Решения от заседание на КФН от 14 август 2013 г.

На свое заседание от 14 август  2013 г. КФН взе следните решения:

 

1. Потвърждава коригиран проспект за допускане до търговия на регулиран пазар на емисия облигации, издадени от „Авто Юнион” АД, гр. София. Емисията е в размер на 6 800 000 лева, разпределени в 6 800 броя обикновени, поименни, безналични, лихвоносни, обезпечени, неконвертируеми и свободнопрехвърляеми облигации, с номинална стойност 1 000 лева всяка. КФН вписва „Авто Юнион” АД като емитент  и вписва посочената емисия облигации в регистъра, с цел търговия на регулиран пазар.

2. Вписва емисия акции, издадена от  Флоримонт Пропъртис” АДСИЦ, гр. София, в резултат на увеличение на капитала на дружеството от 750 000 лв. на 1 200 000 лв. Издадената емисия  е в размер на 450 000 лв., разпределена в 450 000 броя обикновени, поименни, безналични, свободнопрехвърляеми акции с право на глас, с номинална стойност 1 лeв всяка.

3. Признава придобита квалификация от Стефан Пеев за упражняване на дейност като инвестиционен консултант. 

4.   Издава на „Здравноосигурителна компания България здраве” ЗАД допълнителен лиценз за застраховките „Пожар и природни бедствия”, „Други щети на имущество” и „Помощ при пътуване (асистанс)”.

5. Не издава окончателна забрана за публикуване на коригирано търгово предложение от „Кварцверка” ГмбХ за закупуване на акции на „Каолин” АД от останалите акционери на дружеството.

Комисията за финансов надзор ще работи в нова сграда от февруари 2014 г.

От началото на февруари 2014 г. Комисията за финансов надзор (КФН) ще бъде на нов адрес – в административна сграда на ул. „Будапеща” № 16. Изборът на конкретната сграда е направен с единодушното решение на КФН, взето на заседание на регулатора на базата на задълбочен финансов и функционален анализ на подадените общо 18 оферти в публичната обява с този предмет. Колективният орган е одобрил както избора на сграда, така и съдържанието на сключения договор за наем като е възложил на председателя на комисията да подпише одобрения договор.

Новата сграда е с близо 40 % повече полезна площ в сравнение с настоящата при непроменен наем, което прави сключения договор чувствително по-изгоден от гледна точка защитата на финансовия интерес на държавата, защото на практика представлява около 40% редукция на досега плащаната цена. Основното й предимство е локацията в центъра на София, в близост до институции като БНБ, МС, НС, МФ и др. Сградата е вътрешно обособена за сметка на наемодателя при съобразяване със специфичните изисквания на КФН. Тя е с офис площи от клас А и отговаря на всички критерии за сигурност на европейските надзорни органи на финансовия сектор, в които българският регулатор е активен член. Собственик на сградата на ул. „Будапеща” № 16 е „Монтероза” ООД.

Преместването на Комисията за финансов надзор на новия адрес ще бъде осъществено по начин, който ще осигури непрекъснатост при упражняване на законоустановените й правомощия. Планира се то да бъде финализирано до края на м. януари 2014 г.

Към момента КФН се помещава в сграда под наем на ул. Шар планина 33, която е с недостатъчна площ и характеристики, затрудняващи оптималното й функциониране. Комисията многократно през последните три години е поставяла пред компетентните държавни органи въпроса за необходимостта от преместване на администрацията й в сграда – публична държавна собственост, но не е получила адекватно предложение поради липсата на подходяща сграда в държавния имуществен фонд.

КФН насрочи дати за провеждане на изпити за брокери и инвестиционни консултанти на ценни книжа

На свое заседание от 14 август 2013 г. Комисията за финансов надзор определи дати за провеждането на изпити за придобиване на право за извършване на дейност като брокер и инвестиционен консултант.

