Комисията за финансов надзор предупреждава потребителите и потенциалните инвеститори за парични измами от интернет сайт ,,Brokerz.com”


Приоритетно и с висока степен на важност Комисията за финансов надзор предупреждава потребителите и потенциалните инвеститори в България и в чужбина за незаконна дейност – измами в особено големи финансови размери от интернет сайт „Brokerz.com”. В Комисията са постъпили многобройни жалби както от български, така и от чуждестранни граждани, затова КФН предупреждава обществеността за възможността от финансови измами. С цел информираност Комисията за финансов надзор комуникира предприетите мерки в локален и в международен план по казуса „Brokerz.com”.
От началото на 2020 г. в КФН са постъпили значителен брой жалби от български и чуждестранни граждани. Жалбите съдържат твърдения, че потребителите са изгубили парични средства, вследствие на извършени измами от страна на интернет платформата за онлайн търговия с финансови инструменти www.brokerz.com, както и свързаните с нея чуждестранни дружества: Group Polo Ltd. и Brokerz Ltd., регистрирано на Сейнт Винсент и Гренадини, и регистрираните в България дружества: ,,Кодексия“ ЕООД, ЕИК 205847631, ,,ЕР ЕС ДИ БЪЛГАРИЯ” ЕООД, ЕИК 203873556, ,,ГЛОБЪЛ МАРКЕТИНГ КОНСУЛТ“ ЕООД, ЕИК 205637907, ,,НОВА КОР“ ЕООД, ЕИК 205601761, ,,НОВАКОР“ ЕООД, ЕИК 205252555, и ,,ОЛМЕДИЯ“ ЕООД, ЕИК 203873556. Електронната страница, която се свързва с „Brokerz.com“ е www.brokerz.com.
Комисията за финансов надзор предупреждава потребителите и обществеността, че посочените дружества нямат издаден от КФН лиценз за предоставяне на инвестиционни услуги и извършване на инвестиционни дейности по смисъла на закона (чл. 6 от Закона за пазарите на финансови инструменти (ЗПФИ). Като причинно-следствена връзка посочените фирми нямат право да извършват подобна дейност на територията на Република България, както и да получават по свои банкови сметки парични средства от инвеститори с цел инвестирането им във финансови инструменти.
Всяка една от жалбите е детайлно анализирана, проследени са паричните потоци, аргументите и фактите, указващи неправомерната дейност от страна на посочените дружества. Комисията извърши комплексна проверка на представените в жалбите или сигналите данни и оказва пълно съдействие на пострадалите лица за удовлетворяване на техните искания. В тази връзка КФН своевременно отговори на получените жалби и сигнали на лицата податели и изпрати подробни писмени отговори с предупреждения и съвети за придържането към необходимите превантивни мерки по отношение на неправомерната дейност на Brokerz.com и дружествата, свързани с интернет платформата.
КФН насочва вниманието на обществеността и конкретно на потенциалните инвеститори, че на първо място във функциите на Комисията е да предоставя или отказва лиценз за инвестиционен посредник на дружество според законовите изисквания, както и да контролира активно и стриктно за спазването им докато дружеството има дейност на територията на Република България. Комисията за финансов надзoр е държавен орган, който осъществява дейността си съобразно предвидените в законите правомощия. При констатиране на административни нарушения на приложимите нормативни изисквания Комисията може да наложи санкция. За реализиране на тази дейност обаче, извършеното следва да бъде доказано по безспорен начин. Санкциониращите и наказателните функции принадлежат на други органи на властта.
Комисията за финансов надзор има за цел и задача да информира компетентните органи и да комуникира с обществото и потенциалните потребители в случай на жалби, доказани злоупотреби от дадено дружество. Ето защо КФН отново апелира потенциaлните инвеститори винаги преди да превеждат парични средства за търговия с финансови инструменти да проверяват на интернет страницата на КФН дали съответното дружество, по чиято сметка възнамеряват да извършат превода, има право да предоставя инвестиционни услуги и/или да извършва инвестиционни  дейности. Като индикация за това, че потенциалният инвеститор е обект на измама, е обстоятелството, че наименованието на дружеството, посочено в договора като инвестиционен посредник, което в някои случаи може и да е идентично с лицензирано такова, се различава от наименованието на дружеството, по чиято сметка следва да се преведат паричните средства. КФН препоръчва на потенциалните инвеститори преди превеждането на парични суми за търговия с финансови инструменти да поискат информация от банката относно титуляра на съответната банкова сметка, след което да направят справка дали лице с такова наименование разполага с лиценз за предоставяне на инвестиционни услуги.
