Окончателни резултати от дейността по допълнително пенсионно осигуряване за 2019 г.


    Управление "Осигурителен надзор" на КФН обяви окончателните резултати от дейността по допълнително пенсионно осигуряване за 2019 г. Информацията е обобщена на база на одитираните годишни финансови отчети и годишните отчети за надзорни цели за 2019 г., представени от пенсионноосигурителните дружества в Комисията за финансов надзор. Публикувани са и данните за разпределението на осигурените лица по пол и възраст към 31.12.2019 г.
    Общият брой на осигурените лица в четирите вида пенсионни фондове към 31.12.2019 г. е 4 762 943 души, като нараства спрямо 31.12.2018 г. с 2,00 на сто.
    В системата на допълнителното пенсионно осигуряване към 31.12.2019 г. са акумулирани нетни активи на стойност 15 626 872 хил. лв. В сравнение с края на 2018 г. нетните активи на пенсионните фондове регистрират ръст от 16,94 на сто.
    Общите приходи на пенсионноосигурителните дружества за 2019 г. възлизат на 199 411 хил. лв. и се увеличават с 8,13 на сто в сравнение с отчетените приходи за 2018 г. Нетният финансов резултат на дружествата към 31.12.2019 г. е в размер на 54 070  хил. лв.
    Подробна информация за окончателните резултати от дейността по допълнително пенсионно осигуряване за 2019 г. и за осигурените лица и натрупаните средства към 31.12.2019 г. по пол и възраст може да намерите в раздел: Пазари / Осигурителен пазар / Статистика / Статистика и анализи / 2019.

Окончателни данни за стойността и броя на изплатените и предявени претенции по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, включително по рискови групи, към 31.03.2018 г.


Представените окончателни данни за стойността и броя на изплатените и предявени претенции по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, включително по рискови групи, към 31.03.2018 г. са публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел „Поднадзорни лица”, „Статистика”, "Застрахователен пазар", „Общо Застраховане“ „2018“. Данните се отнасят единствено за застрахователните договори, които не са сключени при извършване на дейност от застрахователите при правото на установяване или при условията на свобода на предоставяне на услуги.

Окончателни данни за стойността и броя на изплатените и предявени претенции по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, включително по рискови групи, към 30.09.2018 г.


Представените окончателни данни за стойността и броя на изплатените и предявени претенции по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, включително по рискови групи, към 30.09.2018 г. са публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел „Поднадзорни лица”, „Статистика”, „Застрахователен пазар”, „Общо Застраховане“ „2018“. Окончателните данни не включват застрахователните договори, които са сключени при извършване на дейност от застрахователите при правото на установяване или при условията на свобода на предоставяне на услуги. 

Окончателни данни за стойността и броя на изплатените и предявени претенции по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, включително по рискови групи, към 30.06.2018 г.


Представените окончателни данни за стойността и броя на изплатените и предявени претенции по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, включително по рискови групи, към 30.06.2018 г. са публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел „Поднадзорни лица”, „Статистика”, „Застрахователен пазар”, „Общо Застраховане“ „2018“. Окончателните данни не включват застрахователните договори, които са сключени при извършване на дейност от застрахователите при правото на установяване или при условията на свобода на предоставяне на услуги.

Окончателни данни за стойността и броя на изплатените и предявени претенции по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, включително по рискови групи, към 30.06.2018 г.


Представените окончателни данни за стойността и броя на изплатените и предявени претенции по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, включително по рискови групи, към 30.06.2018 г. са публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел „Поднадзорни лица”, „Статистика”, „Застрахователен пазар”, „Общо Застраховане“ „2018“. Окончателните данни не включват застрахователните договори, които са сключени при извършване на дейност от застрахователите при правото на установяване или при условията на свобода на предоставяне на услуги.

Одобрени са средства за финансиране на дейности по безопасност на движението по пътищата


На заседанието си на 30.03.2020 г. КФН реши:
 
    Одобрява проект на Министерство на вътрешните работи, съдържащ конкретни дейности, които да бъдат финансирани със средства от Гаранционния фонд (ГФ). Средствата, предвидени за инвестиционни разходи за 2020 г., възлизат на 1 688 000 лева и са предназначени за финансиране на конкретни дейности по безопасност на движението по пътищата. Разпоредбата на чл. 560 от Кодекса за застраховането (КЗ) предвижда 5 % от средствата на Гаранционния фонд (ГФ) за незастраховани МПС, набрани през предходната година от вноски по задължителната застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, да се изразходват за инвестиционни разходи за техника и информационни и комуникационни технологии за подобряване състоянието на безопасността на движението по пътищата.

