КФН е предоставила съгласие за прехвърляне на застрахователния портфейл от “The United Kingdom Mutual Steam Ship Assurance Association (Europe) Limited” към “UK P&I Club” NV


    Комисията за финансов надзор е уведомена от компетентния орган на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия (Prudential Regulation Authority) за предстоящо прехвърляне на застрахователен портфейл от “The United Kingdom Mutual Steam Ship Assurance Association (Europe) Limited” (със седалище в Обединеното кралство) към “UK P&I Club” NV (със седалище в Кралство Нидерландия). След преглед на представените документи КФН взе решение за изпращане на писмо до националния компетентен орган на Обединеното кралство относно предоставянето на съгласие за прехвърляне на застрахователния портфейл от “The United Kingdom Mutual Steam Ship Assurance Association (Europe) Limited” към “UK P&I Club” NV.

КФН е предоставила съгласие за прехвърляне на застрахователния портфейл от “Starr International (Europe) Limited“ към „Starr Europe Insurance Limited”


Комисията за финансов надзор е уведомена от компетентния орган на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия (Prudential Regulation Authority) за предстоящо прехвърляне на застрахователен портфейл от “Starr International (Europe) Limited“ (със седалище в Обединеното кралство) към „Starr Europe Insurance Limited” (със седалище в Малта). След преглед на представените документи, КФН взе решение за изпращане на писмо до националния компетентен орган на Обединеното кралство относно предоставянето на съгласие за прехвърляне на застрахователния портфейл от “Starr International (Europe) Limited“ към „Starr Europe Insurance Limited”.

КФН е предоставила съгласие за прехвърляне на застрахователния портфейл от “QBE UK Limited” към “QBE Europe SA/NV”


„Комисията за финансов надзор беше уведомена от компетентния орган на Обединено кралство Великобритания (Prudential Regulation Authority) за предстоящо прехвърляне на застрахователен портфейл от “QBE UK Limited” (със седалище в Обединено кралство Великобритания) към “QBE Europe SA/NV”. (със седалище в Белгия).  След прегледа на представените документи, КФН взе решение за изпращане на писмо до националния компетентен орган на Обединено кралство Великобритания относно даването на съгласие за прехвърляне на застрахователния портфейл от “QBE UK Limited” към “QBE Europe SA/NV”.

КФН е предоставила съгласие за прехвърляне на застрахователния портфейл от “Credit Agricole Risk Insurance” S.A. към “Pacifica” S.A


    Комисията за финансов надзор е уведомена от компетентния орган на Велико херцогство Люксембург за предстоящо прехвърляне на застрахователен портфейл чрез вливане на “Credit Agricole Risk Insurance” S.A. в “Pacifica” S.A.
    След преглед на представените документи, КФН взе решение за изпращане на писмо до националния компетентен орган на Люксембург относно предоставянето на съгласие за прехвърляне на застрахователния портфейл от “Credit Agricole Risk Insurance” S.A., със седалище в Люксембург, към “Pacifica” S.A със седалище във Франция.

КФН е предоставила съгласие за прехвърляне на застрахователния портфейл от “Arch Insurance (UK) Limited”, Обединеното кралство, към “Arch Insurance (EU) dac.”, Ирландия


Комисията за финансов надзор е уведомена от компетентния орган на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия (Prudential Regulation Authority) за предстоящо прехвърляне на застрахователен портфейл от „Arch Insurance (UK) Limited” (със седалище в Обединеното кралство) към „Arch Insurance (EU) dac.” (със седалище в Ирландия). След преглед на представените документи КФН взе решение за изпращане на писмо до националния компетентен орган на Обединеното кралство относно предоставянето на съгласие за прехвърляне на застрахователния портфейл от “Arch Insurance (UK) Limited” към “Arch Insurance (EU) dac.”