Бихме искали да обърнем внимание, че предоставянето на инвестиционни услуги и извършването на инвестиционни дейности по занятие може да се осъществява само от акционерно дружество или дружество с ограничена отговорност със седалище и адрес на управление на територията на Република България, получило лиценз за извършване на дейност като инвестиционен посредник при условията и по реда на ЗПФИ. В този контекст на територията на Република България инвестиционни услуги могат да бъдат предоставяни само от:
– инвестиционни посредници, лицензирани от КФН;
– инвестиционни посредници – банки, лицензирани от БНБ;
– инвестиционни посредници, лицензирани от компетентните органи на други държави членки на Европейския съюз и предоставящи инвестиционни услуги на територията на Република България по реда на Глава 4, Раздел II от ЗПФИ;
– инвестиционни посредници от трета държава, предоставящи инвестиционни услуги на територията на Република България по реда на Глава 4, Раздел III от ЗПФИ.
Проверка на това кои са лицензираните инвестиционни посредници може да се извърши на интернет сайта на КФН – http://www.fsc.bg/bg/, и/или на сайтовете на компетентните органи от Европейския съюз, както и на интернет сайта на Европейския орган за ценни книжа и пазари (ЕОЦКП) –  https://www.esma.europa.eu/. На интернет страницата на КФН е налице и списък на инвестиционните посредници, които са уведомили Комисията за финансов надзор за намерението си да предоставят финансови услуги на територията на Република България: https://www.fsc.bg/bg/podnadzorni-litsa/notifikatsii/notifikatsii-polucheni-v-kfn/. Търгуването чрез посредник, който не фигурира в посочените списъци, означава, че същият извършва дейността си незаконно, без да са изпълнени необходимите регулаторни и надзорни изисквания, което съответно води до липсата на гаранция за сигурността на инвестираните средства.
Подробна информация за лицензираните инвестиционни посредници и банки, имащи право да предоставят инвестиционни услуги на територията на Република България, е налична на интернет страницата на КФН – http://www.fsc.bg/bg/.
По отношение на конкретния казус с жалбите срещу www.brokerz.com Комисията информира своевременно и с висок приоритет компетентните органи в България от изпълнителната и съдебната власт. Поради големия брой жалби за измами за стотици хиляди евро, КФН проактивно комуникира по казуса с надзорните органи на останалите държави членки на Европейския съюз и трети страни с оглед на факта, че в някои от жалбите се посочват измами на територията на различни от България държави. Имайки предвид значителния брой жалби и сигнали, постъпили в КФН от физически лица, граждани на Европейския съюз (ЕС), Комисията е в процес на подготовка за изпращане на предупредителни съобщения за неправомерната дейност на Brokerz.com до всички надзорни органи в рамките на ЕС.
В България Комисията за финансов надзор информира Държавната агенция „Национална сигурност“ с оглед инициирането на проверки за наличието на съмнение за изпиране на пари през част от дружествата, свързани с Brokerz.com.
От проверка на посочения в жалбите интернет сайт (https:brokerz.com) е видно, че сайтът е собственост и се оперира от Brokerz Ltd., регистрирано на Сейнт Винсент и Гренадини, C/0 Suite 305, Grifith Corporate Centre, Beachmont, PO BOX 1510 Kingston, Saint Vincent and Grenadines. Комисията за финансов надзор е изпратила писмо на вниманието на ръководителите на Financial Services Authority Saint Vincent and the Grenadines (SVGFSA) относно лицензионния режим за дружествата “Brokerz” Ltd., “Novacore” EOOD, “Group Polo” Ltd. и интернет платформата www.brokerz.com. Комисията за финансов надзор е в режим на отговорна комуникация за предприемане на бързи действия за надзор и преразглеждане на лицензионния режим за дружествата Brokerz Ltd., ,,НОВАКОР“ ЕООД, Group Polo Ltd., както и относно тяхната евентуална свързаност с интернет платформата за онлайн търговия Brokerz.com.
Молим, всеки потребител, който възнамерява да осъществи инвестиционна дейност през сайта www.brokerz.com да има предвид, че той няма издаден от КФН лиценз за инвестиционен посредник. Молим и всеки, който е инвестирал през сайта www.brokerz.com да провери статуса на инвестицията си.

