КФН декларира пред ESMA, че ще спазва насоки, произтичащи от регламента относно пазарната злоупотреба

Комисията за финансов надзор декларира пред Европейския орган за ценни книжа и пазари – ESMA, че възнамерява да спазва следните насоки:
 
Насоки във връзка с Регламента относно пазарната злоупотреба (MAR) – „Лица, получаващи пазарни проучвания” и
 
Насоки във връзка с Регламента относно пазарната злоупотреба (MAR) – „Забавяне на оповестяване на вътрешна информация”
 
  1. Насоките за „Лица, получаващи пазарни проучвания” се издават по прилагане на Член 11, параграф 11 от Регламента за пазарните злоупотреби (MAR)[i]. Насоките имат за цел да гарантират общ, единен и постоянен подход по отношение на изискванията, на които подлежат лицата, получаващи проучвания. Спазването на насоките ще намали цялостния риск от разпространение на вътрешна информация, съобщена по време на пазарното проучване, както и ще предостави инструменти на компетентните органи за ефективно провеждане на разследвания относно предполагаеми случаи на пазарна злоупотреба. Предвиждат се следните задължения за лицата, получаващи пазарни проучвания:
  • да разполагат с вътрешни процедури;
  • да провеждат подходящо обучение на персонала, получаващ и обработващ информацията, съобразно мащaба и естеството на стопанската дейност;
  • да извършват преценка дали получената информация е вътрешна и ако е кога престава да бъде (чл. 11, пар. 7 от MAR);
  • да определят финансовите инструменти, за които се отнася, в случай че са преценили, че притежават вътрешна информция;
  • да подпишат или предоставят собствена версия относно протоколи и бележки, които съгласно чл. 11 от MAR разкриващият учасник е задължен да изготвя и съхранява;
  • да водят регистри, за да осигурят спазване на членове 8 и 10 от MAR.
 
 
  1. Насоки за „Забавяне на оповестяване на вътрешна информация”
Посочените насоки се издават по прилагане на член 17, параграф 11 от Регламента за пазарната злоупотреба и имат за цел да дадат примери, които да подпомаганат на емитентите в решението им за забавяне публичното оповестяване на вътрешна информация съгласно член 17, параграф 4 от MAR.
Примерният списък съдържа шест обстоятелства, при които емитентите имат право да забавят оповестяването на вътрешна информация. Описани са и три ситуации, в които забавянето на оповестяването на вътрешна информация може да заблуди обществеността. Посочените ситуации и обстоятелства са неизчерпателен списък и имат за цел да подпомогнат емитентите при преценката им за оповестяване на вътрешна информация.


[i] РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 596/2014 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 16 април 2014 година относно пазарната злоупотреба (Регламент относно пазарната злоупотреба) и за отмяна на Директива 2003/6/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и директиви 2003/124/ЕО, 2003/125/ЕО и 2004/72/ЕО на Комисията

КФН възлага изработването на методология за стрес тестове на застрахователите и презастрахователите на EIOPA

Днес Комисията за финансов надзор стартира процедура за провеждане на обществена поръчка за избор на независимо външно лице, което да осъществи организирането и провеждането на стрес тестове на застрахователите и презастрахователите на българския пазар. По препоръка на Управляващия комитет, КФН взе решение да възложи на представителите на EIOPA изработването на методологията за извършването на стрес тестовете на българските застрахователи и презастрахователи (на индивидуално и групово ниво). Цената за обществената поръчка, обявена от КФН, отразява стеснения обхват на задачата.

Управляващият комитет, който регулира процеса по подготовката на стрес тесовете включва представители от КФН и Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване – EIOPA (членове на УК), както и Министерство на финансите, Българска народна банка, Европейската комисия и Европейския орган за ценна книжа и пазари – ESMA (наблюдатели с консултативни правомощия).

Изработването на методологията, организирането и провеждането на стрес тестове на застрахователите и презастрахователите се провежда на основание на параграф 10, т.4 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници.