КФН е предоставила съгласие за прехвърляне на застрахователния портфейл на “Generali Hellas I Insurance Company S.A.“ към „Generali Hellas Insurance Company S.A“


    Комисията за финансов надзор беше уведомена от компетентния орган на Република Гърция (Bank of Greece) за предстоящо прехвърляне на застрахователния портфейл на “Generali Hellas I Insurance Company S.A.“ към „Generali Hellas  Insurance Company S.A“, включващ застрахователни договори, по които Република България е държава членка, където е разположен рискът.
    След преглед на представените документи, КФН взе решение за изпращане на писмо до националния компетентен орган на Република Гърция относно предоставянето на съгласие за прехвърляне на част от  застрахователния портфейл на “Generali Hellas I Insurance Company S.A.“ към „Generali Hellas  Insurance Company S.A“.
    След прехвърлянето „Generali Hellas  Insurance Company S.A“ ще продължи да извършва дейност на територията на Република България при условията на свободата на предоставяне на услуги.

КФН е предоставила съгласие за прехвърляне на застрахователен портфейл от „Ен Ен Застрахователно акционерно дружество“ – клон София КЧТ към „ДЗИ Животозастраховане“ ЕАД


    Комисията за финансов надзор (КФН) е уведомена от националния компетентен орган на Република Унгария (The Central Bank of Hungary) относно прехвърляне на застрахователния портфейл на „Ен Ен Застрахователно акционерно дружество – клон София“ КЧТ, ЕИК 175067131, клон на “NN Biztosító Zártkörűen Működő Részvénytársaság”, Република Унгария, към „ДЗИ Животозастраховане“ ЕАД, ЕИК 121518328.

    След преглед на представените документи КФН взе решение за изпращане на писмо до националния компетентен орган на Република Унгария за предоставяне на съгласие относно прехвърлянето на застрахователния портфейл на „Ен Ен Застрахователно акционерно дружество – клон София“ КЧТ към „ДЗИ Животозастраховане“ ЕАД и за удостоверяване на платежоспособността на поемащия застраховател.
 

КФН е изразила становище по прехвърляне на застрахователния портфейл от “TT Club Mutual Insurance Limited” към “TT Club BV”


„Комисията за финансов надзор беше уведомена от компетентния орган на Обединено кралство Великобритания (Prudential Regulation Authority) за предстоящо прехвърляне на застрахователен портфейл от “TT Club Mutual Insurance Limited” (със седалище в Обединено кралство Великобритания) към “TT Club BV” (със седалище в Кралство Нидерландия). След прегледа на представените документи, КФН взе решение за изпращане на писмо до националния компетентен орган на Обединено кралство Великобритания, с което уведомява, че не може да даде съгласие за прехвърляне на застрахователния портфейл от “TT Club Mutual Insurance Limited” към “TT Club BV”, тъй като застрахователният портфейл, предмет на прехвърлянето, включва застрахователни договори, покриващи рискове, разположени на територията на Република България, а в КФН не е получена нотификация относно намерението на поемащия застраховател – “TT Club BV”, да извършва дейност на територията на Република България.

КФН е готова с алтернативи по предложението за системата „Бонус-малус“ преди крайния срок

Предстои експертите от Комисията да представят предложенията си за системата пред МВР и МТИТС, а след това в края на лятото и пред обществото
 