Комисията за финансов надзор представя проект за изграждане на единна информационна система


Комисията за финансов надзор (КФН) представи публично проекта:
„Изграждане на Единна информационна система (ЕИС) за нуждите на Комисията за финансов надзор“.

    Проектът се изпълнява съгласно административен договор № BG05SFOP001-1.011-0001-C01/23.07.2020 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Добро управление” (ОПДУ), съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд по процедура BG05SFOP001-1.011 чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, сключен между Управляващия орган на ОПДУ и Комисията за финансов надзор.
Denica_Kirova
    Представянето на ЕИС бе направено от г-жа Деница Кирова – Главен секретар на КФН и възложител на проекта, която сподели с участниците, че „За Комисията е приоритет намаляването на административната тежест чрез пълно дигитализиране на административните услуги, които тя предлага. Една от ключовите ни цели е да предоставяме навременни, качествени и прозрачни надзорни дейности. Живеем в два работни свята – реален и виртуален. Осъзнаваме нуждата да бъдем изцяло присъстващи там, където са бизнеса и потребителите. Вярвам, че изграждането на единната информационна система ще ни позволи да отговорим на тази потребност, като ще имаме възможността освен да подобрим процеса по административно обслужване на гражданите и бизнеса, така и да интегрираме дейностите и процесите на КФН със системите на Европейските надзорни регулатори.“

    Основните цели на проекта „Изграждане на Единна информационна система (ЕИС) за нуждите на Комисията за финансов надзор“ са:

  • Подобряване на процеса за административно обслужване на гражданите и бизнеса чрез надграждане на всички административни услуги, които КФН предлага и са част от системата на държавната администрация (ИИСДА или Административен регистър).
  •  Препроектиране, надграждане и усъвършенстване на минимум 18 публични регистъра на КФН, чрез които се предоставя информация на гражданите и бизнеса.
  • Интегриране с относимите хоризонтални компоненти на електронното управление в Република България, както и с Единния портал за достъп до електронни услуги.
  • Интегриране в реално време на обмена на информация с регулаторните органи на ЕС – Европейски орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (European Insurance and Occupational Pensions Authority – EIOPA) и Европейски орган за ценни книжа и пазари (The European Securities and Markets Authority – ESMA).
  • Усъвършенстване на прилагания от КФН механизъм за риск-базиран надзор.
  • Прецизиране и развитие на автоматизация на процеса по определяне на такси, дължими от бизнеса и гражданите.
  • Организиране и провеждане на обучения с най-широк кръг ползватели както от администратори на системата, така и с крайните потребители.
    All_of_themПроектът ще допринесе за постигане на основните цели, произтичащи от Актуализираната стратегията за електронно управление в Република България за периода 2019 – 2023 г. Чрез него ще бъдат финансирани дейности, необходими за изпълнението на една от приоритетните мерки в Актуализираната пътна карта за изпълнение на Актуализираната стратегията за развитие на електронното управление в Република България за периода 2019-2023 г., а именно: проектиране, разработка, внедряване и поддръжка на Единна информационна система в Комисията за финансов надзор.
    Общата стойност на проекта е 4 999 980,50 лв. (четири милиона деветстотин деветдесет и девет хиляди деветстотин и осемдесет лева и петдесет стотинки), от които 4 249 983,42 лв. европейско и 749 997,08 лв. национално съфинансиране.
    Срокът за изграждане на Единната информационна система за нуждите на Комисията за финансов надзор е предвиден за есента на 2023-та година.

    Самото събитие се проведе онлайн чрез платформата MS Teams, която бе въведена като част от мерките за дистанционна работа в Комисията в началото на епидемичната обстановка през изминалата година.
 

