копие на заявление за регистрация на e-mail: delovodstvo@fsc.bg, за да получат от КФН потребителско име и парола за всеки упълномощен потребител.
На този портал застрахователните дружества ще подават файлове с данни за застрахователните си агенти в определения txt формат, подписани с квалифициран електронен подпис, на лицето/лицата, надлежно упълномощено/и за подаване на данните в Online портал – Застрахователни агенти. При подаването на данните трябва да се следват инструкциите, описани в Ръководство за потребителя.
Основна цел на регулатора е защитата на правата на инвеститорите и на потребителите на финансови услуги
„Регулаторите не са органите, които могат да създадат търсене и предлагане на капитали. Но те са институциите, които трябва да направят така, че при среща на инвеститорите и на тези, които се нуждаят от капитал, да има увереност, че правата и на едните, и на другите, ще бъдат максимално защитени. Това е основната цел на регулатора и тази защита на правата на инвеститорите и на потребителите на финансови услуги е номер едно за нас.” Това заяви заместник-председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Владимир Савов в приветствието си към участниците в Четвъртата годишна конференция за инвестиции и валутна търговия „INVESTOR Finance Forum”.
Комисията за финансов надзор е част от европейската система за финансов надзор на небанковите финансови пазари. Ето защо това, което прави комисията като институция както на европейско, така и на национално ниво, е насочено на първо място към постигането на едни по-прозрачни, по-ефективни, по-дълбоки и по-защитени за инвеститорите и потребителите на финансови услуги пазари, каза още той. КФН участва активно в развитието и в прилагането на стъпките, които бяха приети в Плана за действие за създаване на Съюз на капиталовите пазари, приет наскоро от Европейската комисия (ЕК) – една инициатива, която цели да облекчи достъпа до капиталовите пазари на малките и средни предприятия и да окуражи трансграничното инвестиране в рамките на Европейския съюз (ЕС). Инициатива, която е насочена към задълбочаване, към разширяване и към постигане на по-ликвидни и по-ефективни капиталови пазари, допълни Владимир Савов.
Заместник-председателят на КФН Владимир Савов изрази своята увереност, че участниците и гостите в Четвъртата годишна конференция за инвестиции и валутна търговия ще се срещнат с нови и интересни неща, ще научат за нови решения на финансовите пазари и всички ще обменят полезни мнения. Той поздрави организаторите и пожела традицията за организирането на форума да продължи да се развива и да укрепва не само на национално, но и на регионално ниво, каквито предпоставки за това вече съществуват.
Организациите, които възнамеряват да провеждат професионално обучение на служителите на застрахователните брокери, следва да се регистрират в Комисията за финансов надзор
В Кодекса за застраховането (КЗ) (чл. 304, ал. 4 и ал. 5) е предвидено, че застрахователният брокер е длъжен да проведе професионално обучение на всяко лице, което постъпва на работа в застрахователния брокер, което да гарантира придобиването на знанията и уменията, определени в Приложение № 3 към КЗ. Професионалното обучение завършва с изпит за придобитите знания и умения, чието успешно полагане се удостоверява с документ от организацията, която го е провела. Организацията за провеждане на обучението може да бъде юридическо лице, което е разработило и регистрирало пред комисията програма за обучение, конспект с тематичен обхват, процедурни правила за провеждане на изпит и правила за оценяване, които да гарантират точното и безпристрастно оценяване на професионалните знания и умения.
С Наредба № 28 от 10.05.2006 г. за условията и реда за провеждане на изпит за професионална квалификация на застрахователните брокери и за признаване на квалификация, придобита в държава членка, и за регистрация на материалите за професионално обучение (обн., ДВ, бр. 42 от 23.05.2006 г., изм. и доп., бр. 42 от 28.05.2019 г.) е предвиден ред за регистрация на програма за обучение, конспект, процедурни правила за провеждане на изпит и правила за оценяване от организация за провеждане на професионално обучение на лица, които постъпват на работа в застрахователен брокер. Изискванията за регистрацията се определят в Глава четвърта от Наредба № 28.
Всяка организация, която възнамерява да провежда професионално обучение по чл. 304, ал. 4 от КЗ, касаеща обучението на служителите на застрахователните брокери, следва да регистрира в комисията програмата си за обучение, конспекта, процедурните правила за провеждане на изпит и правилата за оценяване, съгласно чл. 18, ал. 1 от Наредба № 28,
Законът не е предвидил допълнителни ограничения по отношение на организациите за професионално обучение. Заявления могат да подадат всички юридически лица, чийто предмет на дейност не е ограничен на друго законово основание и отговарят на изискванията на Наредба № 28 и КЗ.
След регистрация, организацията, която провежда професионално обучение, е длъжна да актуализира материалите по програмата за обучение, съобразно измененията в нормативната уредба, промените на пазара на застрахователни продукти и съобразно развитието на научните знания в съответната област.
Програмата за обучение по Наредба № 28 трябва да гарантира овладяването на професионалните знания и умения по Приложение № 3 на КЗ, като трябва да съдържа елементите, описани в чл. 19 от Наредба № 28.