Експертите от Комисията за финансов надзор (КФН) приключиха работата си по изграждане на алтернативи на предишния модел на системата „Бонус-малус“. Работната група по системата „Бонус-малус“ беше назначена на 23.05.2019 г. със Заповед № З-178 на Председателя на КФН и вече представи алтернативите на системата на членовете на междуведомствената група. Предложенията бяха изготвени на база точни изчисления за бъдещото влияние на системата както върху гражданите и юридическите лица, така и върху застрахователите. Включени са показатели за устойчивост и ефективност на системата, като всичко това е на база на коментарите на обществото от представения през 2018 г. модел.
Работната група на КФН и разработените от нея предложения се реализираха под ръководство на новия председател на Комисията – г-н Бойко Атанасов и на новия заместник-председател на КФН, ръководещ управление „Застрахователен надзор“ – г-жа Илиана Христова. Фокусът на системата „Бонус-малус“ е върху ефективност на модела, приложимост към реалните условия в България и към стимулиране на отговорно поведение на пътя чрез даване на бонуси по отношение на цената на застраховка “Гражданска отговорност” (ГОА) на добросъвестните водачи и собственици на автомобили. Системата включва и увеличаване на премията по „Гражданска отговорност“, тоест начисляване на малус за рисковите водачи на пътя, които извършват пътни нарушения. Целта на системата „Бонус-малус“ е да  коригира в дългосрочен план поведението на участниците на пътя, като това ще подобри пътната безопасност, а оттам ще доведе до намаляване на броя на смъртните случаи и телесните наранявания. Системата „Бонус-малус“ поставя акцент върху пряката връзка между поведението на пътя и риска. Това ще е стимул за добросъвестните водачи, на които ще се намали  застрахователната премия по застраховка „Гражданска отговорност“, а рисковите водачи ще заплащат по-висока застрахователна премия, поради рисковото им поведение.
Проектът на наредба по чл. 490, ал. 5 от Кодекса за застраховането и решението за финален модел на системата „Бонус-малус“ се взима от три институции: Комисията за финансов надзор, Министерството на вътрешните работи (МВР) и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) и след становище от Гаранционния фонд. Новосъздадената Държавната агенция за пътна безопасност (ДАПБ) беше официално поканена от КФН да стане част от обсъждането на предложенията.
Ръководството на КФН има за цел да предложи финалния вариант за обсъждане пред граждани, юридически лица, правителствени и неправителствени организации, застрахователи и Асоциацията на българските застрахователи, медии и други до края на лятото на 2019 г.
След общественото обсъждане, като стъпка в комуникационния план на КФН, е заложен и период за оптимизация на системата спрямо получените предложения и препоръки.
 

 

КФН днес отне лиценза на застрахователна компания „ЗК Юроамерикан“ АД

На провелото се днес заседание на Комисията за финансов надзор бе решено, че се отнема лиценза за извършване на застраховане на „ЗК Юроамерикан“АД с ЕИК 124634117.

Констатираните от КФН основания за отнемане на лиценза на „ЗК Юроамерикан“ АД са:

  1. По чл. 40, ал. 2, т. 2 от КЗ, тъй като застрахователят не е извършвал дейност за повече от шест месеца;
  2. По чл. 40, ал. 2, т. 4, във връзка с чл. 31, ал. 1, т. 7 и т. 8 от КЗ, поради това че застрахователят е престанал да отговоря на условията за издаване на лиценз, а именно престанал е да спазва изискванията във връзка със системата на управление по глава седма на КЗ и не е представил доказателства, че лицата, изпълняващи ключови функции отговарят на изискванията за квалификация и надеждност;
  3. Съгласно чл. 40, ал. 2, т. 8 от КЗ, поради това че застрахователят е извършил груби нарушения на КЗ.

       
Въз основа на извършена проверка на място на дейността на застрахователя и в резултат от осъществявания дистанционен надзор спрямо застрахователя са направени следните констатации:
1. По първото основание:
От периодично представяните в КФН от „ЗК Юроамерикан“ АД финансови справки и отчети, изискуеми съгласно чл. 126, ал. 1 от КЗ, е видно, че през периода януари – август 2018 г. застрахователят не отчита сключени застрахователни договори. В периода септември – декември 2018 г. дружеството е сключило общо 9 застрахователни договора.
От извършената проверка е видно, че в периода от януари до август 2019 г., „ЗК Юроамерикан“ АД отново не е сключвало застрахователни договори, нито е завеждало претенции по действащи застраховки, съответно не е изплащало и застрахователни обезщетения.
На 01.09.2019 г. застрахователят е сключил три броя застрахователни договори, които обаче са сключени с лица, които са акционери на „ЗК Юроамерикан“ АД, като две от застрахованите лица са и служители на застрахователната компания.
Видно от представените в КФН от „ЗК Юроамерикан“ АД данни, дружеството не е извършвало застрахователна дейност за период от осем месеца (от януари до август) в рамките на последните две години – 2018 г. и 2019 г.
 