Комисията за финансов надзор представи Годишния отчет за дейността си за 2017 г. в Народното събрание

Комисията за финансов надзор (КФН) представи в Народното събрание Годишния отчет за дейността на Комисията за финансов надзор (КФН) за 2017 г., част от който е и завереният от Сметната палата финансов отчет.
През 2017 г. успешно беше приключен прегледът на активите на пенсионните фондове в България и прегледът на балансите на застрахователите и презастрахователите, както и стрес тестовете на застрахователите и презастрахователите. Това беше изключителен опит за регулаторите в Европа, тъй като преди България тази задача не беше решавана никъде в Европейския съюз, освен в Румъния. Резултатите показаха, че застрахователният сектор и допълнителното пенсионно осигуряване в България са устойчиви. Беше назначена и втора проверка, за да се проследи как компаниите прилагат предписаните мерки. Установи се, че за пет застрахователни компании размерът на допустимите собствени средства, покриващи капиталовото изискване за платежоспособност към 31.12.2016 г., е бил недостатъчен. След представяне на окончателните отчети на квесторите КФН пристъпи към крайната надзорна мярка по отношение на две дружества – отнемане на лиценз с цел осигуряване на стабилност на пазара и защита на потребителите.
Основен акцент в регулаторната дейност на Комисията през миналата година беше инициирането на промени в Закона за Комисията за финансов надзор. Промените бяха необходими, предвид все по-големите затруднения, пред които беше изправена Комисията във връзка с изпълнение на надзорните и регулаторните ѝ правомощия, надзиравайки целия небанков сектор. С промените КФН постигна по-голяма независимост, преминавайки на самостоятелен бюджет, сформиран от такси на поднадзорните лица, а не от държавна субсидия. В рамките на отчетния период беше приет и Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване. Със закона се въведе разширяване на дефиницията на понятието „свързани лица“ и ограничаването на възможността за инвестиции в свързани лица. През 2017 г. се приеха и предложените от КФН промени в Закона за публичното предлагане на ценни книжа. През отчетната година беше подготвен и внесен за разглеждане в Народното събрание проект на нов Закон за пазарите на финансови инструменти (ЗПФИ). КФН прие и редица наредби, подобрявайки нормативната рамка за извършване на дейност в небанковия финансов сектор у нас.
През 2017 г. активите на небанковия финансов сектор нарастват с 47.2% и в края на годината достигат 38 млрд. лв., като активите на всички видове небанкови финансови дружества/сегменти отчитат положително изменение на годишна база. Всички сегменти на небанковия финансов сектор се характеризират със силна конкуренция (управляващи дружества, колективни инвестиционни схеми, дружества със специална инвестиционна цел и общозастрахователни дружества) или умерена конкурентна среда (животозастрахователи и пенсионноосигурителни дружества).
На капиталовия пазар се отчита сериозен ръст на всички пазарни индекси на фондовата ни борса, които нарастваха с двуцифрен темп на изменение на годишна база със забавяне през втората половина на годината.
През 2017 г. брутният премиен приход, реализиран у нас от всички застрахователи със седалище в Република България, възлиза на почти 2,160 млрд. лв., като се отчита ръст от 8% на годишна база. Въпреки предоставеното право за прехвърляне към Държавното обществено осигуряване на осигурените лица нетните активи на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване нарастват през 2017 г., като към края на годината те достигат 12.7 млрд. лв.
Надзорната дейност на КФН е станала значително по-интензивна, за което свидетелстват както нарасналият брой проверки, които КФН е осъществила, така и нарасналият брой административни процедури.
Положителни тенденции се отбелязват и при защитата правата на потребителите на небанкови финансови услуги, като се подчертава откриването на Информационен център, който обслужва както гражданите, така и бизнеса.
През годината КФН е събрала приходи за повече от 6,7 млн. лв., а е извършила разходи за 11 млн. лв.
 
Годишният отчет за дейността на Комисията за финансов надзор (КФН) за 2017 г., Годишният финансов отчет за 2017 г., както и резюме, може да намерите на страницата на КФН, в раздел „За Комисията” – „Отчети на КФН”.
 

