КФН напомня за отменените указания по КСО

Комисията за финансов надзор отново информира , че с решение номер 543 от 23.07.2020 г. са отменени указания относно тълкуване и прилагане на чл.170, ал.1 от КСО, приети с решение по протокол номер 6 от 11.02.2004 г. на заседание на КФН. Повече информация може да прочетете тук.

КФН назначава квестори на инвестиционния посредник „Позитива” АД

На основание чл. 61, ал. 3 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) Комисия за финансов надзор (КФН) уведомява „Позитива” АД и всички други заинтересовани лица за следното:
С Решение № 513–ИП от 24.03.2017 г. КФН на основание чл. 118, ал. 1, т. 6 и т. 10 във вр. с чл. 122, ал. 1, т. 2, б. „а” от Закона за пазарите на финансови инструменти издава временна забрана Валентин Янчев Андонов, Александра Николаева Георгиева и Натали Стефанова Андреева да изпълняват функциите си на членове на Съвета на директорите на „Позитива“ АД, както и временна забрана Валентин Янчев Андонов и Александра Николаева Георгиева да управляват и представляват „Позитива“ АД, като назначава Наталия Ангелова Кумпикова и Николай Полинчев за квестори на „Позитива” АД. Срокът на квестурата е три месеца от получаване на решението за прилагане на принудителната административна мярка.
На основание чл. 13, ал. 3 от ЗКФН решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му, което не спира неговото изпълнение.

КФН изпраща до поднадзорните лица въпросник в сферата на FinTech за мониторинг и проследяване на тенденциите при използване на финансовите иновации по време на пандемията на Covid-19


КФН продължава процеса по наблюдение на тенденциите при използване на финансови иновации от поднадзорните лица в трите направления: капиталови пазари, застрахователен и пенсионно-осигурителен сектор. В продължение на стартиралото през 2019 г. проучване и през настоящата година, екипът на Комисията разработи разширен въпросник, предназначен за изследване на опита на поднадзорните на КФН лица по отношение на нововъведения в сферата на технологичните иновации във финансовия сектор, както в институции, така и в организации и по отношение на финансови инструменти.
 
Целта на проучването е да се съпостави нивото на реално внедряване от поднадзорните лица на финансови иновации за 2019 г. спрямо 2020 г. Подцел е и анализ на произтичащите от процеса на имплементиране рискове за компаниите и клиентите им, влиянието на технологиите върху бизнес моделите и изясняване на аспектите, касаещи защита на интересите на потребителите. Ключов момент от въпросника е установяване влиянието на въведеното извънредно положение във връзка с Covid-19, както в национален план в България, така и в глобален мащаб и отражението на кризата върху пазара на финансови иновации. Като причинно следствена връзка целта е да се проследи и анализира процеса на привличане на нови клиенти и финансови ресурси чрез практическото приложение на технологични решения във финансовия сектор.
 
Въпросникът   е  изпратен до поднадзорните лица и след попълването му  КФН ще предостави  информация за статистическите резултати в количествен и качествен план, както и анализ към тях.

КФН ИЗКЛЮЧИ „РСМ БЪЛГАРИЯ“ ООД ОТ СПИСЪКА НА НЕЗАВИСИМИТЕ ВЪНШНИ ПРОВЕРЯВАЩИ НА ЗАСТРАХОВАТЕЛИ И ПЕНСИОННИ ФОНДОВЕ

Със свое решение от 02.09.2016 г. Комисията за финансов надзор (КФН) изключи "РСМ БЪЛГАРИЯ" ООД от списъка на независимите външни проверяващи на застрахователи и пенсионни фондове.

Разследване, извършено от Управляващия комитет (УК) и КФН разкри, че документите, предоставени от компанията, съдържат съществена невярна информация. Установени са неистински данни, предоставени в процеса на избор и назначаване на независими външни консултанти за извършване на прегледи на активите на пенсионни фондове и баланси на застрахователи. В процедурите за подбор и назначаване на независими външни проверяващи кандидатите бяха задължени да предоставят международни екипи с висока квалификация и опит за извършването на прегледите. Редица международни партньори, които са били подадени от "РСМ БЪЛГАРИЯ" ООД като членове на екипите,  са заявили по време на разследването, че не им е известно да са включени  в такива прегледи и посочват, че подписите върху техните автобиографии не са положени от тях. Някои от тях дори заявяват, че подадените техни автобиографии са неверни. 

