Комисията за финансов надзор, като отговорна институция пряко ангажирана в процеса за присъединяване на Република България към еврозоната, уведомява поднадзорните си лица за преминаване към следващия етап на работата за въвеждане на еврото в страната, в който небанковият финансов сектор има съществена роля.
КФН обръща специално внимание на процеса на подготовка и въвеждане на еврото от страна на регулираните пазари на ценни книжа, пазарните оператори, инвестиционните посредници, многостранните системи за търговия, включително на пазарите за растеж, централните депозитари на ценни книжа, Фонда за компенсиране на инвеститорите, одобрените механизми за публикуване, управляващите дружества, лицата, управляващи алтернативни инвестиционни фондове, както и управляваните от тях предприятия за колективно инвестиране (колективни инвестиционни схеми, алтернативни инвестиционни фондове, включително национални инвестиционни фондове), публичните дружества и другите емитенти на ценни книжа, агенциите за кредитен рейтинг, администраторите на бенчмаркове, доставчиците на услуги за колективно финансиране, пазарните инфраструктури, основани на технологията на децентрализирания регистър, пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях фондове, застрахователите, презастрахователите и застрахователните посредници, Гаранционния фонд, Националното бюро на българските автомобилни застрахователи и на всички други заинтересовани лица в областта на небанковия финансов сектор.
Действията, които следва да се предприемат във връзка със замяна на лева с новата парична единица, са предвидени в Националния план за въвеждане на еврото в Република България, разработен от Координационния съвет за подготовка на страната ни за членство в еврозоната. Съгласно т. 6.3 от Националния план за въвеждане на еврото в Република България е необходимо поднадзорните на Комисията лица да се подготвят своевременно за работа с еврото, като Комисията е отговорна институция за изпълнение на тези дейности. На основание чл. 55, ал. 2 от Закона за въвеждане на еврото в Република България, Комисията за финансов надзор и нейните органи осъществяват контрол за спазване от поднадзорните ѝ лица на изискванията по чл. 14, ал. 2, чл. 16, ал. 1, 2 и 4, чл. 21, ал. 1, 3 – 9, чл. 25, ал. 5, чл. 27, ал. 1, чл. 32, ал. 1, 6 – 8 и чл. 34 – 37 от същия закон.
Във връзка с горепосоченото Комисията за финансов надзор уведомява поднадзорните си лица за следното:
1. Съгласно мярка 10 от Плана за действие към Плана за въвеждане на еврото в Република България Комисията, в срок до 30 ноември 2024 г. е необходимо да започне процеса на подготовка на информационните системи в небанковия сектор за работа с евро. По отношение изпълнението на тази мярка поднадзорните на Комисията лица следва да подготвят своите информационни системи. На основание чл. 46, ал. 3 от Закона за въвеждане на еврото в Република България министърът на електронното управление издава методически указания относно адаптирането на информационните системи, обработващи финансова информация, във връзка с въвеждането на еврото в Република България, които могат да бъдат полезни при подготовка на информационните системи на поднадзорните на Комисията лица;
2. Видно от мярка 11 от Плана за действие към Плана за въвеждане на еврото в Република България във връзка с чл. 37, ал. 2 от Закона за въвеждане на еврото в Република България, в срок до 31 март 2025 г. е необходимо бъдат изпълнени процесите по адаптиране на информационните системи на „Централен депозитар“ АД за работа с евро, като бъде осигурено адаптиране на поддържаните регистри и системите за клиринг и сетълмент;
3. Съгласно мярка 12 от Плана за действие към Плана за въвеждане на еврото в Република България във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за въвеждане на еврото в Република България, в срок до 31 март 2025 г. трябва да бъдат изпълнени процесите по адаптиране на информационните системи за работа с евро на „Българска фондова борса“ АД и останалите места за търговия на финансови инструменти, като организираната система за търговия, организирана от инвестиционен посредник „Капман“ АД, включваща актуализиране на системите за търговия;
4. Предвид мярка 13 от Плана за действие към Плана за въвеждане на еврото в Република България, в срок до 31 март 2025 г. е необходимо да бъде завършен процесът по подготовка за работа с евро на информационните системи в Гаранционния фонд, включително на поддържания от него Информационен център;
5. На основание мярка 14 от Плана за действие към Плана за въвеждане на еврото в Република България, в срок до 31 март 2025 г. е необходимо Фондът за компенсиране на инвеститорите да завърши адаптирането на своите информационни системи за работа с евро;
6. В изпълнение на мярка 15 от Плана за действие към Плана за въвеждане на еврото в Република България и с оглед разпоредбите на чл. 34, ал. 1, чл. 35, ал. 1 и 3 и чл. 36, ал. 1 от Закона за въвеждане на еврото в Република България, в срок до 31 март 2025 г. трябва бъдат изпълнени процесите по адаптиране на информационните системи за работа с евро на всички инвестиционни посредници, управляващи дружества, лица, управляващи алтернативни инвестиционни фондове, застрахователни дружества, презастрахователни дружества, пенсионноосигурителни дружества и управляваните от тях фондове, както и на останалите поднадзорни на Комисията лица;
7. Съгласно мярка 21 от Плана за действие към Плана за въвеждане на еврото в Република България във връзка с чл. 31 от Закона за въвеждане на еврото в Република България, в срок до 31 март 2025 г. трябва да бъдат предприети действия по конвертиране на финансови инструменти от страна на емитентите им;
8. Видно от мярка 22 от Плана за действие към Плана за въвеждане на еврото в Република България на датата на въвеждане на еврото е необходимо „Централен депозитар“ АД да осигури автоматично конвертиране на финансовите инструменти по силата на закона;
9. Съгласно мярка 23, като резултат от изпълнението на мярка 15 от Плана за действие към Плана за въвеждане на еврото в Република България, на датата на въвеждане на еврото трябва да бъдат конвертирани всички салда по всички счетоводни сметки (активи, пасиви, капитал).
Необходимо е да се започне и работата по привеждане в съответствие с всички останали общи и специални изисквания на Закона за въвеждане на еврото в Република България, относно дейността на поднадзорните лица, като КФН подчертава необходимостта от изпълнение на мерките по Плана за действие към Плана за въвеждане на еврото в Република България, както и тяхното приключване в очертаните срокове.