Допълнителна информация за обществената поръчка за избор на независимо външно лице, което да осъществи организирането и провеждането на стрес тестове на застрахователите и презастрахователите на българския пазар, може да намерите на следния адрес: http://www.fsc.bg/bg/profil-na-kupuvacha/profil-na-kupuvacha-2016/razdel-28-sazdaden-na-17-08-2016-g-otkrita-protsedura-za-vazlagane-na-op-s-predmet-organizirane-i-izvarshvane-na-stres-testove-na-zastrahovatelite-i-prezastrahovatelite-v-republika-balgariya/

КФН въвежда промени в справките към финансовите отчети на колективните инвестиционни схеми и в указанията към финансовите отчети на управляващите дружества


Актуализацията на справките към финансовите отчети на колективните инвестиционни схеми е във връзка с необходимостта от предоставяне на информация към годишния финансов отчет за средногодишната нетна стойност на активите на КИС. Целта е подобряване на процесите в сферата на инвестиционния надзор в България. Процесът се реализира с оглед осъществяване надзорните функции на КФН за спазване изискванията на Регламент (ЕС) № 583/2010 на Комисията от 1 юли 2010 г. за прилагане на Директива 2009/65/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на ключовата информация за инвеститорите и условията, които трябва да бъдат изпълнени при предоставяне на ключовата информация за инвеститорите или на проспекта посредством траен носител, различен от хартия, или интернет страница.
С Решение № 498 – КИС от 07.07.2020 г. КФН утвърди актуализиран образец на Справка № 5 КИС – Допълнителна информация, част от образците на справки към финансовите отчети на колективните инвестиционни схеми (КИС), определени с Решение № 1522 – КИС от 08.12.2017 г. Актуалните образци на справки за финансова отчетност на КИС са налични в  раздел „Административни документи“, рубрика „Форми и образци“.
Като допълнителна промяна, целяща намаляване на административната тежест, е и отпадането на необходимостта от представяне на справките по образец към финансовите отчети на УД за публични цели. Промяната се налага във връзка с промените в Наредба № 15 от 05.05.2004 г. за воденето и съхраняването на регистрите от Комисията за финансов надзор и за подлежащите на вписване обстоятелства, обн. в ДВ, бр. 30 от 31.03.2020 г., с които от подлежащите на вписване обстоятелства в регистъра на управляващите дружества по чл. 23, ал. 1 от посочения подзаконов нормативен акт отпадна вписването по т. 13 на годишния финансов отчет по чл. 92, ал. 1 от Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране. В тази връзка е извършена и актуализация на Указанията за попълване на справките по образец към финансовите отчети на управляващите дружества, като същите са налични в раздел „Административни документи“, рубрика „Форми и образци“.

КФН въвежда нова информационна платформа в подкрепа на процесите срещу изпирането на пари в България

Във връзка с изпълнение на една от основните цели на Комисията за финансов надзор за осигуряване на стабилност, прозрачност и доверие на финансовите пазари и предвид съществената важност на дейността по прилагането на мерките срещу изпиране на пари, Комисията за финансов надзор стартира инициатива в посока подпомагане на задължените субекти при осъществяване на дейността им в съответствие с относимите нормативни  изисквания. В тази връзка е въведена и вече се използва платформа за публикуване на информационни материали по актуални теми, свързани с дейността на инвестиционните посредници, управляващите дружества и лицата, управляващи алтернативни инвестиционни фондове, касаещи основните задължения в областта на мерките срещу изпиране на пари и финансиране на тероризма. Към настоящия момент са публикувани следните информационни материали относно:

  • Оценка на риска от изпиране на пари и финансиране на тероризма;
  • Задължения по глава втора от ЗМИП на инвестиционните посредници, управляващите дружества и лицата, управляваща алтернативни инвестиционни фондове в Република България;
  • Текущо наблюдение върху клиентските отношения, сделки и операции. Разкриване на информация при съмнителни клиенти, сделки и операции;
  • Система за вътрешен контрол и провеждане на обучения.