Цитираните документи бяха съществени основания за избора на "РСМ БЪЛГАРИЯ" ООД от Управляващия комитет и КФН, тъй като доказваха необходимата квалификация, опит и наличието на ресурси.

В допълнение, установи се, че "РСМ БЪЛГАРИЯ" ООД продължава да отчита в редовното подаване на документи в КФН след началото на прегледите, че тези лица извършват работа в прегледите, което в рамките на разследването бе категорично опровергано от същите лица. Разкритата невярна информация включва злоупотреба с имената на ръководители на екипи, актюери и други членове на екипи в прегледите на различни застрахователи и пенсионни фондове.

Разследването бе разширено, за да обхване други независими външни проверяващи, и за никой друг проверяващ не бе намерено доказателство за такава невярна информация.

Въз основа на доказателствата, че документите, предоставени от "РСМ БЪЛГАРИЯ" ООД съдържат съществена невярна информация, УК и КФН взеха решение да изключат "РСМ БЪЛГАРИЯ" ООД от списъка на независимите външни проверяващи, които да могат да извършват проверки на застрахователи и пенсионни фондове, и отмени всички индивидуални решения за назначаване на "РСМ БЪЛГАРИЯ" ООД като независим външен проверяващ. Застрахователите и пенсионноосигурителните дружества са длъжни незабавно да прекратят договорите с "РСМ БЪЛГАРИЯ" ООД и да изберат нов проверяващ от одобрения списък, в срокове, които се посочени в нова инструкция за процедурата. КФН ще предаде на съответните компетентни органи  резултатите от това разследване, за предприемане на съответните правни действия срещу отговорните лица.

Председателят на КФН Карина Караиванова заяви:
"Проведеното разследване и взетото решение показват, че Комисията за финансов надзор работи прозрачно в диалог с всички свои партньори. Тъй като целта на прегледите съгласно мандата от парламента е да се повиши доверието в застрахователния сектор и в сектора на пенсионните фондове, не виждаме друг начин освен отстраняването на "РСМ БЪЛГАРИЯ" ООД от процеса на извършване на прегледи и стартираме процедури за избора на надеждни международни проверяващи, които да заменят "РСМ БЪЛГАРИЯ" ООД. Независимо от всичко, ние сме решени да финализираме прегледите преди края на тази година."

КФН изисква пенсионноосигурителните дружества и застрахователите да сключат договор с независим външен експерт от приложения списък с допуснати външни експерти

С настоящото прессъобщение се публикува списък с независимите външни експерти, които отговарят на поставените условия за извършването на преглед на активите на българските пенсионни фондове и преглед на балансите на българските застрахователи.
Всяко пенсионноосигурително дружество и всеки застраховател трябва да избере независим външен експерт от следния списък и да уведоми за съответния избор Комисията за финансов надзор (КФН) до 25 май 2016 г. Прегледът ще се осъществи в съответствие с методологията, разработена от фирмата консултант – Консорциум на Ernst & Young, под ръководството на Управляващия комитет (УК) и одобрена от КФН.

Одобрен списък на лицата, които да извършат преглед на активите на пенсионните фондове в България Одобрен списък на лицата, които да извършат преглед на балансите на застрахователите на българския застрахователен пазар
ДЕЛОЙТ ОДИТ ООД, България ДЕЛОЙТ ОДИТ ООД, България
ПРАЙСУОТЪРХАУСКУПЪРС ОДИТ ООД,
България
ПРАЙСУОТЪРХАУСКУПЪРС ОДИТ ООД,
България
РСМ БЪЛГАРИЯ ООД, България РСМ БЪЛГАРИЯ ООД, България
ДЗЗД "ГД КОНСОРЦИУМ ГРАНТ ТОРНТОН БЪЛГАРИЯ – ГЪРЦИЯ", България и Гърция ДЗЗД "ГД КОНСОРЦИУМ ГРАНТ ТОРНТОН БЪЛГАРИЯ – ГЪРЦИЯ", България и Гърция
KPMG AUDIT SRL, Румъния KPMG AUDIT SRL, Румъния
ЕЙЧ ЕЛ БИ БЪЛГАРИЯ ООД WILLIS TOWERS WATSON, Холандия
CLAYTON EURO RISK LIMITED, Великобритания MILLIMAN SP. Z O.O., Полша
MAZARS SA, Франция  MAZARS SA, Франция 