Изпитът за придобиване на право за извършване на дейност като брокер ще бъде проведен на 30 ноември (събота) 2013 г, а  изпитът за придобиване на право за извършване на дейност като инвестиционен консултант на 01 декември (неделя) 2013 г.
Редът за провеждане на изпитите, както и конспектите, са публикувани на интернет страницата на КФН, раздел „Изпити за правоспособност”

Кандидатите следва да подадат необходимите документи от 30 август 2013 г. до 30 септември 2013 г. в деловодството на КФН.

В едномесечен срок КФН се произнася по заявленията за допускане до съответния изпит и уведомява писмено заявителите за взетото решение в 7-дневен срок.
Списъкът с допуснатите до изпитите кандидати ще бъде поставен на определеното за
целта място в сградата на КФН,  както и на електронната страница на комисията.
Допуснатите до изпит кандидати трябва да представят документ за внесена по сметка на КФН такса (450 лв.)  съгласно чл.1, ал.2, т. 7 от  Тарифата за таксите, събирани от КФН, приета с ПМС №126/10.05.2011г.

Данни за (пре) застрахователния пазар и пазара по доброволно здравно осигуряване към края на месец юни 2013 г.

Представените индивидуални данни от отчетите на застрахователите, презастрахователя и дружествата по доброволно здравно осигуряване, са обобщени и публикувани на интернет страницата на КФН – www.fsc.bg, раздел „Поднадзорни лица”, „Статистика”, „Застрахователен пазар” и съответно „Пазар по доброволно здравно осигуряване”.

През първото шестмесечие на 2013 г. застрахователна дейност са извършвали 33 застрахователя със седалище в Р. България – 17 по общо застраховане и 16 по животозастраховане.

Презастрахователна дейност са извършвали две общозастрахователни дружества, три животозастрахователни дружества и един презастраховател по общо застраховане.

Брутният премиен приход, реализиран от застрахователите със седалище в Р. България за периода януари-юни 2013 г., възлиза на 828 025 хил. лв., като се отчита ръст от 4,2 % на годишна база при спад от 2,5 % за същия период на 2012 г.

Брутният премиен приход, реализиран от дружествата по общо застраховане, възлиза на 681 496 хил. лв., с което се реализира ръст от 2 % на годишна база, при спад от 3 % към края на юни 2012 г. На пазара по общо застраховане най-голям дял от брутния премиен приход, реализиран в сектора, заемат автомобилните застраховки („Гражданска отговорност, свързана с притежаването и използването на МПС” и „Сухопътни превозни средства, без релсови превозни средства”) – 71,5 %, следвани от имуществените застраховки  („Пожар и природни бедствия” и „Други щети на имущество”) – 18,0 %.

Брутният премиен приход, реализиран от животозастрахователите към края на първото шестмесечие на 2013 г., възлиза на 146 529 хил. лв., с което се реализира ръст от 15,8 % на годишна база, при ръст от 0,6 % към края на юни 2012 г. Най-голям дял в премийния приход, реализиран от животозастрахователите, заема застраховка „Живот” и рента –75,6 %. Застраховка „Живот”, свързана с инвестиционен фонд заема дял от 5,6 % в структурата на портфейла на животозастрахователите.

Възникналите претенции по общо застраховане са в размер на 329 316 хил. лв., като намаляват с 9,1 % на годишна база. Изплатените претенции от животозастрахователите са в размер на 54 317 хил. лв., като се отчита увеличение от 14,4 % на годишна база.

Сумата на активите на застрахователите нараства с 6,1 % на годишна база и възлиза на 3 082 955 хил. лв. Сумата на активите в общото застраховане нараства с 5,3 % на годишна база и достига 1 954 009  хил. лв., докато в животозастраховането нараства със 7,4 % и достига 1 128 946 хил. лв.

Общият размер на собствения капитал на застрахователите отчита ръст от 9,2 % на годишна база и достига 904 725 хил. лв., в т.ч. 577 735 хил. лв. на застрахователите, извършващи дейност по общо застраховане и 326 990 хил. лв. на застрахователите, извършващи дейност по животозастраховане.

Размерът на брутните технически резерви, заделени от дружествата по общо застраховане, нараства с 1,3 % на годишна база и достига 1 497 542 хил. лв. Размерът на брутните технически резерви, заделени от животозастрахователите към 30.06.2013 г., нараства с 12,5 % на годишна база и достига 763 463 хил. лв.