Платформата периодично ще бъде допълвана с нови информационни материали, за което от особена Важност за надзорния орган са предложенията на поднадзорните лица за конкретни теми и казуси, свързани с мерките срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма.
Предложенията могат да бъдат изпращани на имейл адрес на КФН education@fsc.bg.

КФН всекидневно се стреми да внедрява новите ИТ решения, които позволяват по-ефективни регулации и надзор

„Европейската система за финансов надзор, към която принадлежи Комисията за финансов надзор, не стои встрани от новите информационни технологии, напротив. Много от нещата, които правим, са свързани с усъвършенстване на ИТ технологиите и новите решения”. Това заяви заместник-председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Владимир Савов пред участниците на 17-я финансов технологичен форум „Финансов бизнес и дигитализация: движение в обща посока”, който се провежда под егидата на БНБ и КФН. И тази година конференцията събра на едно място десетки представители на водещи български и международни финансови институции, ИТ компании и бизнес.

Пред форума Владимир Савов наблегна на значението и важността на събитието, както и на мотото на тазгодишното издание „Движение в обща посока”. „Едва ли би могло да се каже по-кратко и по-ясно колко взаимозависими, взаимодопълващи се и тласкащи един друг станаха тези два сектора през последните години: от една страна с търсенето, което осигурява финансовият сектор на продукти, технологии и решения, особено в годините след голямата финансова криза и от друга – с развитието на ИТ индустрията и нещата, които преди няколко години ни изглеждаха като фантастика, а днес виждаме как реално функционират”, допълни заместник-председателят на КФН. Той обясни, че всеки ден в своята работа, следвайки политиката на откритост, публичност и прозрачност на пазарите, които регулира, Комисията за финансов надзор се стреми все по-пълно да внедрява новите решения, които позволяват по-ефективни регулации и надзор и улесняват пазарите.

Заместник-председателят на КФН оцени като положително това, че двата сектора – финансов бизнес и дигитализация – се движат заедно. „Моите лични наблюдения са, че нашите пазари и нашите професионални участници на пазарите не изостават от това, което се прави в ЕС и в глобален мащаб. Това, че в някои области сме започнали по-късно, всъщност ни дава предимство да внедрим това, което е най-ново, най-модерно, най-съвременно и най-технологично”, обясни Владимир Савов. Според него 17-ят финансов ИТ форум е призван още повече да сближи гледните точки на тези два сектора, да дава диалог и да позволи „сверяване на часовниците”.

КФН взе решение за спазване на Насоките на EIOPA относно употребата на идентификационния код на правния субект (LEI)

С оглед подобряване на качеството на информацията, автоматизацията на обработката на данни и намаляване на трудностите по отчитането, Комисията за финансов надзор взе решение, на свое заседание, проведено на 5 февруари 2015 г., да съобрази надзорната си дейност с Насоките на EIOPA относно употребата на идентификационния код на правния субект (LEI). 

С Насоките се изразява подкрепа за въвеждането от страна на застрахователните и презастрахователните дружества, както и на институциите за професионално пенсионно осигуряване (ИППО) на системата за идентификационен код на правния субект, насочена към постигане на единна, световна идентификация на страните във финансовите транзакции.

С вземане на решение за спазване на Насоките на EIOPA КФН поема задължение да:

– изиска от застрахователните и презастрахователни предприятия и групи и от институциите за професионално пенсионно осигуряване да се сдобият с LEI;

– се увери, че посочените институции са кандидатствали за издаване на такъв код; за институциите в обхвата на директива "Платежоспособност ІІ" срокът е до 30 юни 2015 г., а за останалите институции, вкл. ИППО – до 30 юни 2016 г.;

– дава инструкции на институциите как последователно да използват LEI, когато изпълняват своите отчетни задължения;

– гарантира, че предоставяната до EIOPA информация за разглежданите институции съдържа LEI. 