Конспектът трябва да обхваща всеки един от елементите на Приложение № 3 към КЗ, като се отчитат особеностите на тези елементи във всеки от разделите на Приложение № 3, както и да обхваща изцяло програмата за обучение и да съдържа списък на нормативните актове, учебните помагала и другите източници на информация, обезпечаващи усвояването на знанията и уменията, подлежащи на оценяване.
Процедурните правила за провеждане на изпит трябва да се изготвят в съответствие с изискванията на чл. 21 от Наредба № 28.
Правилата за оценяване трябва да определят критериите, по които се приема, че оценяваното лице е издържало изпита. Трябва да съдържат ясни критерии относно лицата, които ще извършват оценяването, за да се гарантира тяхната добра репутация, професионална квалификация и опит във всяка област на знанията, която е предмет на проверка в рамките на тематичния обхват на конспекта, както и да определят реда за оформяне на резултатите от изпита, включително реда за издаване на сертификат на успешно положилите изпита, включително и вписването им в регистъра по чл. 23, ал. 1, т. 5 от Наредба № 28. Правилата за оценяване трябва да гарантират обективна, безпристрастна и подлежаща на проверка преценка на знанията на оценяваните лица и да отговарят на изискванията на чл. 22 от Наредба № 28.
С правилата за оценяване, организацията, провеждаща обучението, следва да гарантира изготвянето и съхраняването на документацията за професионално обучение, съгласно разпоредбите на чл. 23 от Наредба № 28.
За регистрация на материалите за обучение, организацията подава заявление до комисията, към което прилага информация за наименование, ЕИК, адрес за кореспонденция, адрес на електронна поща и телефонен номер, кратко представяне на дейността на организацията, материалите за обучение, заедно с писмена обосновка за съответствието на представените материали с всяко от изискванията по чл. 19, 20, 21 и 22 от Наредба № 28.
Комисията, по предложение на заместник-председателя, се произнася по заявлението в едномесечен срок от подаването му, а когато са били поискани допълнителни данни и документи – в 7-дневен срок от получаването им, съответно от изтичането на срока за представянето им.
Заинтересованите лица, които желаят да подадат заявление за регистрация на програма за обучение, конспект, процедурни правила за провеждане на изпит и правила за оценяване на лица, които постъпват на работа в застрахователен брокер могат да се запознаят с текста на Наредба № 28 на страницата на Комисията за финансов надзор в интернет на адрес https://www.fsc.bg/bg/pazari/zastrahovatelen-pazar/normativna-uredba/naredbi/ .
Производството по регистрация не е свързано със заплащане на държавни такси.
Определено е минимално съдържание на инвестиционната политика на ФДЗПО и ФДДПО
Заместник-председателят на КФН, ръководещ Управление “Осигурителен надзор”, издаде решение, с което определи минимално съдържание на Инвестиционната политика – документ, който пенсионноосигурителните дружества са длъжни, в съответствие с изискванията на Кодекса за социално осигуряване, да приемат за всеки управляван от тях универсален, професионален и доброволен пенсионен фонд.
Пълният текст на решение № 317 – ПОД / 23.04.2015 г. и приложението към него можете да намерите в Раздел „Административни документи”/ „Решения”.
Определена е минималната доходност за задължителните пенсионни фондове за периода от 31.03.2016 г. до 30.03.2018 г.
Заместник-председателят на КФН, ръководещ управление „Осигурителен надзор”, определи минимална доходност на годишна база в размер на 1,70 на сто при управлението на активите на универсалните пенсионни фондове (УПФ) за предходния 24-месечен период от 31.03.2016 г. до 30.03.2018 г. За професионалните пенсионни фондове (ППФ) за същия период е определена минимална доходност на годишна база в размер на 1,86 на сто. Среднопретеглената доходност (модифицираната претеглена доходност) на УПФ за същия период, изчислена на годишна база, е 4,70 на сто, а за ППФ съответно е 4,86 на сто.
Всички фондове за допълнително задължително пенсионно осигуряване са постигнали доходност за посочения 24-месечен период над определеното минимално равнище на доходността за съответния вид фонд.
Пълния текст на решения № 407 – УПФ и № 408 – ППФ от 18.04.2018 г. може да намерите в раздел „Административни документи”. Данни за доходността за 24-месечния период (на годишна база) и определената минимална доходност може да намерите в раздел „Статистика”, ”Статистика и анализи на осигурителния пазар”.
Определена е минималната доходност за задължителните пенсионни фондове за периода от 31.03.2015 г. до 31.03.2017 г.
Всички фондове за допълнително задължително пенсионно осигуряване са постигнали доходност за посочения 24-месечен период над определеното минимално равнище на доходността за съответния вид фонд.
Пълният текст на решения № 612-УПФ и № 613-ППФ от 19.04.2017 г. може да намерите в раздел „Административни документи”. Данни за доходността за 24-месечния период (на годишна база) и определената минимална доходност може да намерите в раздел „Статистика”, ”Статистика и анализи на осигурителния пазар”.
Определена е минималната доходност за задължителните пенсионни фондове за периода от 31.03.2014 г. до 31.03.2016 г.