Предупреждение относно дейността на дружества Ексус Маркетс ООД (Exxus Markets Ltd) и Астон Маркетс ООД (Aston Markets Ltd) на територията на Република България

Във връзка с постъпили в Комисията за финансов надзор (КФН) сигнали и публикация в пресата относно дейността на дружества Ексус Маркетс ООД (Exxus Markets Ltd) и Астон Маркетс ООД (Aston Markets Ltd) на територията на Република България, уведомяваме всички заинтересовани лица и потенциални инвеститори за следното:

Ексус Маркетс ООД (Exxus Markets Ltd) и Астон Маркетс ООД (Aston Markets Ltd) са  дружества, които не са лицензирани от Комисията за финансов надзор да предоставят инвестиционни услуги и дейности по смисъла на Закона за пазарите на финансови инструменти на територията на Република България и чиято дейност не се регулира от КФН.

Инвеститорите следва да имат предвид, че при сключване на договори и подаване на нареждания, включително предоставяне на парични средства, за сключване на сделки с финансови инструменти, с дружества, които не са лицензирани от КФН или от компетентния орган на друга държава членка, могат да бъдат измамени и да понесат значителни финансови загуби.

ESMA публикува документ за обсъждане относно централизирания клиринг на извънборсови деривати, предвиден в Регламента EMIR

Европейският орган за ценни книжа и пазари (ESMA) публикува документ за обсъждане, във връзка с изготянето на регулаторни технически стандарти, с които ще започне да се прилага на практика разпоредбите на Регламента за извънборсовите деривати, централните контрагенти и регистрите на трансакции (EMIR), по отношение на задължението за централизиран клиринг на извънборсовите деривати.

Целта на обсъждането е да подпомогне ESMA при разработването на подход за определяне кои класове извънборсовите деривати трябва да преминат през централизиран клиринг, както и да се определят преходните периоди за съответните контрагенти.

Регламентът EMIR засяга повечето видове деривати и се прилага по отношение на всички финансови и нефинансови контрагенти. Задължението за клиринг от своя страна се прилага за всички финансови контрагенти, както и за тези нефинансови контрагенти, които преминават определените клирингови прагове.

Важно е да се обърне внимание, че процедурата на ESMA за определяне на класовете деривати ще започне едва, след като някои централен контрагент получи разрешение за извършване на дейност според EMIR или когато ESMA признае централен контрагент, базиран извън ЕС. Към момента няма централен контрагент, който е получил разрешение за извършване на дейност според EMIR, като заявленията им са в процес на разглеждане.

Крайният срок за подаване на отговори по въпросите от Документа за обсъждане е 12 септември 2013 г.

Текстът на прес съобщението и документът за дискусия (на английски език) може да намерите на интернет страницата на ESMA на следните адреси:

http://www.esma.europa.eu/system/files/2013-936_esma_begins_detailing_central_clearing_of_otc_derivatives_0.pdf
http://www.esma.europa.eu/system/files/2013-925_discussion_paper_-_the_clearing_obligation_under_emir_0.pdf

Изготвен е формат за предоставяне на отговорите, който може да се намери тук: http://www.esma.europa.eu/content/Template-Responses-Discussion-Paper-Clearing-Obligation-under-EMIR

 

Списъците на застрахователите и застрахователните посредници от държави членки на ЕС, нотифицирали КФН, са актуализирани

Към 31 юли 2013 г. застрахователите от държави членки, нотифицирали Комисията за финансов надзор (КФН), че желаят да извършват застрахователна дейност на територията на Република България са 436. За месец юли 2 застрахователни дружества от държави членки са нотифицирали КФН, че желаят да извършват застрахователна дейност на територията на  България.

Към  31 юли 2013 г. застрахователните посредници от държави членки, нотифицирали Комисията за финансов надзор, че желаят да извършват дейност по застрахователно посредничество на територията на Република България са 1662. През месец юли 9 застрахователни посредници от държави членки са нотифицирали КФН, че желаят да извършват дейност в България, както и 7 са се отказали.