 

След като прегледа обстойно всички постъпили оферти и на базата на консенсус, Управляващият комитет препоръча на Комисията за финансов надзор да одобри списък от независими външни експерти, в съответствие с Раздел 2 „Структура на управление” от Техническото задание на УК. Одобрените независими външни експерти отговарят на изискванията, посочени изчерпателно в отправените от КФН Покани на 11 март 2016 г.
УК, който управлява прегледа, включва представители от КФН и Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване/EIOPA (членове с право на глас), както и представители на Министерство на финансите, Българска народна банка, Европейската комисия и Европейския орган за ценни книжа и пазари/ESMA (наблюдатели, със съвещателен глас).
Всяко пенсионноосигурително дружество избира за участващите пенсионни фондове, които управлява, съответно всеки застраховател избира независим външен експерт от публикувания списък от КФН, който да извърши прегледа в съответствие с методологията, разработена от фирмата консултант, под ръководството на УК и одобрена от КФН.  
КФН назначава в съответствие с приложимата нормативна уредба независим външен експерт, извършващ прегледа въз основа на избора на пенсионноосигурителното дружество/ застрахователя. Изборът на пенсионноосигурителното дружество/ застрахователя не е задължителен за КФН. КФН има правото да отмени избора на пенсионноосигурителното дружество/ застрахователя, а ако не бъде направен избор, КФН служебно ще назначи независим външен експерт, извършващ  прегледа.
Всички възнаграждения на независимите външни експерти, произтичащи от извършваните от тях прегледи ще се изплащат от съответните дружества, които участват в прегледите.
Прегледът ще започне след издаването на съответните актове от страна на КФН, в съответствие с българското законодателство.
Прегледът от страна на независимите външни експерти се очаква да започне на 15 юли 2016 г. и да завърши на 15 октомври 2016 г. с изготвянето на окончателните доклади от външните експерти. Цялостният преглед, който беше отложен в съответствие с единодушно взетото решение от членовете на Управляващия комитет, последван от препоръка от страна на УК, трябва да приключи до 1 декември 2016 г. с публикуването на окончателен доклад. За контролна/референтна дата за прегледите се счита 30 юни 2016 г.
Всички участващи дружества следва да изпратят на КФН до 25 май 2016 г. информация за избраните независими външни експерти. КФН проверява допустимостта на избраните лица и изпраща потвърждение към дружествата в срок до 10 юни 2016 г. Договорите за ангажиране на избраните независими външни експерти ще бъдат сключени не по-късно от 17 юни 2016 г.

 

КФН изготвя проект на Закон срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти

Комисията за финансов надзор прие проект на Закон срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти. Законопроектът и мотивите към него са публикувани за обществено обсъждане на следния интернет адрес: http://www.fsc.bg/bg/normativna-uredba/obshtestveni-konsultatsii/
Срокът за представяне на становища, бележки и предложения е 15 април 2016 г.