Насоките на EIOPA относно употребата на LEI са публикувани в раздел „ЕС законодателство” – „Насоки и препоръки” – „EIOPA” –

http://www.fsc.bg/public/upload/files/menu/Guidelines_LEI_Full_BG.pdf

Допълнително информация за идентификационния код на правния субект (LEI) може да намерите на интернет страница на КФН на следния адрес:

http://www.fsc.bg/Identifikator-na-yuridicheski-lica-LEI-bg-896

КФН активно се включи в инициативата „Европейски ден без загинали на пътя“ (EDWARD- European Day Without A Road Death)

Insert Title Here

16 сеп

 

И тази година КФН се включва като активен участник в инициативата EDWARD – Европейски ден без загинали на пътя, която се провежда за пета година, организирана от Европейската мрежа на службите на пътна полиция (ROADPOL): https://www.mvr.bg/opp/ROADPOL-Safety-Days/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%8A%D1%82-roadpol-safety-days/%D0%BA%D0%BB%D0%B8%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B5-%D0%B8-%D0%B3%D0%B8%D1%84%D1%87%D0%B5%D1%82%D0%B0 
 
През 2020 г. ROADPOL провежда кампанията "Дни на безопасността на пътя" в периода 16-22 септември 2020 г., когато по традиция е и Европейската седмица на мобилността. 16 септември 2020 г. е обявен за Ден без загинали на пътя под мотото: „Stay alive and save lives“, като за България то е транспонирано като „Остани жив! Пази живота!“. Кампанията цели да намали до НУЛА поне за един ден броя на загиналите при пътнотранспортни произшествия.
 
КФН се присъединява към международната инициатива под координацията на Министерството на вътрешните работи – Главна дирекция „Национална полиция“. Комисията призовава всички участници в движението – шофьори и пешеходци, да бъдат внимателни както през тази седмица, така и през цялото време, защото отговорността за намаляване на жертвите по пътищата на България е споделена. КФН разпространи сред своите служители материали за безопасностното придвижване като пешеходци, с които те да запознаят децата си. По този начин, подрастващите ще са наясно с основните правила за безопасност на движение по пътищата и спазвайки ги самите те ще бъдат пример за отговорни граждани и активни участници в създаване на безопасни улици. 
Темата за безопасността на пътя е особено важна за КФН и тя като отговорна институция се присъединява към всички инициативи, които могат да намалят риска по пътищата и да подпомогнат защитата на служителите на институцията и гражданите.
Повече информация за международната инициатива може да намерите на: https://mobilityweek.eu/eu-initiatives/roadpol-safety-days/

Кратък преглед на някои основни теми, по които работи КФН през 2016 година

Комисията за финансов надзор ще представи подробен преглед на дейността си през 2016 година с Годишния отчет пред парламента. Предлагаме съвсем кратък преглед на някои основни теми, по които работихме през отиващата си година.

ЗАСТРАХОВАТЕЛЕН НАДЗОР
От началото на 2016-а влезе в сила новият Кодекс за застраховането, който приложи изискванията на Европейската Директива, известна като Платежоспособност II. С този Кодекс значително бе повишена защитата на ползвателите на застрахователни услуги. Новата нормативна уредба съществено увеличава изискванията към застрахователите и гарантира тяхната финансова стабилност. В края на годината КФН прие и нова наредба, която прави значително по-прозрачни финансовите отчети на компаниите в бранша и гарантира пълна съпоставимост на информацията в тях. 
Значително се модернизира и разви инфраструктурата и информационните системи, които обслужват този пазар. Застрахователите ще могат да ползват данните от информационните масиви на МВР, което ще ускори издаването на полиците по Гражданска отговорност. С въвеждането на данните от талона на превозното средство автоматично се попълват и данните в полицата, което ще намали грешките и е в интерес на потребителите. По отношение на Гражданската отговорност вече функционира и база данни за предявените и изплатените претенции от всички застрахователи, което дава възможност на КФН в реално време да следи движението по всяка предявена претенции и освен това да има ясна представа за резервите на отделните застрахователи и капацитета им да изплащат обезщетения по Гражданска отговорност и Автокаско.
Значително се скъсиха сроковете по разглеждането на жалби на ползватели на застрахователни услуги. Благодарение на по-добрата организация КФН се произнася по-бързо, което е в услуга на потребителите.