Обява за избор на квестори на регулиран пазар и инвестиционен посредник, които могат да бъдат назначени от Комисията за финансов надзор в случаите, при условията и с правомощията, предвидени в Закона за пазарите на финансови инструменти

Кандидатите следва да отговарят на следните минимални изисквания:

  1. Да притежават висше образование (предпочитана специалност: право, икономика, финанси, счетоводство);
  2. Да притежават професионален опит в съответствие с изискванията на чл. 13, ал. 3 ЗПФИ като опит, придобит в инвестиционен посредник, в кредитна институция, която предоставя услуги и дейности по чл. 6, ал. 2 и 3 ЗПФИ или в регулиран пазар ще се счита за предимство;
  3. Да не са осъждани за умишлено престъпление от общ характер;
  4. Да не са били член на управителен или контролен орган или неограничено отговорен съдружник в дружество, за което е открито производство по несъстоятелност, или в прекратено поради несъстоятелност дружество, ако са останали неудовлетворени кредитори;
  5. Да не са обявявани в несъстоятелност или да не се намират в производство за обявяване в несъстоятелност;
  6. Да не са лишени от право да заемат материалноотговорна длъжност или да извършват професионална дейност;
  7. Да не са били през последните две години преди акта на съответния компетентен орган член на управителен или контролен орган на дружество, на което е бил отнет лицензът за извършване на дейност, подлежаща на лицензионен режим от КФН или от Българската народна банка или от съответен орган на друга държава, освен в случаите, когато лицензът е бил отнет по искане на дружеството, както и ако актът за отнемане на издадения лиценз е бил отменен по надлежния ред;
  8. Да не са им налагани с влезли в сила наказателни постановления административни наказания през последните пет години за извършено грубо или системно нарушение на ЗПФИ, Закона за публичното предлагане на ценни книжа, Закона за дружествата със специална инвестиционна цел, Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, отменения Закон срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти, Закона за прилагане на мерките срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти, Закона за кредитните институции, Кодекса за застраховането, Кодекса за социално осигуряване, Регламент (ЕС) № 596/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 г. относно пазарната злоупотреба (Регламент относно пазарната злоупотреба) и за отмяна на Директива 2003/6/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и директиви 2003/124/ЕО, 2003/125/ЕО и 2004/72/ЕО на Комисията (Регламент (ЕС) № 596/2014), Регламент (ЕС) № 575/2013, Регламент (ЕС) № 600/2014 или актовете по прилагането им, или съответното законодателство на друга държава;
  9. Да не са освобождавани от длъжност в управителен или контролен орган на дружество по ЗПФИ, Закона за публичното предлагане на ценни книжа, Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, Закона за кредитните институции, Кодекса за застраховането, Кодекса за социално осигуряване, Закона за дружествата със специална инвестиционна цел или съответното законодателство на друга държава въз основа на приложена принудителна административна мярка освен в случаите, когато актът е бил отменен по надлежния ред;

Необходими документи за кандидатстване: 

  1.  Заявление за участие в свободен текст, в което да са посочени данни за контакт, в т.ч. електронна поща и телефон;
  2.  Автобиография, в която изрично се уточняват чуждите езици, които владее кандидатът и нивото на владеене писмено и говоримо;
  3.  Копие от диплома за висше образование;
  4.  Копия от документи, удостоверяващи продължителността на професионалния опит;
  5.  Декларации, подписани от кандидата, относно обстоятелствата по т. 3 – 9 по-горе.
  6.  Други документи по преценка на кандидата във връзка с изискванията.

Начин на провеждане на подбора на кандидати:

  1. Проверка на необходимите документи и преценка кои кандидати ще бъдат поканени на интервю;
  2. Интервю;
  3. Уведомяване на избраните кандидати по телефон.

Списък с одобрените лица няма да бъде публикуван на страницата на КФН. При необходимост от назначаване на квестор в рамките на следващите две години КФН ще осъществява контакт с кандидатите, които счита за най-подходящи с оглед специфичните изисквания на работата на квестор в конкретен инвестиционен посредник.
Срок и място за подаване на документите:
В Комисия за финансов надзор, София 1000, ул. "Будапеща" № 16, до 15.08.2018 г.
Възнаграждение – определя се с решението за назначаване.

Обновяване на системата еКФН-Осигурителен надзор


    На 16.07.2020 г. след 18:00 часа Комисията за финансов надзор ще извърши обновяване на системата „еКФН – Осигурителен надзор“. Настоящото обновяване се извършва с цел обезпечаване безпроблемното представяне на ежедневната отчетна информация от Пенсионноосигурителните дружества и Банките – попечители на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване. В тази връзка за подаване на отчетната информация, считано от 17.07.2020 г. ще бъде необходимо ползването на браузър Internet Explorer версия 11. В случай на възникване на технически въпроси може да се обръщате за информация и съдействие на: helpdesk_fsc@fsc.bg

Носете сертификат „Зелена карта“ при влизане на територията на Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия от догодина