През месец юли не са постъпили уведомления от застрахователи със седалище на територията на Република България, че желаят да извършват застрахователна дейност на територията на държави членки на ЕС, като общият брой  на дружествата, имащи това право, остава 10.

Към 31 юни застрахователните брокери със седалище на територията на Република България, заявили намерение да извършват застрахователна дейност на територията на държави членки на ЕС остава 32. През месец юли един застрахователен брокер е уведомил КФН за намерението си да извършва дейност на територията на всички държави членки, а с решение на заместник-председателя на КФН, ръководещ управление „Застрахователен надзор”, един застрахователен брокер е отписан от регистъра, воден на основание чл. 30, ал. 1, т. 10 от Закона за Комисията за финансов надзор, по негово искане.

Актуализираните списъци с нотификациите са публикувани на страницата на КФН в раздел „Поднадзорни лица” – „Нотификации”.

Отворено писмо на КФН по повод медийни публикации

Комисията за финансов надзор (КФН), въпреки принципната си позиция да не коментира медийни публикации, от уважение към българските граждани и поднадзорните си лица, и в интерес на стабилността на финансовата система, е задължена да разпространи настоящото отворено писмо, в което да изясни аспекти от зачестилите публични спекулации, свързани с дейността й.

КФН е регулатор, който при упражняване на правомощията си се ръководи изцяло от интересите на потребителите и законите. Той е независим орган, равно отдалечен както от бизнеса, така и от изпълнителната власт, който се отчита единствено пред Народното събрание. Водещ принцип в ежедневната работа на КФН, като стълб на финансовата стабилност в България, е да работи експертно и професионално за защитата на интересите на потребителите на небанкови финансови услуги и да създава прозрачност и равнопоставеност за всички играчи на пазара. КФН осъществява представителството на България в структурите на Европейския съюз в областта на небанковия финансов сектор, включително в Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA), и активно участва във вземането на решения за регулаторната и надзорна дейност над европейските финансови пазари. Работата на българския регулатор е оценена високо от европейските му партньори. В доклада по партньорската проверка, от работната група за контрол към EIOPA, обявен в началото на 2013г., е констатирано, че Комисията има високо развит надзор над дейността на институциите за професионално пенсионно осигуряване и използва надзорните си правомощия по подходящ начин.

През последните седмици в публичното пространство зачестиха изявленията на журналисти и поднадзорни лица по теми, свързани с допълнителното пенсионно осигуряване, които директно или индиректно визират регулатора, включително като „изискват” от него специфична информация, атакуват го с неверни хипотези и правят манипулативни внушения. Комисията за финансов надзор е длъжна по този повод да заяви категорично, че работи единствено при спазване на закона, взема решенията си на базата на задълбочени правно-икономически анализи и не би коментирала нито хипотетични сделки, обект на регулация, нито конкретни поднадзорни компании и техните пазарни взаимоотношения.

По повод нападките към КФН в откритото писмо на „Алфа Финанс холдинг” АД, от 06.08.2013г.,искаме да уточним, че единственото, което регулаторът е направил, е да изпълни ангажиментите си по Закона за достъп до обществена информация като предостави в отговор на конкретно запитване на агенция БГНЕС, определени свои решения, без да им прави коментар и да ги поставя в определен контекст – това е правомощие на журналистите в съответната медия, които носят отговорност за анализа на тези решения. Още повече, че въпросните решения на КФН вече са били публични и могат да бъдат намерени на уеб страницата на Върховния административен съд.

Впечатление също така прави и фактът, че един от създателите на етичните органи на Съюза на издателите и на Съюза на електронните медии, г-н Иво Прокопиев, като издател, системно сам не спазва заложените високи стандарти за етика и обективност при отразяването на теми, свързани с КФН. Ярък пример за това наблюдение е фактът, че той си е позволявал многократно да отправя лични нападки и недоказани обвинения към председателя на институцията, без да е потърсил неговата гледна точка. Те се явяват неразривна част от целенасочена кампания на конкретната бизнес и медийна група, която се чувства засегната от принципните и последователни действия на КФН по прилагането на законите на страната и цели да уязви регулатора при изпълнение на задълженията му. Тези материали няма да разколебаят регулатора да продължи да прилага закона, без да изпитва и най-малко притеснение от евентуални прокурорски или други проверки за дейността си. Всички персонални клевети в медийните публикации ще бъдат обект на граждански и наказателни дела срещу групата „Икономедия” и издателите й, конкретно г-н Прокопиев. Председателят на КФН ще заведе множество дела за уронване на доброто име и репутация на институцията, както и за системните клевети по негов адрес, включително тези от последните дни, тъй като това е квалифицирано престъпление по НК.