КФН и НАП се споразумяха да си сътрудничат


Ръководителите на Комисията за финансов надзор (КФН) и на Националната агенция за приходите (НАП),  г-н Бойко Атанасов и г-жа Галя Димитрова,  подписаха през седмицата Споразумение за сътрудничество и обмен на информация между двете ведомства. Целта на споразумението е бърз обмен на информация по електронен път между двете институции, като очакваните резултати са в посока на:
  • намаляване на административната тежест за поднадзорните лица на КФН, за които в Регулатора директно ще достъпва информация от приходната администрация, включително данни за декларирани и внесени суми, трудови договори, задължения и данни от принудително събиране;
  • провеждане на съвместни проверки на екипи от двете ведомства, когато КФН установи, че за подназдорно лице има индикации за избягване на данъци;
  • събиране на вземания от НАП при наложени имуществени санкции от КФН, както и проверка дали при възстановяване на суми от КФН на поднадзорното лице, то не е същевременно длъжник към НАП, за да бъдат предприети стъпки за събиране на дълга от приходната администрация;
  • подобряване на ефективността от упражняваните надзорни и контролни функции на всяка една от институциите в краткосрочен план, а в дългосрочен постигане на превантивен ефект за предотвратяване на противоправно поведение от страна на поднадзорните лица;
  • създаване на условия за оперативен обмен на знания и опит относно прилагането и тълкуването на данъчното законодателство и на това в небанковата финансова сфера, както и обмен на информация относно данъчното третиране на сделки с финансови инструменти.
 
„Подписаното споразумение е стъпка към реализиране на представената от мен пред Народното събрание Стратегия за развитие на КФН. Целта ни е, посредством ефективен диалог с другите държавни органи и разширяване на взаимодействието и обмена на информация с тях, да имаме още по-ефективно работеща Комисия за финансов надзор.“ каза председателят г-н Бойко Атанасов.
 
Според г-жа Галя Димитрова, изпълнителен директор на НАП, „Чрез бъдещата съвместна работа ще се създаде и възможност за съпоставяне на финансово-отчетната информация, предоставяна в КФН, с информацията, налична в информационните масиви на НАП, включително по отношение на размера на декларираните задължения за данъци, което в крайна сметка ще направи дейността на двете ведомства по-ефективна“.
 
Обменът на становища във връзка с тълкуването и прилагането на нормативни разпоредби ще доведе до подобряване на дейността на двете институции по прилагане на правната рамка и усъвършенстване на надзорните практики. Споразумението предвижда още механизми за оказване на взаимна експертна помощ, както и възможността за провеждане на съвместни обучения.
 
Уредените механизми за съвместна работа на институциите ще повишат възможностите за адекватна и бърза реакция в рамките на законовите правомощия на Комисията за финансов надзор и Националната агенция за приходите, включително за идентифициране на лицата, които не спазват законовите задължения и предприемане на съвместни мерки по прилагане на цялата сила на закона спрямо тях. 
 
Предвиденият в Споразумението ред за съвместна работа с обществеността и средствата за масово осведомяване ще повиши прозрачността при изпълнение на законовите правомощия на всяка една от двете институции. Организирането на съвместни разяснителни кампании, насочени към потребителите на финансови услуги и продукти, е стъпка в изпълнението на една от основните цели на  КФН, а именно защита правата на инвеститорите, застрахованите и осигурени лица.

КФН и ЕОЦКП подпомагат капиталовия пазар чрез информация за потенциалното въздействие на COVID-19 върху прилагането на МСФО 9 „Финансови инструменти“