На 01.02.2020 г. Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия напусна Европейския съюз (ЕС) чрез Споразумение за оттегляне. В съответствие със Споразумението правото на ЕС продължава да се прилага за Обединеното кралство и на територията му до 31.12.2020 г.
Оттеглянето на Обединеното кралство от ЕС обуславя съответните промени във връзка със системата „Зелена карта“. От 01.01.2021 г. сертификатът „Зелена карта“ на всички автомобили с регистрационни номера от държави членки на ЕС и ЕИП продължава да е валиден и за Обединеното кралство, тъй като страната остава член на системата "Зелена карта", но е необходимо водачите на автомобилите, регистрирани в България, да разполагат със сертификат "Зелена карта" /не само стикера/ при влизане на територията на Обединеното кралство. Същото важи и за територията на Гибралтар. Съгласно разпоредбите на Кодекса за застраховането сертификатът „Зелена карта“ се издава заедно с полицата по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, без допълнителни такси за ползвателите на застрахователната услуга.
Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ) информира за създаването на нов образец на сертификат „Зелена карта“, който ще бъде въведен след 01.01.2021 г. Издадените към настоящия момент сертификати „Зелена карта“ по действащия образец, продължават да са валидни.
След 01.01.2021 г. правото на Европейския съюз няма да се прилага за Обединеното кралство, но Националното бюро на Великобритания остава страна по Многостранното споразумение между бюрата. Процесът по обработка на застрахователни претенции между Националното бюро на Великобритания и другите бюра, които са страна по Многостранното споразумение, включително НББАЗ, ще продължи да се основава на принципа на презумираното застрахователно покритие и след изтичането на преходния период. Този принцип означава, че националните бюра на държавите, които са страни по Многостранното споразумение, гарантират при условията на реципрочност, че по отношение на МПС, регистрирани на техните територии, ще възстановяват всякакви суми, независимо дали МПС, което е причинило вредите, има застраховка, или не. Освен това, НББАЗ и Гаранционния фонд са подписали споразумение с Националното бюро на Великобритания в качеството му на Компенсационен орган и Гаранционен фонд относно довършване на обработката на вече предявени претенции след изтичането на преходния период и обработване на претенции по събития, настъпили преди изтичането на преходния период.
Допълнителна информация във връзка със сертификата „Зелена карта“ може да бъде открита на интернет адреса на НББАЗ: https://www.nbbaz.bg/

Новият председател на Комисията за финансов надзор е Бойко Атанасов

Днес, 15 март 2019 г., 44-тото Народно събрание избра Бойко Атанасов за председател на Комисията за финансов надзор (КФН).
BA_parliament


Изборът беше направен единодушно от общо 134 присъствали народни представители.


По време на заседанието на Комисията по бюджет и финанси на 13 март т.г. Бойко Атанасов, представи Концепцията си за развитието на КФН. Основната цел, която постави пред регулаторния орган е създаване на стабилен екип от професионалисти, прозрачна и навременна комуникация с обществото и най-важното осъществяване на изключително стриктен надзор по отношение на поднадзорните лица в трите основни направления, регулирани от Комисията – капиталовите пазари, сферата на застраховането и пазара на допълнителното пенсионно осигуряване.

По време на представянето си, г-н Атанасов акцентира върху създаване на репутация на Комисията за финансов надзор като стабилен, обективен и независим регулаторен орган чрез комуникационни кампании и обективен диалог с обществото.  Комисията ще търси диалогичност на всички нива, активна комуникацията с бизнеса чрез провеждане на регулярни срещи в дискусионен формат.
 
Като изключително важен елемент в развитието на надзорната институция, г-н Атанасов визира процеса по идентифициране на потенциално недобри или лоши бизнес практики още в самото начало. Фокус ще бъде поставен върху риск-базиран надзор и осъществяване на координиран надзор в ситуации, където са включени и други институции.
 
По отношение на застрахователния бранш Бойко Атанасов посочи, че стремежът ще бъде  българските застрахователи да поддържат адекватно ниво на резервите, като изпълняват изискванията за платежоспособност, залегнали в законодателството. Ще бъдат предприети необходимите действия за заздравяване на компенсационните механизми в българската застрахователна система. Една от целите е преодоляване на последиците от фалита на кипърския застраховател „Олимпик“ и последиците от мониторинга над Националното бюро на българските автомобилни застрахователи.
 
Приоритет за г-н Атанасов е намаляване на административната тежест чрез още по-голямо дигитализиране на услугите, които предлага КФН. Целта е институцията да предоставя бързи и качествени услуги в регулаторната, както и прозрачност в надзорната дейности. Акцентира се върху оптимизацията на съществуващите услуги и предоставянето на нови електронни услуги. Освен дигитализиране на услугите, защитата на потребителите ще се осъществява и посредством финансовото ограмотяване, обучения за различни професионални групи и поднадзорните лица и провеждане на разяснителни кампании сред обществото.
 
„Визията ми е да осъществяваме превенция чрез активна регулация, а не реакция в кризисни ситуации! Вярвам, че чрез правилна комуникация КФН може да има имидж на орган, работещ по стратегически план за развитие на база на ключови критерии за успех. Един от най-важните резултати, които целя е добрата ни репутация да е гарант за доверието на бизнеса и поднадзорните лица в нас! Заявявам намерението си Комисията за финансов надзор да продължи да предприема последователни действия и да усъвършенства своите практики във връзка с осъществяването на ефективен риск базиран надзор върху небанковия финансов сектор, което е свързано с ранна идентификация на рисковете и е основна предпоставка за стабилни финансови пазари“, каза г-н Атанасов в заключение.
 
След проведеното гласуване г-н Бойко Атанасов положи клетва пред депутатите и благодари от трибуната за гласуваното му доверие.