КФН държи също да подчертае, че в исторически план, през последните три години, няма решение на регулатора, което да е било оспорено от компании, свързани с Иво Прокопиев и да не е било потвърдено от съда. Това е показател за висок професионализъм и спазване на правилата от наша страна и категорично доказва, че те са юридически обосновани и са взети при спазване на закона. Този факт прави обвиненията към регулатора за незаконност на действията му, отправени от посочените поднадзорни лица, напълно безпочвени, неверни и тенденциозни.

Комисията за финансов надзор не води „кампании” срещу нито една компания на пазара. Когато се констатира нарушение, регулаторът го санкционира, а политиката му на санкции е еднаква спрямо абсолютно всички поднадзорни лица. В изпълнение на задълженията си КФН, чрез Управление „Осигурителен надзор”, осъществява проверки на място и ежедневен дистанционен контрол за законосъобразност върху дейността на пенсионноосигурителните дружества, фондовете за допълнително пенсионно осигуряване и банките – попечители по Кодекса за социално осигуряване (КСО). През 2012 г. КФН е извършила пълни проверки на място на дейността на всичките 9 лицензирани пенсионноосигурителни дружества. В резултат от тях са дадени общо 129 препоръки за подобряване дейността им. Във връзка с осъществявания надзор върху дейността на пенсионноосигурителните дружества през 2012 г. са съставени общо 44 акта, с които са установени 62 административни нарушения.

По повод публикациите за потенциална сделка за продажба на ПОК “Доверие”, КФН държи още веднъж да подчертае, че тя не може да се случи без одобрението на регулатора, който е представител на държавата и защитава интересите на осигурените лица. Документи за продажбата все още не са входирани в КФН, но когато и ако се входират, регулаторът, съвместно с ДАНС и другите специализирани институции, ще направи отговорен и сериозен правно-икономически анализ, който ще стане база за вземане на решение. КФН няма да допусне компромис с качествата на инвеститора или съмнения за неговата репутация, както и минимален риск за средствата на осигурените.

Представените факти са красноречиво доказателство за принципната и последователна политика на КФН за защита на интересите на потребителите на небанкови финансови услуги и в частност на осигурените във втори и трети стълб лица. Считаме, че всякакви спекулации в публичното пространство по тази тема, както и опити за въвличане на регулатора като страна в бизнес съревнования или медийни войни, са напълно недопустими и вредят на пазара.. Регулаторът няма да се подаде на натиск и да позволи да стане заложник на каквито и да е публикации при вземане на обективни и обосновани решения, в изпълнение на задълженията си. Държим да уверим също осигурените лица, както и всички потребители на финансови услуги, че КФН прави всичко възможно, за да защити интересите им и работи за устойчивостта и стабилността на целия финансов сектор.

Решения от заседание на КФН от 7 август 2013 г.

На свое заседание от 7 август  2013 г. КФН взе следните решения:

1. Не издава окончателна забрана за публикуване на коригирано търгово предложение от „МАГ Пъблик Комюникейшънс” АД за закупуване чрез инвестиционен посредник „Де Ново” АД, гр. София на акции на „Уеб Медиа Груп” АД, гр. София, от останалите акционери на дружеството.

2. Издава разрешение за преобразуване по чл. 141, ал. 5 от Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране на ИД „Ти Би Ай Евробонд” АД в договорен фонд „Ти Би Ай Евробонд”  .

3. Издава лиценз за извършване на застраховане по т. 1 и т. 2 от Раздел ІІ, буква „А” на Приложение № 1 към Кодекса за застраховането на „Общинска здравноосигурителна каса” АД.