ОСИГУРИТЕЛЕН НАДЗОР
В областта на допълнителното пенсионно осигуряване положихме значителни усилия за подобряване на нормативната уредба, като за съжаление голяма част от нашите идеи не получиха необходимата законодателна подкрепа.
Въпреки това обаче не може да не се отчетат влезлите в сила изменения относно намаляване размера на събираните от пенсионноосигурителните дружества удръжки от всяка осигурителна вноска с 0.25 на сто годишно до достигането на 3.75 на сто през 2019 г. и такси за управление на средствата на осигурените в задължителните пенсионни фондове лица с 0.05 на сто годишно до достигането на 0.75 на сто през 2019 г.; отпадането на таксата при прехвърляне на средствата от един фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване в друг съответен; повишаване периодичността на оповестяване на информацията за инвестициите на пенсионните фондове с цел прозрачност и завишен обществен контрол и др.
Към настоящия момент в Народно събрание е внесен законопроект, с който се предлагат редица важни промени в Кодекса за социално осигуряване – усъвършенстване на режима за инвестиране на средствата на пенсионните фондове с цел създаване на възможности за постигане на по-добра доходност при управление на средствата на осигурените лица, завишаване на изискванията към управлението на пенсионноосигурителните дружества, засилване на контролните функции на банките, в които се съхраняват активите на пенсионните фондове, завишаване на изискванията по отношение компетентността на осигурителните посредници, увеличаване на размера на прилаганите санкции и диференциране на техния размер според вида на нарушението и др.
 
КФН ще продължи активно работа като в интерес на осигурените лица ще търси най-добрите решения за регулиране дейността на пенсионноосигурителните дружества, в т.ч. създаване на възможности за постигане на по-добра доходност при управление на средствата на осигурените лица, завишаване на изискванията към управляващите и представляващите пенсионноосигурителните дружества, завишаване контролните функции на банките, в които се съхраняват активите на пенсионните фондове, завишаване на изискванията относно компетентността на осигурителните посредници и др.
 
ИНВЕСТИЦИОНЕН НАДЗОР
Създаден бе Съвет за развитие на капиталовия пазар. Съветът предложи Стратегия с цяла поредица от конкретни мерки, които биха обърнали неблагоприятната посока на развитие на фондовата борса от последните години и могат да окажат полезно въздействие върху икономиката като цяло.
Попълнихме някои бели полета в закона с Наредба за колективните инвестиционни схеми. Така стана възможна появата на пазара на първия български борсово-търгуван фонд.
За да привлечем нови играчи на пазара подготвихме промени в Закона за публично предлагане на ценни книжа. Ще се опише процедурата за промяна на условията на облигационна емисия, което ще повиши прозрачността и ще даде допълнителна защита на инвеститорите. Така ще бъдат отстранени някои сериозни дефекти при търговията с корпоративни облигации, които са констатирани отдавна, но едва сега се отстраняват.
Разработихме уредбата на фигурата на тайния клиент. Инвестиционните посредници ще бъдат задължени все по-задълбочено да информират своите клиенти за рисковете от борсовата търговия. Тайните клиенти ще ни помогнат да видим дали посредниците отговорно изпълняват тези изисквания.
Успяхме да се справим с едно непознато за нас предизвикателство- да приемем отчетите на енергийни и водоснабдителни компании, както и на фирми с държавно и общинско участие. Тази информация ще направи тези чувствителни за обществото сектори значително по-прозрачни.
 
 
Извън дейността на специализираните управления като политика на комисията поддържаме чест и откровен диалог с бизнеса. От 10 януари следващата година стартират ежеседмични разговори на компаниите от небанковия финансов сектор с ръководството на КФН. В съгласие с поднадзорните лица подготвихме и внесохме в парламента законопроект, който ще осигури функционирането на един модерен и независим регулатор.