Заместник-председателят на КФН, ръководещ управление „Осигурителен надзор”, определи минимална доходност на годишна база в размер на -0,77 на сто при управлението на активите на универсалните пенсионни фондове (УПФ) за предходния 24-месечен период от 31.03.2014 г. до 31.03.2016 г. За професионалните пенсионни фондове (ППФ) за същия период е определена минимална доходност на годишна база в размер на -0,74 на сто. Среднопретеглената доходност (модифицираната претеглена доходност) на УПФ за същия период, изчислена на годишна база, е 2,23 на сто, а за ППФ съответно е 2,26 на сто.
Всички фондове за допълнително задължително пенсионно осигуряване са постигнали доходност за посочения 24-месечен период над определеното минимално равнище на доходността за съответния вид фонд.
Пълният текст на решения № 248-УПФ и № 249-ППФ от 20.04.2016 г. може да намерите в раздел „Административни документи”. Данни за доходността за 24-месечния период (на годишна база) и определената минимална доходност може да намерите в раздел „Статистика”, ”Статистика и анализи на осигурителния пазар”.
Определена е минималната доходност за задължителните пенсионни фондове за периода от 30.12.2015 г. до 29.12.2017 г.
Заместник-председателят на КФН, ръководещ управление „Осигурителен надзор”, определи минимална доходност на годишна база в размер на 2,24 на сто при управлението на активите на универсалните пенсионни фондове (УПФ) за предходния 24-месечен период от 30.12.2015 г. до 29.12.2017 г. За професионалните пенсионни фондове (ППФ) за същия период е определена минимална доходност на годишна база в размер на 2,43 на сто. Среднопретеглената доходност (модифицираната претеглена доходност) на УПФ за същия период, изчислена на годишна база, е 5,24 на сто, а за ППФ съответно е 5,43 на сто.
Всички фондове за допълнително задължително пенсионно осигуряване са постигнали доходност за посочения 24-месечен период над определеното минимално равнище на доходността за съответния вид фонд.
Пълния текст на решения № 59 – УПФ и № 60 – ППФ от 16.01.2018 г. може да намерите в раздел „Административни документи”. Данни за доходността за 24-месечния период (на годишна база) и определената минимална доходност може да намерите в раздел „Статистика”, ”Статистика и анализи на осигурителния пазар”
Определена е минималната доходност за задължителните пенсионни фондове за периода от 30.12.2014 г. до 30.12.2016 г.
Всички фондове за допълнително задължително пенсионно осигуряване са постигнали доходност за посочения 24-месечен период над определеното минимално равнище на доходността за съответния вид фонд.
Пълният текст на решения № 114-УПФ и № 115-ППФ от 19.01.2017 г. може да намерите в раздел „Административни документи”. Данни за доходността за 24-месечния период (на годишна база) и определената минимална доходност може да намерите в раздел „Статистика”, ”Статистика и анализи на осигурителния пазар”.
Едновременно с обявяването на минималната доходност на задължителните пенсионни фондове КФН оповестява и данните за годишната доходност за 2016 г. на всички фондове за допълнително пенсионно осигуряване. Средната претеглена доходност (немодифицирана) за 2016 г. на универсалните пенсионни фондове е 4,10 на сто, на професионалните фондове е 4,48 на сто и на доброволните фондове е 5,23 на сто. Данни за годишната доходност на пенсионните фондове за 2016 г. може да намерите тук.
Определена е минималната доходност за задължителните пенсионни фондове за периода от 30.12.2013 г. до 30.12.2015 г.
Заместник-председателят на КФН, ръководещ управление „Осигурителен надзор”, определи минимална доходност на годишна база в размер на 0,78 на сто при управлението на активите на универсалните пенсионни фондове (УПФ) за предходния 24-месечен период от 30.12.2013 г. до 30.12.2015 г. И за професионалните пенсионни фондове (ППФ) за същия период е определена минимална доходност на годишна база в размер на 0,78 на сто. Среднопретеглената доходност (модифицираната претеглена доходност) и за двата вида фондове за същия период, изчислена на годишна база, е 3,78 на сто.
Всички фондове за допълнително задължително пенсионно осигуряване са постигнали доходност за посочения 24-месечен период над определеното минимално равнище на доходността за съответния вид фонд.
Пълният текст на решения № 35-УПФ и № 36-ППФ от 20.01.2016 г. може да намерите в раздел „Административни документи”. Данни за доходността за 24-месечния период (на годишна база) и определената минимална доходност може да намерите в раздел „Статистика”, ”Статистика и анализи на осигурителния пазар”.
Едновременно с обявяването на минималната доходност на задължителните пенсионни фондове КФН оповестява и данните за годишната доходност за 2015 г. на всички фондове за допълнително пенсионно осигуряване. Средната претеглена доходност (немодифицирана) за 2015 г. на универсалните пенсионни фондове е 1,47 на сто, на професионалните фондове е 1,78 на сто и на доброволните фондове е 1,68 на сто. Данни за годишната доходност на пенсионните фондове за 2015 г. може да намерите тук