4. Издава лиценз за извършване на застраховане по т. 1 и т. 2 от Раздел ІІ, буква „А” на Приложение № 1 към Кодекса за застраховането на  „Евроинс – здравно осигуряване” ЕАД.

5. Приема на първо четене на проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 24 от 8.03.2006 г. за задължителното застраховане по чл. 249, т. 1 и 2 от Кодекса за застраховането и за методиката за уреждане на претенции за обезщетение на вреди, причинени на моторни превозни средства (Наредба № 24).

6. Отхвърля като неоснователна жалба, вх. № РГ-05-1565-9 от 04.07.2013 г. от „Енерго-про Продажби’’ АД срещу решение № 483-ПД от 26.06.2013 г. на заместник-председателя на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление ‘’Надзор на инвестиционната дейност’’.

7. Отхвърля като неоснователна жалба, вх. № РГ-05-1564-11 от 04.07.2013 г., от „Енерго-про Мрежи’’ АД срещу решение № 485-ПД от 26.06.2013 г. на заместник-председателя на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност”.

8. Отхвърля като неоснователна жалба, вх. № РГ-05-1122-10 от 08.07.2013 г,. от „Прайм Пропърти” АДСИЦ срещу Решение № 444-ДСИЦ от 20.06.2013 г. на заместник-председателя на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност”.

9. Отхвърля като неоснователна жалба, вх. № РГ-08-38-13 от 10.07.2013 г.,  от „Топ Про” ЕООД  срещу решение № 486-УД от 26.06.2013 г. на заместник-председателя на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност”.        

10. Приема доклад за дейността на члена на комисията по чл. 3, т. 5 от ЗКФН за второ тримесечие на 2013 г.

11.  Отказва да потвърди проспект за допускане до търговия на регулиран пазар на емисия обезпечени облигации от „Пи Ви Инвестмънтс” ЕАД по заявление с вх. № РГ-05-1569-1  от 21.08.2012 г. 

12. Отказва да потвърди проспект за допускане до търговия на регулиран пазар на емисия обезпечени облигации от „Пи Ви Инвестмънтс” ЕАД по заявление вх. № РГ-05-1569-2 от 30.10.2012 г.

КФН прелицензира здравните дружества в застрахователи

Комисията за финансов надзор (КФН) успя в срок до 7 август 2013 г. да прелицензира здравноосигурителните дружества, които подадоха своевременно документи, като застрахователни. Процесът започна преди близо година с промените в Закона за здравното осигуряване, приети от Народното събрание, които задължиха здравноосигурителните дружества да приведат дейността си в съответствие с Кодекса за застраховането и да подадат заявление до регулатора за издаване на лиценз за извършване на застрахователна дейност по общо застраховане. За улеснение на бизнеса процедурата по прелицензиране бе освободена от такса.

На 7 август 2013 г. КФН издаде още два лиценза за извършване на застраховане по застраховките „Злополука” и „Заболяване” на дружествата „Общинска здравноосигурителна каса” АД и „Евроинс – здравно осигуряване” ЕАД.

С тези две дружества прелицензираните здравноосигурителните дружества като застрахователни стават общо 10. Така Комисията за финансов надзор успя в законоустановения срок да прелицензира всички, които подадоха документи.

Към момента здравноосигурителните дружествата, получили лиценз от КФН, са:

  • „ЗОК България Здраве” АД
  • „Здравноосигурителна каса Фи Хелт” АД
  • ЗОК “Надежда” АД
  • “ЗОФ Даллбогг:живот и здраве” ЕАД
  • ЗОФ “Медико – 21” АД
  • „Обединен здравноосигурителен фонд ДОВЕРИЕ” АД
  • „Токуда здравноосигурителен фонд”
  • „Здравноосигурителен фонд Съгласие” АД
  • „Общинска здравноосигурителна каса” АД
  • „Евроинс – здравно осигуряване” ЕАД

КФН издаде две решения по заявления за разрешаване на преобразуване чрез вливане на здравноосигурително дружество в друго действащо здравноосигурително дружество, а именно: разреши преобразуването чрез вливане на „Юнайтед здравно осигуряване” ЕАД в „Евроинс – Здравно осигуряване” ЕАД и здравноосигурителна компания „Съгласие здраве” АД, в Здравноосигурителен фонд „Хипократ” АД (с настоящо наименование „Здравноосигурителен фонд Съгласие” АД). Приемащите дружества „Евроинс – Здравно осигуряване” ЕАД и „Здравноосигурителен фонд Съгласие” АД кандидатстваха и получиха лиценз като застрахователи.