Комисията за финансов надзор предприе пакет от мерки във връзка с ограничаване на разпространението на коронавируса сред служителите си


Председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) г-н Бойко Атанасов изпрати персонално обръщение до всички служители в КФН, в което прояви загриженост и отговорност към здравето на всеки един във връзка с разпространението на коронавируса. Той изложи предприетите от страна на Комисията мерки, целящи предотвратяване на разпространението на „Ковид-19“  сред служителите и техните близки.  Г-н Атанасов припомни, че КФН е отмени всички командировки в чужбина на своите служители още на 24.02.2020 г., а на 11.03.2020 г. издаде Указания за превенция и ограничаване на предпоставките за разпространение на остри респираторни инфекции, които са публикувани на страницата на КФН в рубрика „Административни документи“ – „Указания“.
Друг набор от мерки са прекратяване на провеждането на международни срещи, мероприятия, събития, прояви, обучения, семинари и дискусии, организирани от КФН с участието на външни лица. В тази връзка се прекратява и издаването на еднократни пропуски за достъп до сградата на комисията, както и не се допускат служители и външни лица с прояви на остри заразни заболявания.
Предприети са и мерки за по-ефикасно обслужване на посетителите в Комисията, входиращи документи, с оглед на недопускане на струпване на чакащи лица, както и дейности по редовно почистване и дезинфекция на входните и работни помещения на сградата и осигуряване на препарати за поддържане на хигиената.
Той препоръча да се следи информацията, публикувана от Световната здравна организация, Министерството на здравеопазването, Министерството на външните работи и институциите на ЕС, както и достоверната информация, публикувана от Националния център по заразни и паразитни болести.

Комисията за финансов надзор предоставя данни на Прокуратурата от проверката на „Исторически парк“

    Комисията за финансов надзор (КФН) инициира проверка на „Исторически парк“ АД. След като анализира публично оповестената информация за проекта, налична в интернет пространството, електронни медии и социални мрежи, както и в Търговския регистър, Комисията излезе с аргументирано становище по казуса.  
    Проверката на КФН установи, че прехвърлянето на наличните акции на "Исторически парк" АД се осъществява между частноправни субекти. Респективно правоотношенията, които възникват между тях също имат частноправен характер. Комисията за финансов надзор няма правомощия по отношение на тях, тъй като тя има правомощия единствено при публично предлагане на безналични ценни книжа.
    Според становището на КФН, има вероятност на лицата, придобили от акциите на дружеството, да се предоставя заблуждаваща информация, че заплатената от тях стойност за акциите постъпва в дружеството за реализация на самия проект „Исторически парк“, а не по сметка на акционерите – прехвърлители.
    „За установяване или отхвърляне на това предположение, с мое решение, резултатите от проверката на всички факти и обстоятелства, свързани с правоотношенията, възникващи между дружеството и неговите акционери, са изпратени за запознаване и преценка за последващи действия от страна на Прокуратурата на Република България.“, каза Председателят на КФН – г-н Бойко Атанасов.
    Ролята на КФН е да осъществява стриктен и навременен надзор, да бъде обективна и безпристрастна, работейки в интерес както на бизнеса, така и на гражданите. Основните цели на КФН са да осигурява защита на инвеститорите в ценни книжа, включително чрез създаване на условия за повишаване на тяхната информираност за капиталовия пазар, създаване на условия за развитието на справедлив, открит и ефективен капиталов пазар и поддържане на стабилността и общественото доверие в него.

Комисията за финансов надзор предлага за обществено обсъждане наредбата за системата „бонус-малус“