2. По второто основание:
„ЗК Юроамерикан“ АД не разполага с налична система на управление с адекватна, ефективна и прозрачна организационна структура, която да осигурява надеждно и разумно управление на дейността на дружеството.
Една от основните отговорности на управителните и контролни органи на застрахователя е да прилага в своята дейност необходимата организация и правила, с които да гарантира спазването актовете на Европейския съюз, КЗ и подзаконовите актове по прилагането му. В тази връзка, застрахователят има задължението да спазва изискванията, свързани със системата на управление, в това число да разполага с такава, която да осигурява надеждно и разумно управление на дейността. Невъзможността на застрахователя да гарантира и поддържа ефективна система на управление е основание да се приеме, че същият не разполага с необходимия вътрешен капацитет за изпълнение на практическите задачи, реализирането на които да осигури ефективно и надеждно управление на дейността на застрахователя. Следва да се има предвид, че
В хода на проверката безспорно е установено, че считано, съответно от 07.02.2019 г. и 07.03.2018 г., в „ЗК Юроамерикан“ АД няма одобрени от КФН лица, които да изпълняват ключовите функции за съответствие и по вътрешен одит.
Допълнително, застрахователят не е уведомил КФН за назначения на 09.08.2019 г. риск мениджър и съответно не е представил необходимите документи, с оглед извършване на преценка дали лицето отговаря на изискванията за професионална квалификация и надеждност съгласно чл. 89, ал. 2 във връзка с чл. 80, ал. 1, т. 3-9, ал. 3, 7 и 8 от КЗ.
Изложеното представлява грубо нарушение на изискванията на чл. 76, ал. 1 от КЗ всеки застраховател да разполага непрекъснато с ефективна система на управление с цел осигуряване на надеждно и разумно управление на дейността. На основание чл. 76, ал. 3 от КЗ, изградената система на управление трябва да се основава на изискванията по чл. 77-100 и чл. 110 и 111 от КЗ. Съгласно чл. 78, ал. 1 и 2 от КЗ, създаването на функция по вътрешен одит, функция по съответствие и функция по управление на риска е задължение за всеки застраховател, с оглед осигуряване на вътрешен капацитет за изпълнение на практически задачи.
3. По третото основание:
В резултат от извършената проверка на „ЗК Юроамерикан“ АД е установено, че дружеството е извършило груби нарушения на Кодекса за застраховането.
В конкретния случай се установява, че „ЗК Юроамерикан“ АД е извършило груби нарушения на императивната норма на чл. 76, ал. 1 от КЗ, който предвижда задължение на застрахователя да разполага с ефективна система на управление с цел осигуряване на надеждно и разумно управление на дейността. Липсата на ефективна системата на управление, която спомага за правилното развитие дейността на застрахователя и неспазването на изискванията на КЗ във връзка със системата на управление застрашава стабилността на застрахователя и неговото функциониране.
При прегледа на системата на управление на „ЗК Юроамерикан“ АД са установени редица нарушения на императивни разпоредби на КЗ, извършени от застрахователя:
– неуведомяване КФН от страна на „ЗК Юроамерикан“ АД при промяна в лицата, изпълняващи ключови функции в застрахователя;
– назначаване на лица, които изпълняват ключови функции в дружеството, без КФН да е уведомена и без да е получено одобрение от страна на надзорния орган, удостоверяващо, че лицата отговарят на законовите изисквания за заемане на длъжността;
– непредставяне на документи, доказващи, че лицето, определено за ръководител на функцията по управление на риска, отговаря на изискванията за професионална квалификация и надеждност;
– липса на актуални вътрешни правила и политики по чл. 77, ал. 1 от КЗ, както и неизпълнение на задължението по чл. 77, ал. 2 от КЗ за представя пред общото събрание на акционерите годишен отчет за тяхното изпълнение, включително за изпълнението на програмата за дейността на застрахователя;
– сключване на договор за прехвърляне на съществена дейност в нарушение на чл. 111, ал. 3 от КЗ и чл. 111, ал. 4 от КЗ;
– нарушение на принципа за разумния инвеститор, в резултат на което активите на застрахователя не гарантират сигурност, качество, ликвидност и доходност на съвкупния портфейл.
 