Кратък преглед на дейността на Комисията за финансов надзор през 2017-а година

Отиващата си година вероятно беше най-динамичната в близо 15-годишната история на Комисията за финансов надзор /КФН/. Във всички сектори, за които отговаря комисията, се случиха изключително важни събития и настъпиха сериозни промени в правната рамка, в която функционират. Самата комисия от следващата година ще функционира при коренно променен модел на финансиране, който й дава възможност да се превърне в ефективен регулатор със значително по-сериозен експертен капацитет.
 
ПРОМЕНИ В ЗАКОНА ЗА КОМИСИЯТА ЗА ФИНАНСОВ НАДЗОР
От началото на 2018-а година КФН ще се финансира изцяло от събираните от поднадзорните лица такси. Приходите от налаганите от КФН глоби пък вече ще постъпват в държавния бюджет. Този модел на финансова независимост на регулатора е възприет в по-голямата част от страните в Европейския съюз. Освен новите възможности, които КФН получава, регулаторът е изправен и пред повишени изисквания от бизнеса. Затова  председателят на КФН Карина Караиванова пое ангажимент, че комисията ще ускори бизнес-процесите вътре в регулатора. Трябва да се положат и  сериозни усилия в процеса на преминаване към риск-базиран надзор – т.е. КФН не просто да очаква подаването на жалба или сигнал, а да действа превантивно и на базата на собствен анализ да открива проблемните зони в пазарите, които регулира.
 
ОСИГУРИТЕЛЕН НАДЗОР
 
В областта на допълнителното пенсионно осигуряване настъпиха значителни промени в нормативната база, като след няколко неуспешни опита за преминаване през парламента бяха одобрени промени в Кодекса за социално осигуряване. Усъвършенства се режимът за инвестиране на средствата на пенсионните фондове, за да се създадат  възможности за постигане на по-добра доходност при управление на средствата на осигурените лица, завишиха се изискванията към управлението на пенсионноосигурителните дружества, засилиха се контролните функции на банките-попечители, разшириха се дефинициите за свързани лица. С оглед на приетите поправки в кодекса стартира процесът по цялостен преглед и съобразяване на подзаконовата нормативна уредба с промените, както и усъвършенстване и модернизиране на системите за надзор на дейността по допълнително пенсионно осигуряване. Предстои проследяване на привеждането на дейността на пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях фондове за допълнително пенсионно осигуряване, на банките попечители, членовете на управителните и контролните органи, представителите на юридически лица в контролните органи и прокуристите на пенсионноосигурителните дружества.
 
Успешно приключи прегледа на активите на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване. Резултатите показаха устойчивост на сектора по допълнително пенсионно осигуряване. Активите на пенсионните фондове са налични и се съхраняват от банките-попечители в съответствие с нормативните изисквания. Беше направена и втора проверка на активите на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване към 31.12.2016 г.
 
През 2018 г. КФН ще продължи активно работата си в интерес на осигурените лица като ще търси най-добрите решения за регулиране дейността на пенсионноосигурителните дружества, които управляват 12,7 млрд. лева активи на пенсионните фондове.
 