Комисията за финансов надзор прие днес на първо четене проект на Наредба за единните изисквания за коригирането на застрахователната премия, в зависимост от поведението на водача на моторното превозно средство, покрито от застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, по чл. 490, ал. 5 от Кодекса за застраховането (система „бонус-малус“)
Избраният от предложенията на международния консултант вариант е резултат от дейността на работна група, която включваше експерти от КФН, Министерство на вътрешните работи и Министерство на транспорта и съобщенията.
Предложената система „бонус-малус“ ще се прилага на територията на Република България. Предвидени са общо 20 класа, като базовият клас (8) е равен на базовата застрахователна премия – премията, както е определена от застрахователя без допълнителни изменения. Налице са седем класа  бонус (1-7), които ще се прилагат по отношение на собствениците на автомобили с безрисково поведение на пътя и за които премията ще се намалява. Максималното намаление ще бъде с 25 на сто от базовата премия. Ще има и дванадесет класа за малус (9-20), които ще се прилагат спрямо собствениците на автомобили с рисково поведение на пътя, спрямо които премията ще се увеличава, като максималното увеличение ще бъде 400 % (четири пъти) спрямо базовата премия.
При въвеждане на системата всички собственици на моторни превозни средства и автомобили ще бъдат поставени в базовия клас и няма да получават нито увеличение, нито намаление на застрахователната премия.
Ако в рамките на една година от започването на системата не са причинени нарушения по пътя, нито са изплащани обезщетения за причинени вреди, съответният собственик или автомобил ще преминава в следващия по-нисък бонус-малус клас и при следващо сключване на застраховката ще получава намаление.
Когато са причинени вреди или нарушения при движението по пътищата „бонус-малус“ класът на собственика, съответно на автомобила, ще расте и при последващо сключване на застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите премията ще се увеличава.
Нарушенията в зависимост от тяхната тежест са класифицирани в 7 категории. Най- леките нарушения са класифицирани в първа категория и ще увеличават „бонус-малус“ класа с една степен. Най-тежките нарушения са класифицирани в седма категория с деветнадесет степени, като собственикът или автомобилът отиват в най-високия „бонус- малус“ клас.
За да се избегнат манипулации, „бонус-малус“ класът на автомобила ще се запазва и при неговото прехвърляне, както и при прекратяване на регистрацията.
С проекта на наредба се цели създаването на механизъм, който да доведе до по-справедливо разпределение на застрахователната премия между лицата, които сключват застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. С „бонус-малус“ лицата, които имат безрисково поведение ще бъдат стимулирани за сметка на лицата с рисково поведение. Заедно с това се цели да се гарантира финансовата стабилност на системата и да не се застрашава платежоспособността на застрахователния пазар, като режимът  няма да предизвика събирането на по-високи средни премии от пазара, нито да способства за намаляване на тези средни премии. Крайната и най-съществена цел е да се създадат условия за намаляване на пътнотранспортните произшествия и особено на тежките, които водят до загуба на човешки живот или трайно инвалидизиране и по този начин да бъдат предотвратени както лични страдания на жертвите на такива произшествия и техните близки, така и да бъдат ограничени вредите за държавата и обществото.
Проектът на наредба и мотивите, както и доклада на консултанта, са публикувани на страницата на Комисията за финансов надзор за обществено обсъждане в рамките на 30 дни.
 

Комисията за финансов надзор посрещна ученици от Старопрестолната професионална гимназия по икономика във Велико Търново

София, 30.03.2017 г.: Ученици от 11-ти клас на Старопрестолната професионална гимназия по икономика във Велико Търново посетиха Комисията за финансов надзор и получиха впечатление от първа ръка за основните задачи и начина на работа на Комисията.
„КФН е отворена към обществото и особено към младите хора, които представляват бъдещето на икономиката. Това е подходящ момент да повдигнем отново въпроса за важността от финансово ограмотяване на младите още от началния курс на обучение”, заяви председателят на Комисията за финансов надзор Карина Караиванова. По думите й финансовите знания, познаването на зависимостите и причинно-следствените връзки в икономическите и финансовите процеси стават част от социалните компетенции на младите хора и затова познаването на тези процеси трябва да бъде неизменна част от обучителния курс в България.
Образованието е най-важната и най-голямата инвестиция, която можете да направите за себе си, заяви заместник-председателят за управление „Надзор на инвестиционната дейност“ в КФН и член на Комисията Владимир Савов, който се срещна лично с учениците и представи работата на Комисията. Той добави, че всичко, което човек постига в живота, се базира на времето, инвестирано в обучение. Савов насърчи младите хора да продължават да влагат усилия в учене и развитие, да търсят разширяване на кръгозора си, за да могат да се реализират успешно и да градят бъдещето си в България.
Учениците научиха подробности за любопитни казуси от експерти, които следят различните видове пазари. Бяха представени и приоритетите на отделните управления в регулирането на застраховането, осигуряването и капиталовите пазари.
Основен приоритет на Комисията за финансов надзор е да продължи традицията за целенасочени действия, фокусирани към финансовото образование и развиването на знания, умения и интерес към тази сфера от икономическия живот още в ранна детска възраст. Целта е чрез забавни и интерактивни дейности децата и младежите да научат повече за парите, спестяването, създаването на умения за работа в сферата на финансите и предприемачеството.