За да изпълни присъщите й цели за защита на интересите на инвеститорите, за създаване на стабилност, прозрачност и доверие на капиталовия пазар, за да координира корпоративната отчетност, Комисията за финансов надзор дава гласност на публичното изявление на ЕОЦКП. То се отнася до всички емитенти на ценни книжа, допуснати до търговия на регулирани пазари, както и до одиторите на тези емитенти. Особено внимание на настоящото изявление следва да обърнат емитентите, в чиито баланси значителна част заемат финансовите инструменти.
На 25.03.2020 г. ЕОЦКП публикува на своята интернет страница публично изявление с цел насърчаване последователното прилагане на Международните стандарти за финансово отчитане (МСФО) в Европейския съюзи за избягване на различията в практиката по прилагането на МСФО 9 в специфичния контекст на въздействието на COVID-19.
Емитентите на ценни книжа, допуснати до търговия на регулирани пазари, и техните одитори следва да вземат предвид това публично изявление при прилагането на МСФО 9.
Емитентите следва внимателно да обмислят очакваното въздействие на COVID-19 върху финансовата им рамка. Оценяването на това въздействие изисква оценка на конкретните условия и обстоятелства, които позволяват да се прави разлика между мерки, които имат въздействие върху кредитния риск за периода на очаквания живот на финансовите активи, и тези, които са адресирани до временните ограничения по отношение на ликвидността на кредитополучателите.
ЕОЦКП счита, че емитентите следва внимателно да оценяват въздействието на мерките за икономическа подкрепа и мерките за облекчаване върху финансовите инструменти и техните условия. Това включва оценка на това дали тези мерки водят до изменение на финансовите активи и дали измененията водят до тяхното отписване.
При липса на конкретни насоки в МСФО 9, емитентите разработват своите счетоводни политики в съответствие с МСС 8 Счетоводна политика, промени в счетоводните приблизителни оценки и грешки и принципите на МСФО 9. Определянето дали е налице основание за отписване зависи от това дали изменението на условията върху съответния инструмент се счита за съществено или не.
Предвид очакваното въздействие на COVID-19 и значението на прилагането на МСФО 9, ЕОЦКП подчертава необходимостта от последователното и висококачествено прилагане на стандарта, както и от прозрачност на това въздействие върху потребителите на финансови отчети. Следва да се има предвид, че при изготвянето на финансовите отчети е необходимо съобразяване с цялостното изявление на ЕОЦКП, достъпно тук.
Кредитните институции в Република България, които са емитенти на ценни книжа, допуснати до търговия на регулирани пазари, следва да обърнат внимание и  на изявлението на Европейския банков орган (ЕБО) относно пруденциалната рамка и счетоводните последици от COVID-19.
Отчитайки ролята на епидемията от COVID-19 за българския капиталов пазар и възможното й силно въздействие върху търговията с финансови инструменти, публичното изявление на ЕОЦКП е от съществено значение особено в светлината на възможността инвеститорите да вземат информирани решения на базата на осигурена от емитентите във възможно най-висока степен прозрачност.
Комисията за финансов надзор, чиято мисия е поддържането на стабилност и прозрачност на финансова система в България и защитата на интересите на инвеститорите, ще следи за прилагането на препоръките от това публично изявление на ЕОЦКП в оповестяванията на емитентите.

КФН е предоставила съгласие за прехвърляне на част от застрахователния портфейл на “ONVZ Aanvullende Verzekering N.V.“ към „OOM Global Care N.V.“


Комисията за финансов надзор беше уведомена от компетентния орган на Кралство Нидерландия (De Nederlandsche Bank) за предстоящо прехвърляне на част от застрахователния портфейл на “ONVZ Aanvullende Verzekering N.V.“ към „OOM Global Care N.V.“. След преглед на представените документи, КФН взе решение за изпращане на писмо до националния компетентен орган на Кралство Нидерландия относно предоставянето на съгласие за прехвърляне на част от  застрахователния портфейл на “ONVZ Aanvullende Verzekering N.V.“ към „OOM Global Care N.V.“.
След прехвърлянето “ONVZ Aanvullende Verzekering N.V.“ и  „OOM Global Care N.V.“ ще продължат да извършват дейност на територията на Република България при условията на свободата на предоставяне на услуги.

КФН е предоставила съгласие за прехвърляне на застрахователния портфейл от „Steamship Mutual Underwriting Association Limited“ към „Steamship Mutual Underwriting Association (Europe) Ltd.“


Комисията за финансов надзор е уведомена от компетентния орган на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия (Prudential Regulation Authority) за предстоящо прехвърляне на застрахователен портфейл от „Steamship Mutual Underwriting Association Limited“ (със седалище в Обединеното кралство) към „Steamship Mutual Underwriting Association (Europe) Ltd.“ (със седалище в Република Кипър). След преглед на представените документи, КФН взе решение за изпращане на писмо до националния компетентен орган на Обединеното кралство относно предоставянето на съгласие за прехвърляне на застрахователния портфейл от „Steamship Mutual Underwriting Association Limited“ към „Steamship Mutual Underwriting Association (Europe) Ltd.“