ЗАСТРАХОВАНЕ
Успешно приключи прегледът на балансите на застрахователите като в застрахователния сектор бяха проведени и стрес-тестове. Получените данни показаха, че секторът е стабилен, устойчив и добре функциониращ, като бяха идентифицирани някои проблеми и издадени съответните предписания за последващи мерки. Едната проблемна област се прояви при оценката на финансови инструменти поради липсата на ясна дефиниция на понятието активен пазар. Другата проблемна област е при третирането на квотни презастрахователни договори.
През 2017 г. КФН отне два лиценза на застрахователни компании – на Застрахователна компания „Надежда” АД и Кооперация „Синдикална взаимозастрахователна кооперация – СИВЗК”.
КФН активно участваше в процеса по въвеждането на системата бонус-малус за задължителната за автомобилистите застраховка Гражданска отговорност. Очаква се през следващата година системата, която ще стимулира дисциплинираните шофьори, да влезе в действие. КФН прие съществени промени в някои наредби. Създаде се възможност да не се вика КАТ при леки пътни произшествия, когато има съгласие по обстоятелствата между участниците в ПТП-то, дори когато някое от превозните средства не може да се придвижва на собствен ход.
В резултат на предприетите от КФН мерки се достигна до рекордно високи нива на покритие за Гражданска отговорност за автомобилистите – 98% от моторните превозни средства са в обхвата на задължителната застраховка.
 
ИНВЕСТИЦИОНЕН НАДЗОР
Бяха приети съществени промени в закони и наредби, които са изключително важни за функционирането на капиталовия пазар у нас.
Корекции бяха нанесени в Закона за публично предлагане на ценни книжа. Осигурява се по-голяма прозрачност на пазара и защита интересите на инвеститорите, а също така се облекчава административната тежест на публичните дружества и емитентите на ценни книжа като се съкращават сроковете, в които КФН се произнася по отделни административни производства.
Законът за пазарите на финансови инструменти беше одобрен на първо четене от Народното събрание. В него са определя информацията, която инвестиционният посредник е длъжен да предоставя на настоящите и потенциалните клиенти. Същевременно се разширява кръгът на финансовите инструменти, като са включени някои стокови и други деривати, както и някои видове енергийни договори. Предвижда се и създаването на нов вид многостранна система за търговия – така наречения пазар за растеж, с цел насърчаване на малкия и средния бизнес да набира капитал чрез капиталовия пазар.
В съответствие с препоръките от доклада на Програмата за оценка на финансовия сектор (FSAP) е заложено съществените регулаторни и надзорни правомощия по Закона за пазарите на финансови инструменти да се осъществяват от Комисията за финансов надзор като колективен орган.
 
ОБУЧЕНИЯ
От началото на следващата година правната рамка MIFID II ще изправи пред нови предизвикателства капиталовите пазари в Европейския съюз. За да подготви българските участници на пазара, КФН проведе при огромен интерес от страна на бизнеса семинари  във връзка с най-важните нормативни промени, които засягат поднадзорните лица. Бяха проведени и обучителни семинари за компании от застрахователния бранш, посветени на прилагането на „Платежоспособност II“. Тази поредица обучителни семинари ще продължи и през 2018 г. В рамките на председателството на България на Съвета на Европейския съюз в София предстои да се събере елита на европейската регулация в застраховане, пенсионно осигуряване и капиталов пазар по време на заседанията на управителните органи на двата регулатора на европейско ниво – ESMA и EIOPA.
През 2017-а КФН активно защитаваше потребителите. Като проява на политиката на откритост и публичност беше открит Информационен център, от който гражданите могат да получават директно отговори на всички интересуващи ги въпроси.
Ръководството на комисията вече е в пълен състав, след като Народното събрание натовари Диана Йорданова и Бойко Атанасов с отговорностите да наблюдават пенсионното осигуряване и капиталовия пазар.
Комисията води проактивна кадрова политика, като бяха привлечени редица компетентни служители с много добро образование. Персоналът на комисията беше попълнен с възпитаници на някои от най-престижните университети в света като „Кеймбридж“ и „Сорбоната“.
Подробен преглед за дейността на КФН през 2017-а година ще бъде представен в Годишния отчет пред Народното събрание.

Коригирани са инструкциите за работа с Online портал – Застрахователни агенти

На интернет страницата на Комисията за финансов надзор (КФН) на адрес www.fsc.bg в раздел „Административни документи”, „Форма и образци”, "Застрахователен пазар", са качени коригирани инструкции за работа с Online портал – Застрахователни агенти. Направена е промяна в указанията за попълване на Приложенията от 1-10 съдържащи данни за застрахователните агенти.