Комисията за финансов надзор отмени Указанията относно съответствието с разпоредбите на Кодекса за застраховането на консултантски договори, сключени между застрахователен брокер и физически или юридически лица

Комисията за финансов надзор отмени Указанията относно съответствието с разпоредбите на Кодекса за застраховането на консултантски договори, сключени между застрахователен брокер и физически или юридически лица, с предмет на договора извършване на дейност по намиране, привличане или консултиране на клиенти на застрахователния брокер при сключването на застрахователни договори от различен вид, приети с решение на КФН по протокол № 11 от 11.03.2009 г. 
 
Съображенията за това са следните:
1. Изискванията към служителите на застрахователен брокер, непосредствено заети с дейностите по разпространение на застрахователни продукти, са регламентирани в чл. 304 от Кодекса за застраховането (КЗ) и те могат да са само физически лица, като е допустимо служител на застрахователен брокер, непосредствено зает с дейностите по разпространение на застрахователни продукти, да не е по трудово правоотношение. Застрахователният брокер е длъжен да осигури спазването на всички изисквания по КЗ спрямо своите служители, независимо дали сключеният с тях договор е трудов или граждански.

2. Възлагането на дейността по разпространение на застрахователни продукти от застрахователен брокер на друго юридическо лице, чийто служители ще осъществяват съответните посреднически услуги, противоречи на изискванията на КЗ, тъй като това е извършване на дейност по застрахователно посредничество от лица, които не са вписани като такива при условията и по реда на КЗ, като това не е необходимо да бъде предмет на изясняване от указания. В КЗ изрично е уредено кои лица и на какви изисквания трябва да отговарят, за да са непосредствено заети с дейностите по разпространение на застрахователни продукти.

Комисията за финансов надзор отвори специален мейл за подаване на сигнали от служители на поднадзорни лица

Комисията за финансов надзор (КФН) създаде специален електронен адрес: employee_signals@fsc.bg, на който служители на поднадзорни на КФН лица могат да сигнализират за възможни или извършени нарушения на приложимите нормативни актове, уреждащи дейността на съответното поднадзорно лице. Електронният адрес представлява специален комуникационен канал, осигуряващ сигурност за служителите, подали сигнали до регулатора. По този начин е гарантирана анонимността им пред работодателя.
Съгласно Закона за Комисията за финансов надзор подаването на жалба или сигнал не може да е основание за неблагоприятно или несправедливо третиране на служителите на съответното поднадзорно лице. Освен това лицата, работещи по трудово правоотношение в поднадзорни на КФН лица, подали жалба или сигнал имат право на защита срещу дисциплинарно уволнение.

Комисията за финансов надзор организира онлайн среща с инвестиционни посредници, по повод влизането в сила на нова нормативна уредба относно пруденциалния надзор в сектора

    Комисията за финансов надзор ще организира онлайн среща с инвестиционни  посредници по повод влизането в сила на нова нормативна уредба относно пруденциалния надзор върху инвестиционните посредници, установена в Регламент (ЕС) 2019/2033 и Директива (ЕС) 2019/2034, и с цел да бъде улеснено привеждането на българските инвестиционни посредници в съответствие с приложимите изисквания. На срещата ще бъдат представени основните аспекти от новата правна рамка, както и ще бъдат обсъдени конкретни въпроси относно приложението на новата уредба.
    Събитието ще се проведе на 28 юли 2021 г. /сряда/, от 10:00 ч. чрез платформата Microsoft Teams.
    Участието си може да потвърдите на имейл: a.boteva@fsc.bg, не по-късно от 26.07.2021 г.
    След потвърждаване на участието Ви ще получите линк към събитието.