Системата на управление е един от трите стълба, изграждащи режима „Платежоспособност II“, а именно Стълб 2. Следователно, липсата на единия от стълбовете на Платежоспособност II в един застраховател категорично представлява грубо нарушение на европейското законодателство, на КЗ и актовете по прилагането му.
Освен това, в хода на проверката е установено, че застрахователят не разполага с Информационна система.
 
На основание чл. 114 от КЗ, застрахователят има задължението да създаде и поддържа в актуално състояние информационна система, която да инкорпорира, съхранява и обобщава цялостни данни за всички аспекти от дейността на застрахователната компания. Неизпълнението на това задължение от страна на „ЗК Юроамерикан“ АД представлява грубо нарушение по смисъла на чл. 40, ал. 2, т. 8 от КЗ, поради това че липсата на информационна система, уврежда както интересите на самия застраховател, който не разполага със средство, което ефективно да му позволи да упражнява съществена, реална и организирана застрахователна дейност, така и препятства предоставянето на заместник-председателя на КФН, ръководещ управление „ЗН“, на информация, необходима за постигане целите на надзора.
Доказателство за затрудненията на „ЗК Юроамерикан“ АД при предоставяне на информация на КФН, необходима за целите на надзора, са съставените и връчените на застрахователната компания актове за установяване на административни нарушения и издадените въз основа на тях наказателни постановления за извършени нарушения на разпоредбата на чл. 126 от КЗ, касаеща представянето на справки и отчети за целите на надзора.
Отчетността пред надзорния орган е един от трите стълба, изграждащи режима „Платежоспособност II“, а именно Стълб 3. Следователно, „ЗК Юроамерикан“ АД не изпълнява и правилата, залегнали в третия стълб на рамката по Платежоспособност II.

Вследствие, с деншното решение на КФН, считано от 17.12.2019 г. се забранява:

  • свободното разпореждане с активите на „ЗК Юроамерикан“ АД до започване на производство по ликвидация или несъстоятелност.
  • сключването на нови застрахователни договори по всички класове застраховки за срок от 6 месеца, считано от датата на издаване на настоящото решение.

Комисията назначава Стефан Петров Стефанов за квестор на „ЗК Юроамерикан“ АД до назначаването от съда на синдик или до вписването на ликвидатор на дружеството. На същия са връчени задължителни предписания да възложи на съответните служители на „ЗК Юроамерикан“ АД, включително като ги упълномощи изрично, да извършват в срока на квестурата всички необходими правни и фактически действия, в рамките на закона, относно:

  • извършването на плащания на ликвидни и изискуеми задължения на „ЗК Юроамерикан“ АД, произтичащи от застрахователни договори,
  • извършването на плащания на публичноправни вземания към държавата и общините, като данъци, мита, такси, задължителни осигурителни вноски и други, по които задължено лице е „ЗК Юроамерикан“ АД
  • извършването на плащания на битови сметки и други периодични задължения (ток, вода, парно, телефон, интернет и т.н.), както и дължимите възнаграждения на наетия персонал до размера на обичайното за извършване на нормалната дейност на застрахователя.

Представителството на „ЗК Юроамерикан“ АД се осъществява от квестора. Действия, извършени от името на „ЗК Юроамерикан“ АД в нарушение на представителната власт на квестора, са нищожни.

Решението ще бъде изпратено на Агенция по вписванията към Министъра на правосъдието на Република България за вписване на обстоятелствата, съответно за обявяване на актовете в Търговския регистър.

Решението ще се изпрати за обнародване в Държавен вестник и за него ще се уведомят съответните компетентни органи на държавите членки на Европейския съюз и Европейското икономическо пространство и ще се отправи искане съответните органи да предприемат действия съгласно тяхното законодателство за забраняване на свободното разпореждане с активи на застрахователя, ако такива се намират на тяхна територия. След влизане в сила на настоящото решение ще бъде уведомен Европейският орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване.

Пълното решение на КФН може да се намери в сайта на Комисията.