КФН издаде и едно решение по заявление с искане за преобразуване чрез вливане на здравноосигурително дружество в действащо застрахователно дружество, а именно на “Дженерали Закрила Здравно осигуряване” АД в “Дженерали Застраховане” АД. 

Едно здравноосигурително дружество – „ДОМ – Здраве” АД получи разрешение по подадено заявление за доброволно прекратяване.

„Здравноосигурителен институт” АД е сезирало КФН с искане за издаване на лиценз, като в отговор на установени нередовности, дружеството все още не е представило коригирани документи.

На 1 август 2013 г. „Европейска здравноосигурителна каса” АД подаде в КФН документи за прелицензиране, а на 7 август 2013 г. „Здравноосигурително дружество – Планета” ЕАД, които предстоят да бъдат разгледани.

Към настоящия момент има 2 здравноосигурителни дружества, които не са подали документи в КФН. Това са:

  • Здравноосигурително дружество „Булстрад Здраве” АД
  • „ДЗИ – Здравно осигуряване” АД

Според изискванията на закона те трябва в едномесечен срок след изтичането на срока, т.е. до 07.09.2013 г., да подават в Комисията за финансов надзор заявление за:

– преобразуване чрез сливане със или вливане в застраховател, получил лиценз за извършване на застраховане по раздел ІІ от приложение № 1 към Кодекса за застраховането, включително за прехвърляне изцяло или частично на своя портфейл от здравноосигурителни договори в процедурата по преобразуването, или

– прехвърляне изцяло на своя портфейл от здравноосигурителни договори или на част от него на застраховател, получил лиценз за извършване на застраховане по т. 2 или по т. 1 и 2 от раздел ІІ, буква „А“ на приложение № 1 към Кодекса за застраховането, извън процедурата по т. 1, и за откриване на процедура по прекратяване, или

– прекратяване на дейността си по реда на Кодекса за застраховането, независимо от това, дали завареното здравноосигурително дружество е прехвърлило, или не портфейла от здравноосигурителни договори.

Процедурата по прелицензирането на здравноосигурителните дружества в застрахователи се наложи, защото България трябваше да приложи по отношение на дружествата по доброволно здравно осигуряване застрахователните директиви, както и разпоредбите за свободното движение на капитали, залегнали в Договора за функционирането на Европейския съюз. Промяната бе задължителна, тъй като според европейските институции доброволното здравно осигуряване по същество не се различава от застрахователната дейност за покриване на здравни рискове. В случай на неизпълнение на европейското законодателство в областта, България беше заплашена от сериозна глоба – риск, който с усилията и на КФН, страната успя да избегне.

Очакванията на комисията са големият печеливш от прелицензирането да бъдат потребителите на здравни услуги, които са над 197 хиляди, по последни данни, представени в КФН за второто тримесечие на 2013 г. Те ще могат да ползват пълния пакет от предлаганите досега възможности, но ще бъдат много по-защитени. Качеството на услугите също ще се повиши, тъй като са заложени по-високи критерии към застрахователните компаниите, съгласно разпоредбите на КЗ, като например: по-висок собствен капитал, завишени изисквания към органите на управление, както и обезпечаване на дейността с адекватни информационни системи. Всички изисквания на закона гарантират на потребителите на тези услуги, че допуснатите на пазара компании са финансово стабилни, отговорни и прилагат добри бизнес практики. В резултат на прелицензирането се очаква засилване на конкуренцията в сектора, също така и по-големи възможности за избор от страна на потребителите на застрахователни продукти.